av Lina/Pyssellina

Idag den 30 april är det Valborgsmässoafton och traditionellt firas detta genom att vi tänder brasor, antingen för att välkomna våren och det nya eller för att skrämma bort häxor.
När man tänker på valborg tänker man på brasor, när man tänker på brasor tänker man på eld och när man tänker på eld så tänker man på brännbart. Det är med andra ord helt logiskt att vi fick i uppdrag att skapa med något brännbart på våra alster.


I Sverige firar vi just för att välkomna våren och ljuset. Att tända brasor var från början för att bränna bort det gamla och välkomna det nya.
Traditionen med att tända brasor har både kristet och hedniskt ursprung.

En björkkvist fick pryda Ziros fina kort. Just kvistar och ris används mycket i brasorna som tänds under valborg.


Björkris är i allra högsta grad brännbart. Fågeln som sitter i grenen är gjord av trä. Bakgrunden skulle kunna vara skenet från en valborgsmässoeld.
Bakgrunden har jag gjort genom att först färga in ett vitt papper med orange stämpeldyna som går att embossa. Sedan har jag haft på ofärgat embossingpulver över hela ytan. Därefter har jag knäppt på baksidan och strukit bort pulvret här och där så att det inte längre är heltäckande. Därefter värmde jag med min fön. Slutligen färgade jag in pappret med brun stämpeldyna. Den tar nu bara på de ställen som inte blev embossade. Riktigt cool teknik som jag lärt mig av Tim Holtz.

Kort av Ziro

Man kan nästan tro att snorsk bara hällt ut alla fina träbokstäver på sin layout. Det är en sån där härlig oordning.


Jag klurade en stund på det där med brännbart... Kom fram till att jag skulle ha något trä-artat iallafall. Efter lite spånande (fniss fniss) bestämde jag mig för att använda mina superdupersnygga woodgrain-bokstäver som sedan länge ligger på pysselbordet. Har använt de flesta användbara bokstäverna och nu var det bara skröfs kvar. Limmade fast dem slumpvis över layouten och pimpade lite med pearlmaker och blommor.
Layout av snorsk



Layout av snorsk

Det är nästan så att den försvinner, blomman av trä, bland alla de andra fina blommorna. Men när man väl får syn på den syns den tydligt.


Filurade på vad jag skulle använda förbrännbart, tänkte på något i trä. Kom sedan på att jag fått några dekorationer i trä på en pysselträff. Hittade en blomma i trä som jag tyckte passade in på detta alster.
Kort av Cajaba

Ibland vet man inte vad man ska använda alla scrapsaker man har till och de hamnar lätt i högen för saker man haft länge länge. Men så dyker tillfället upp då en viss sak passar helt perfekt. Trävimplarna Mahllin78 hade kan inte passa bättre än på detta grattiskortet.


I princip allt scrapmaterial är ju brännbart, men att bara ha med papper tyckte jag var lite för lätt. Så jag letade lite i scrapgömmorna och hittade vimplarna i trä som jag haft i min ägo utan att riktigt komma mig för att använda dom. Men på grattiskortet till svärmor blev de perfekta.
Kort av Mahlin78

Papper, papper, papper. Om det är något som är brännbart så är det ju papper. Just papper är ju något vi scrappare oftast har mängder av i olika utföranden. Spacegirl plockade ihop lite olika papperssaker på sitt alster.


Papper är brännbart och mitt kort består av papper, fjärilarna är i papper i form av chipboard sen består kortet av blingstenar och naturligtvis fästprodukter.
Det är ett grattitskort till någon som fyller år i valborgstider.

Kort av Spacegirl

Bocker har också papper som lätt brinner. Texter är effektfullt som bakgrund eller som dekoration. Men det skulle vara synd om texten på Marthas fina tavla skulle brinna upp.


Både böcker (papper) och trä är brännbart. Valborg får mig alltid att känna en oerhörd vårglädje och jag försöker att förmedla den på min tavla som ska ges till en människa som betyder mycket för mig!
Jag började med en canvas som jag satte fast bitar av boksidor omlott på med ModPodge. Sen tog jag fram min limpistol och fäste figurer av grungeboard. Över det strök jag gesso och såg till att jag fick bra med penselmärken i.
Nu börjar det roliga! På med färg i lager på lager av olika sorter. Jag har använt akrylfärg, akvarellkritor och olika mister.
Bostäverna stämplade jag med en textstämpel upp och ner för att få lite struktur på innan jag limmade fast dom med limpistolen.

Tavla av Martha

Eld, brasa, grilla - grillpinnar! Tyvärr är de mer brännbara än man vill när man har de som grillspett men på en altrad burk, som Pyssellina gjort, är det ingen risk att de brinner upp.


Att scrappa med något brännbart var en rolig utmaning. Jag tog en burk och klädde med avklippta grillpinnar. Blev inspirerad av Tesa Tipsar.
Burk av Pyssellina

Mer brännbart än tändstickor får man leta efter, de är ju som gjorda för eld. Finurligt använde sig frubard av både oanvända och använda tändstickor som dekoration på sin tändsticksask.


Tändsticksask av frubard

Oavsett vi tänder en brasa för våren eller för att skrämma iväg häxor så är det något magiskt och härligt med eld. Troligtvis sitter det i generna att eld är något bra och användbart, men det gäller att ha elden under kontroll, annars kan det sluta illa.
Passa nu på att njuta av de fina eldarna som kommer att lysa upp vårkvällen och känn hur våren är här.

Länkar
- Valborgsmässoafton - fakta
- Jordens dag


Skrotbokens länkar
Inlägg med anknytning till valborgsmässoafton

- Vi knepar och knåpar med knopar av Bi - Inlägg från 2011 med anledning av HM Konungens födelsedag och Valborgsmässoafton.
- Valborgsmässoafton - 30 april av Bi - Inlägg från 2009 med alster om och kring ordet eld.

Ett urval av inlägg där vi använder trärelaterade och därmed brännbara material (egentligen är alla alster brännbara, men här handlar det alltså primärt om trämaterial av olika slag)

- Tona ner och lyft färg, del 1 av 2 - Alster av maxell - Inlägg från 2011 där Skberg74 använder en tändsticka för Mini Art Journal
- Tutorial - Blommor av nylon av Pippin - Tutorial från 2011 där Pippin använder rundstav för att forma blomblad
- Tags och eget papper av maxell - Inlägg från julen 2010 där Martha använder kvistpapper för att göra en jultetra och dekorerar densamma med en trätag
- Jul och natur av maxell - Inlägg från julen 2010 där vi använder saker från naturen för att skapa inför julen
- Lastbilskalender - tutorial av Bi - Tutorial inför julen 2010 där Bi skapar en lastbilskalender av, bland annat, tomma tändsticksaskar
- Stearin av maxell - Inlägg från 2010 med tutorial och alster inspirerade av och med stearin
- Vi dekorerar påskriset och gör hängande påskpynt av maxell - Inlägg från påsken 2010 där vi gör dekorationer till påskriset
- Säg det med toner... av Bi - Inlägg från 2010 där maxell använder små grenar eller kvistar på en layout
- Tänt var det här av Bi - Inlägg från 2010 där vi skapar med tändstickor och tändsticksaskar
- Granen står grann i stugan... av Bi - Inlägg inför julen 2009 där Sam gjort granar med hjälp av, bland annat, grillpinnar
- Dinosaurier och Jurassic Park av maxell - Inlägg från 2009 där Sam gjort en dinosaurie i trä
- Vi skapar med tyg av Carola - Inlägg från 2009 där maxell har stämplat rubriken på trärondeller och använder en trätag
- Ge med hjärtat av maxell - Inlägg från 2009 där Bi använder grillpinnar för att göra en banderoll på en layout
- Julklappsstuga 11/12 - Tomtar av pinnar av Sam - Tutorial från julen 2008 där Sam gör tomtar av pinnar
- Julklappsstuga 3/12 - Vi altrar en låda av Alien Bling - Tutorial från julen 2008 där Alien Bling altrar en trälåda
- Våra barn tar in hösten av Bi och maxell - Inlägg från 2008 där barnen skapar tittskåp med höstanknytning
- Höstens färger - Del 1: Höstens alla färger av maxell - Inlägg från 2008 där Alien Bling altrat ett nyckelskåp i trä

0 kommentarer: