Glad "äggande" påsk!

on 4 april 2012

av Birgitta/Bi

Påsken nalkas i rask takt och det är hög tid att få iväg en påskhälsning. Idag önskar Skrotboken en Glad Påsk med en "äggande" oval form på våra alster.

Att den ovala äggformen spelar stor roll kring påsk råder det ingen tvekan om. Alla ägg som på olika sätt konsumeras om de så är kokta och ätliga, godisfyllda i papper eller hängda som dekoration i riset. Ovala brukar även de påskkycklingar, gjorda av marsipan, vara som tittar fram under påskhelgen. Det finns många fler exempel men vi nöjer oss med att konstatera att dagens kort på något vis har den ovala formen representerad.

Ovala kort
Vi börjar med de kort som har den ovala formen.

Ett riktigt Kinderägg fullt av överraskning bjuder Hozzan på idag.


Med äggovala former som utmaning så letade jag i mina gömmor efter en mall som jag hittat på internet. Nu skickar jag personligen inte så många påskkort men jag önskar ändå en Glad Påsk med mitt ovala ägg-kort
Påskkort av Hozzan

Kanske inte så överraskande vid en första anblick, men så ...


... öppnar man det!
Påskkort av Hozzan

Från denna lilla påskhare går vi med hjälp av Henrietta vidare med ett par söta ankdamer.


Påsken är ju starkt förknippad med ägg och vad passar då bättre än ett ovalt kort? Påsk för mig är också färg, gärna starka färger. Så därför fick det bli glada ankdamer målade i färg och en färgglad bakgrund.
Påskkort av Henrietta

Undrar om ankdamerna är på väg att besöka nästa lilla nykläckta raring?


Jag har gjort ett äggformat påskkort med en söt kyckling i sitt äggskal.
Äggkort av Ziro

Efter dessa ovala kort går vi över till ...

... kort med ovala motiv/former
Följande kort har ovala former i form av ägg eller äggform.
Spacegirl har även hon med en gul liten kyckling på sitt kort.


Jag valde att göra en påskkort och det ovala är äggen som jag klippt ut, sen har jag dragit med kantskrapan på kanterna och sen färgade jag in kanterna med stämpeldyna. Jag stansade en med en kantstans i pappersremsan som är underst. En utstansad kyckling, blommor, pärlband, glittriga bokstäver & bling fick också plats.
Påskkort av Spacegirl

På Chruss kort har kycklingarn vuxit till sig och blivit hönor. Kacklande sådana. =)


En oval med 2 kacklande hönor som förmodligen beundrar hur fint vi målar deras ägg
En oval utskuren, ett nätband bakom och en massa blommor, för tankarna till ett litet tittägg ute i naturen kanske

Påskkort av Chruss

Med dessa alster ber vi på Skrotboken att få önska alla en riktigt GOD och GLAD PÅSK!

Vill du finna mer påskinspiration är det bara att följa länkarna nedan.

Skrotbokens länkar
- Påskpoesi av Pyssellina - Inför påsken 2012
- Påskfordon av maxell - Inför påsken 2011
- Fjädrar till påsk av maxell - Inför påsken 2011
- En tråkig dag? av Bi - Inför påsken 2011
- Barnens påsk av maxell - Inför påsken 2011
- Vi dekorerar påskriset och gör hängande påskpynt av maxell - Inför påsken 2010
- Vi Påskpysslar vidare - med fjädrar av Bi - Inför påsken 2010
- Vi skapar påskris med vas tillsammans med barnen av Skberg74 - Inför påsken 2010
- Barnens påskpyssel 2010 av maxell - Inför påsken 2010
- Det sprakar om påsken av maxell - Inför påsken 2009 - Innehåller färgstarka alster
- Påsken går i pastell av maxell - Inför påsken 2009
- Vi skapar påskris med vas tillsammans med barnen av Skberg74 - Tutorial inför påsken 2009
- Barnen pysslar med händer och fötter av Skberg74 - Inför påsken 2009
- Godis i påsk? - Påskägg och annat att ha påskpresenter i av Skberg74 - Inför påsken 2009
- Barnens påskpyssel av Skberg74 - Inför påsken 2009

1 kommentarer:

Anette sa...

Vilka jättefina påskkort du har gjort!