Krya på dig!

on 5 april 2012

av Pia/Pippin

I dagarna kan vi uppmärksamma två olika händelser med anknytning till sjukvård och hälsa. Med anledning av detta presenterar vi idag alster som har minst en sjukvårdsrelaterad detalj.

Den 1a april 1953 utexamineras Sveriges första manliga sjuksköterska och den 7e april (påskafton) firas dessutom Världshälsodagen, en av FNs internationella dagar.
Världshälsodagen firas varje år den 7e april för att markera att WHO bildades denna dag 1948. Varje år väljs ett tema för världshälsodagen och i år är temat åldrande och hälsa.

Krya på dig-alster
Alla har vi väl på ett eller annat sätt varit sjuka, skadat oss och/eller blivit sjukskrivna och kanske sängliggandes. Här nedan visar vi vilka associationer vi har till detta tema.
Vi börjar med de som tänker på plåster, dvs Chruss, lillylva och cri_kee.

Chruss kort har en gullig hund med armen i mitella. Den stackarn!


Ibland är olyckan framme och ett 'krya-på-dig' kort är alltid välkommet. Vovven med bandage och 2 plåster - som alltid behövs, både för såret och ibland också för självkänslan!
Kort av Chruss

Lillylva har både plåster och Alvedon på sitt kort, för säkerhets skull.


Jag valde att använda mig av en alvedon i sitt blisterpack och ett plåster. Hade storslagna planer på att göra struktur med klenexdukar också, men föll för frestelsen att embossa lite istället. Något morbit kanske. Men sån är jag ...
Kort av lillylva



Detaljbild av kort av lillylva

Nästa "patient" är cri_kee som altrat en plåsterförpackning som man alltid kan ha med sig i hand- eller scrapväskan. Bra tänkt, tycker jag!


Under senaste scrapträffen var olyckan framme och jag blev i behov av ett plåster...men hade inget. Så när jag läste om krya-på-dig temat, så blev det liksom så självklart. Jag vill nämligen inte vara utan plåster på fler träffar...

Jag har altrat en ask plåster med en massa smått och gott; tidningsbitar, stämplar, akrylfärg och multi medium. Mixed media är ett roligt sätt att använda sig av under den kreativa skapandeprocessen.

De sjukvårdsrelaterade material jag har använt mig av är ett plåster i askens övre högra hörn och jag har använt två remsor kirurgtejp som jag stämplat "När olyckan är framme!" på. Denna ask ska numera få bo i min scrapväska så jag är redo nästa gång olyckan är framme

Altrad ask av cri_kee



Detaljbild av ask av cri_kee

Nästa "sjukvårdsgrupp" går ett snäpp längre och har gasväv eller kompresser på sina alster.
Kosepute har på sitt fina kort en massa gasväv som blir en skir, vacker dekoration.


Jag har använt mig av gasbinda över hela kortet. Jag har fäst gasbindan med en brad i varje hörn. Sedan har jag rivit ut en bild från en gammal läkemedelsbok som jag hittade på loppis.
Kort av Kosepute

Cajaba har istället hittat en kompress som hon använde på ett mycket fiffigt sätt.


När jag såg temat "krya på dig" och att vi skulle använda sjukvårdsrelaterade detaljer på ett alster fick jag många idéer på saker att använda. Jag jobbar i vården så det var relativt enkelt att relatera till något. När jag sedan skulle göra ett kort hade jag naturligtvis inte många saker hemma, inte ens ett plåster. Jag hittade en steril kompress som jag stämplade mina två fjärilar på som jag sedan målade och klippte ut. Detta kort ska en kollega få som varit sjuk ett bra tag och nu genomgått en operation.
Kort av Cajaba

Hozzan har hittat en söt bild av en sjuksköterska som hon kombinerat med gasväv och kirurgtejp, vilket man verkligen kan behöva om man gjort illa sig .


Jag har gjort ett ganska ganska enkelt kort med en digistämpel. Ett bra tips ifall man inte har någon egen som passar. Googla bara på free digistamps och vips så finns det miljarders. Det sjukvårdsrelaterade materialet som jag använt mig av är dels en remsa med gasväv och sedan stämplade jag "krya på dig" på lite kirurgtejp...med den går det perfekt att göra sin egen Tissuetejp. Insidan av kortet lämnade jag oskrivet då jag har turen att ingen av mina vänner är i behov av ett "Krya på dig-kort" just nu.
Kort av Hozzan



Bild på kortinsida av Hozzan

Vi avslutar med Ziro som råkat ut för snuva och gjort en näsduksautomat. Det är ju nåt alla skulle ha i förkylningsider.


Jag har gjort en näsduksautomat. En sån kan vara bra att ha i förkylningstider. Det får plats en vanlig förpackning näsdukar som man kan köpa på apoteket eller på mataffären.
Ask av Ziro



Den lilla katten är sjuk och nedbäddad i sängen.
Detaljbild av ask av Ziro

Har du också gått och blivit förkyld eller skadat dig på annat sätt? Eller du har kanske vänner som har det. Gör ett "Krya på dig-kort" och skicka. Det uppskattas verkligen.
Här nedan har jag infogat en länk där du kan läsa mer om Världshälsodagen.

Länkar
WHOs sida om Världshälsodagen.


Skrotbokens länkar
- Tona ner och lyft färg, del 2 - Alster av Bi - Inlägg från 2012 där maxell använt stämplad och kirurgtejp på ett uppslag i Art Journal samt där maxell använt kirurgtejp för att tejpa ihop ett uppslag i Art Journal
- Tutorial - Tona ner och lyft färg, del 1 av 2 - Alster av maxell - Inlägg från 2011 där maxell använt stämplad och målad kirurgtejp på ett uppslag i Art Journal
- Tona ner och lyft färg, del 1 av 2 av Bi och maxell - Tutorial från 2011 där maxell använt stämplad och målad kirurgtejp på ett uppslag i Art Journal
- Spindlar av ElinÅ - Inlägg inför Halloween 2011 där maxell använt stämplad och målad kirurgtejp på ett kort
- Färgstarka böcker av maxell - Inlägg från 2011 där maxell använt gasbinda på ett uppslag i Art Journal
- Vi presenterar Linda Horn/Scraplinda - Inlägg från 2011 där Scraplinda visar en kalender med, bland annat, gasbinda
- Vi är i badrummet av maxell - Iinlägg från 2010 som innehåller alster med bland annat plåster
- Något som aldrig går ur tiden av maxell - Inlägg från 2010 som innehåller en layout av Bi kring en sjukhusvistelse
- World Humanitarian Day av Birgitta/Bi - Inlägg från 2010 som innehåller alster där ordet "hjälp" i valfri böjningsform ingår samt kirurtejp på ett alster av Cissi
- Än är det vinter kvar ... - Vinterns tittskåp av Bi och maxell - Inlägg från 2009 där bomull använts till snö i vinterns tittskåp
- Vi lär känna oss själva - Scrapping som terapi av Scräpemma - Inlägg från 2008 som innehåller en layout av Scräpemma samt en layout av Cajaba, båda handlar om sjukhusvistelser
- Dekorera ditt hem med höstliga dekorationer av Alien Bling - Inlägg från 2008 där maxell använder bomull för att dekorera häxans hus

0 kommentarer: