"Ta 12" - April

on 9 april 2012

av Birgitta/Bi

Skrotbokens kreativa utmaning/serie för 2012 heter ”Ta 12”. Idag presenterar vi nya ord samt presenterar alster från mars månad.

Nederst i detta inlägg finner du mer praktisk information om serien men vi börjar med att presentera månadens ord.
Månadens ord för april 2012 är VÅR/ELD

När du skapat färdigt och publicerat i din blogg länkar du direkt till ditt inlägg här:



Deadline är den 5 maj.

Månaden som gick ...
fick vi in fyra bidrag i tid innan deadline. Det går dock fortfarande att lägga in bilder via Mr Linky.
Orden vi fick att skapa kring i mars var KVINNA/MAN/BARN

Det tycks som att orden var lite svårare att skapa kring denna månad då de flesta kreatörerna till mars månads "Ta 12-utmaning" har valt att skapa utan att använda sig av orden.

Alternativ 1
- skapa kring minst ett foto. Detta alternativ passade Pippin, MossahusAnna och Hozzan.


Jag gjorde mitt alster enligt alternativ 1, med foton. Den 12 mars var en fruktansvärt blåsig dag här uppe i Lappland. Jag tog några foton på det hela och gjorde en layout. Papper och dekorationer har jag valt för att de påminner om vindsnurror.
Layout av Pippin

Blåsigt var det även hos Hozzan.


Jag gjorde min layout enligt alternativ 1, dvs med foto. Min layout präglas av det klimat som fortfarande är här uppe i norr, i isigt blått men med hopp om blommor bland snöflingorna. Den gnistrande årstiden, då solljuset äntligen kommer.

Den 12 mars 2012 var en solig och blåsig dag. Våren kändes långt borta i snålblåsten på min promenad, men snart, så kommer våren och sommaren med alla blommor.

Layout av Hozzan

Om det var blåsigt eller ej hos MossahusAnna förtäljer inte historien, säkert är dock att det var tillräckligt skönt ute för en promenad.


Den 12 mars var jag och min son, Jessica och hennes son och matade ankorna. Hungriga ena rackare och de kom helt upp till oss - de åt nästan ur nävarna. =)
Layout av Mossahus Anna

Alternativ 2
- skapa kring minst ett av månadens ord.
Under mars har inget bidrag inkommit som är skapat utifrån denna lösning så vi går raskt vidare till ...

Alternativ 3
- Kombinera de båda föregående alternativen och använd både foto och ord på ditt alster. Här bjuder Mahlin78 på sin tolkning.


Vilken lycka att det den 12:e mars var strålande solsken och uppåt 15 grader varmt! Inte så svårt att ta inspirerande bilder då :-)
Den här gången skulle orden kvinna/man/barn finnas med, jag valde kvinnligt och manligt. Min tolkning på det?! Bilen känns typiskt manlig ;-) Fast jag skulle kunna tänka mig en själv ... Blommor vet jag med mig att jag är mer förtjust i än maken :-)

Layout av Mahlin78

Det var de bidrag jag hade att bjuda på idag.
Har du inte hunnit bli klar ännu? Det gör inget - det går fortfarande bra att lägga in länkar via Mr Linky i mars månads inlägg. (Det kommer jag själv att göra) =)
Snart är det dags igen - glöm inte ta fram din kamera den 12 april. Bara några dagar kvar. =)

Information om "Ta 12"
Serien bygger på siffran tolv, på vilket sätt framgår när du läser vidare. För att serien skall passa så många som möjligt finns fler vägar för att deltaga.
Alternativ 1
Den 12e var månad tas minst ett foto; den som vill vara extra djärv tar 12, som sedan används för att skapa en layout; digital eller pappers, kort eller Art Journal. Det blir alltså ett nytt alster var månad.

När året är slut kommer du att ha 12 layouter/kort/Art Journals med fotodokumentation från året som gick.

Alternativ 2
Den 9e var månad presenteras månadens ord. Låt dig inspireras av dessa ord och använd minst ett av dem på ditt alster, oavsett om det är en layout; digital eller pappers, kort eller Art Journal.

Alternativ 3
Kombinera de båda föregående alternativen och använd både foto och ord på ditt alster.

Lämna in ditt alster...
När du är klar laddar du upp ditt alster med hjälp av "Mr Linky", ovan under månadens ord.

En gång per månad, i samband med presentation av månadens ord, presenterar vi ett urval av de inkomna bidragen. Blir det ditt bidrag som visas upp? :)

Deadline för att vi skall hinna få med ditt bidrag är den 5e i var månad.

Det är naturligtvis möjligt att deltaga precis så mycket eller litet man själv vill. Var med de månader du hinner och kan. Vi hoppas du skall finna denna utmaning rolig och inspirerande.

När året är slut kommer du att ha en trevlig dagbok över året som gick eller alternativt en kortsamling för hela året.

Eventuella frågor kring utmaningen skickas till skrotboken(snabel-a)gmail.com märkt "Ta 12".

Lycka till!

Skrotbokens länkar
Information om utmaningen
"Ta 12" - Januari av Bi
"Ta 12" - Februari av Bi
"Ta 12" - Mars av Bi

0 kommentarer: