av Bi & maxell

I dagens inlägg stiftar vi bekantskap med ännu en rolig teknik som lämpar sig väl i scrapsammanhang. Ett infärgat garn eller snöre läggs i mönster mellan två papper och dras därefter ut. Många har säkert provat på denna teknik i skolan. Nu är det dags att ge tekniken en renässans. =) Missa inte utmaningen att själv skapa med denna intressanta teknik - se mer i slutet av inlägget.

En oändlighet av vackra, roliga och häftiga mönster(papper) erhålls genom att måla färg på en tråd av garn eller snöre, placera garnet eller snöret mellan två papper och lämna en tåt för att dra ut det.

Att tänka på när du jobbar med denna teknik …
Det här är en ganska “slabbig” teknik. När tråden kommer ut mellan pappren vill den gärna stänka eller droppa av eventuell extrafärg som kan finnas kvar på tråden. Därför gäller det att skydda ytorna såväl under som runt omkring det underlag där tekniken utförs.

Allt du behöver för denna teknik är:

- papper eller något att måla på
- färg samt eventuellt något att doppa i alternativt påföra färgen med
- eventuellt vatten eller medie för att späda ut färgen
- snöre/garn
- tidningar eller motsvarande för att skydda ytorna under och runtomkring arbetet
Själva förfarandet är enkelt. Färg; en eller flera kulörer, appliceras på en tråd. Tråden placeras på ett underlag - här papper av olika kvalitet och ett papper läggs över. Med ett jämnt tryck på ovansidan dras därefter tråden ut och det övre pappret kan tas bort. Både underlaget och det övre pappret har nu fått ett mönster.

Generellt kan sägas att ett jämnt ganska raskt drag i tråden ger tydligaste resultatet. Kom också ihåg att du kan välja att dra rakt ut eller att vinkla handen alternativt svänga tråden åt sidorna medan den dras ut. Se följande bild.


Här kan vi se skillnaden mellan att dra tråden rakt ut eller genom att “svänga” den ut.

Den rosa tråden drogs rakt ut. Handen som drog ut den lila tråden svängdes från sida till sidan medan tråden drogs ut ur boken. Olika effekter uppnås.

Foton av Bi

För tekniken kan i princip vilken färg som helst användas så länge den är någorlunda rinnig eller späds ut till en rinnig konsistens. Tänk gärna på att färgen bör vara relativt pigmentrik för att ge ett bra resultat. I detta inlägg har vi använt oss av
- akrylfärg
- distresser
- vattenfärg
- mist
- glitterdabber
samt eventuellt vatten som medie för att späda färgen.
Bi har genomgående använt följande garn/snören i sina försök:


Akrylgarn respektive bomullstråd (Steksnöre)
Foto av Bi

maxell har använt sig av ett ojämnt garn som primärt består av bomull samt - för ett exempel - ett trådigt eller hårigt syntetgarn.

Akrylfärg
Vi inleder trådmålningen med akrylfärg. Bi använder akrylfärg framtagen för scrapbooking och maxell använder en akrylfärg för konstnärer. De har något olika konsistens i sitt grundutförande, men här behöver båda vattnas för att fungera för tekniken i fråga.

Den akrylfärg Bi använde här har stått ett tag och är därför något torkad. För att färgen ska bli enklare att arbeta med vattnade Bi igenom den ordentligt. Vid första försöket sög garnet; ett lite tjockare och ganska luddigt garn, till sig alldeles för mycket färg. Det resulterade i en stor tvåfärgad blobb på ytan. Till det andra försöket; se bilder nedan, valdes ett tunnare garn. Garnet färgades in genom att doppas i den vattnade färgen varefter Bi drog det lätt mellan fingrarna, se bild längre ner, för att få bort överskottet.


Till vänster ser vi hur garntrådarna har placerats i snirklor över högersidan i min Art Journal. Jag vek ihop boken och drog ganska snabbt ut garnet medan jag med andra handen tryckte ihop boken med ett måttligt hårt tryck.

Till höger syns det färdiga resultatet. Det blev fortfarande ett smetigt mönster vilket troligen berodde på att det fortfarande var (i mitt tycke) ett för blött garn.

Påbörjat uppslag i Art Journal av Bi



Jag använde samma infärgade garn till ett uppslag i min Art Journal som tidigare målats med Neocolor II, vaxakvarell kritor. Jag färgade inte in garnet på nytt utan använde mig av resterna från föregående försök.

När garntrådarna lagts på plats fällde jag ihop boken och drog ut garntrådarna. Detta gjorde jag fortfarande ganska snabbt men nu med något mindre tryck på bokens ovansida.

Påbörjat uppslag i Art Journal av Bi



Nu blev det tydligare “gardiner” och mönster. Jämför gärna negativt och positivt tryck på vänster- och högersidan.

För mig fungerade akrylfärgen bäst i ganska små mängder på ett inte alltför luddigt garn.

Påbörjat uppslag i Art Journal av Bi

Jag (Bi) testade också att använda bomullstråd/steksnöre tillsammans med akrylfärgen. Här på en obehandlad sida i min Art Journal. På infällda bilden nedan visas hur jag drar tråden mellan fingrarna för att få bort överskottet. Ett kladdigt göra men det finns handskar. =)


Här visas de infärgade trådarna utplacerade i min Art Journal.

Infälld bild visar hur jag tar bort färgöverskottet ur tråden.

Påbörjat uppslag i Art Journal av Bi



Samma förfarande som vid tidigare försök. Jag fällde ihop boken och med ett samtidigt måttligt tryck ovanifrån drog jag ut trådarna.
Här kan man se att bomullstråden ger ett tydligare mönster än vid försöket med garnet ovan.

Påbörjat uppslag i Art Journal av Bi

maxell har använt bomullsgarn och akrylfärg av konstnärskvalitet. Akrylfärgen vattnades upp för att få den mer rinnig. Det blev som följer.


Vänster bild: Här lade jag ett infärgat garn (svart färg) på en målad yta där jag också dragit snöret en gång innan bilden togs. Jag gillade inte mönstret då garnet hade för mycket färg i sig. Därför målade jag ut det hela med en så kallad wash. Innan den torkat helt lade jag återigen på garnet - denna gång med något mindre färg i sig. Notera hur det infärgade garnet gör att den underliggande mörka washen (i samma färg) trycks ut från snöret.

Höger bild: Jag slog igen igen boken och tryckte ihop den något då den annars inte slår igen ordentligt. Jag lättade på trycket på boken och drog ut garnet åt sidan. Det hela resulterade i ett mönster med tydliga streck där garnet låg an och från dessa...

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell



... går ränder likt skivlingar på svampar.
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Det första försöket började med för mycket färg och väta i garnet som fick målas ut. Det gav en mörk sida överlag. För nyfikenhetens skull valde jag (maxell) att göra ett till försök med i stort sett samma färg på bakgrunden som för tråden som drogs ut. Det resulterade i följande.


Vänster bild: Här lade jag ut ett infärgat garn på en målad pappersyta. Garnet har denna gång mindre färg i sig.

Höger bild: Jag slog igen boken, drog ut garnet neråt, öppnade uppslaget och fann detta mönster.

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Jag lade uppslaget åt sidan för att torka ordentligt. När det var torrt upprepade jag proceduren med samma garn och färg. Det ser ut så här.


Vänster bild: Proceduren upprepades en gång med samma garn som åter färgats in och samma uppslag. Denna gång lade jag garnet i ett annat snirkelmönster och lämnade änden åt sidan på uppslaget.

Höger bild: Jag slog igen boken, drog ut garnet åt sidan, öppnade uppslaget och fann detta mönster. Klart inspirerande att jobba vidare med. :)

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

För detta andra försök syns återigen tydligt mönster där garnet låg an och från dessa går ränder i den riktning snöret drogs ut. Här framträder mönstret tydligare eftersom bakgrunden är ljusare. Samtidigt var det en fördel att låta färgen torka efter den första dragningen. Det ger ett tydligare mönster i olika riktning för den andra dragningen.

Notera också att ränderna inte går så långt denna gång. Istället ser det ut som om färgen tog slut fort när snöret drogs ut. Eventuellt har underlaget sugit upp mer varför färgen tog slut fortare.

Posterpaint
Posterpaint är vanligen en vattenbaserad färg som har viss rinnighet, men inte som - till exempel - vattenfärger eller distress refiller. De kommer, som de flesta färger, i varierande kvalitet och har olika pris. Posterpaint är ett bra alternativ till akrylfärg samtidigt som den, enligt min (maxells) mening, inte kan ersätta akrylfärgen. De har olika egenskaper och därför olika användningsområden. :)


Bakgrunden är ett collage med fastlimmade pappersbitar som sedan målats med olika färger. Därför är underlaget inte helt slätt, men det fungerar.

Övre bilden: Jag använde ett ojämnt bomullsgarn som jag färgade in med röd posterpaint. Jag ringlade garnet på ena sidan av uppslaget, slog igen boken och drog ut. Proceduren upprepades varav några gånger gjordes utan att färga in snöret igen.

Nedre bilden: Slutresultatet innan uppslaget läggs åt sidan för att torka. Den röda färgen ligger nära färgen på bakgrunden och därför blir effekterna väl tonade i varandra. På bilden har jag även målat kanterna med samma röda färg för att få allt att smälta ihop.

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell



Här syns att färgen skapade mönster efter hur garnet drogs ut. Samtidigt bildades “pölar” med färg i skärningen mellan de olika dragningarna av garnet. Dessa lät jag vara då de ändå stannar där de är. De fick helt enkelt torka in så som de vart. ;)
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Underlaget är här inte helt slätt och jämnt, men det går att använda för denna teknik. Se till att trycka ihop ytorna så gott det går samtidigt som det går att dra ut snöret eller garnet. På sina ställen kan färg fastna mer (upphöjningar) medan andra ställen kan i stort sett sakna färg (nedsänkningar). Hur mönstret blir påverkas av var du lägger snöret samt hur fort du drar ut det. Det beror också på hur rinnig färgen är. Den posterpaint jag använt mig av rinner något, dock inte som - till exempel - vattenfärg eller distress refill. Därför den stannar där den appliceras utan att rinna ut och täcka nedsäkningarna.

Distresser
Distresser är tacksamma för att byta färg på till exempel band och garn. Här används de för att färga in garn och bomullssnöre som det sedan målas med. Vi använder distressrefiller med eventuellt tillägg av vatten som medie.

Bi inleder med att använda distressrefiller för att måla med snöre - ett bomullssnöre (steksnöre).

Första försöket blev med koncentrerade droppar av distressrefill som fylldes i små koppar varefter snörena rullades i hop i dessa och fick dra åt sig av färgen.


Bomullssnören färgas in med distressrefiller.

Plastbrickan kommer från en förpackning med fingerfärg som S fick som liten - den är mycket användbar!

Foto av Bi



Snörena placerades ut på högersidan av en Art Journal.

Som syns på bilden hade jag råkat göra mönster redan när jag snurrade ut snörena.

Påbörjat uppslag i Art Journal av Bi



Boken slogs igen och snörena drogs ut raskt och med lätt tryck på boken.

Vi kan se att här har blir det en tydligt koncentrerad färg där snörena legat och ganska få ridåer/mönster.

Påbörjat uppslag i Art Journal av Bi



Här är samma trådar använda men nu har distresserna blandats ut med någon droppe vatten. Efter infärgningen samma procedur som tidigare.

På samma uppslag som i det tidigare försöket ligger nu trådarna utlagda igen.

Påbörjat uppslag i Art Journal av Bi



På detta uppslag kan vi tydligt se skillnaden mellan användandet av koncentrerad distressrefill och distressrefill blandad med vatten.

De första ger starka koncentrationer av färg och få ridåer eller lite mönster. De senare ger en jämnare spridning av färg och tydliga ridåer eller mönster efter hur snöret drogs ut.

Påbörjat uppslag i Art Journal av Bi

Även maxell målade med garn som doppats i distressrefill blandad med vatten. Här används ett hårigt syntetgarn, det vill säga ett garn som inte suger upp färg och som har potential att ge härliga detaljerade mönster. Så här gick det.


Jag blandade distressrefill med vatten, rörde om och doppade ett fluffligt hårigt syntetgarn i färgen. Garnet lades snirkligt i en rak linje uppifrån och ner på en gessopreparerad yta. Det drogs ut rakt uppåt. Proceduren upprepades en gång - se de tu “dragna linjerna” i mitten på var sida av uppslaget.

När bilden togs hade jag även hunnit med att kompletteringsmåla kanterna och runt mönstret som bildats samt skvätt ut färg över ytan. Ja, jag passade på att använda all färg som jag blandat till. :)

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell



Några detaljer syns i mönstret.

Den översta bilden visar hur det håriga garnet legat an mot ytan och på detta ställe skapat ett tydligt mönster åt det håll som garnet drogs, det vill säga uppåt. Den undre bilden visar ett tydligare och ett otydligare mönster. Här ser vi skillnaden i att det vänstra mönstret är första dragningen medan det högra är den andra dragningen. Garnets luddighet och hårighet försvinner mer och mer ju fler gånger det doppas i färgen och blir blött.

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Här noterar jag (maxell) tre saker: 1) Först är det uppenbart att distressrefill som blandas med vatten gör att färgen tonas ut och mönstret har ett softare intryck överlag. 2) För det andra handlar det om att syntetgarn inte suger upp färgen och framförallt inte färgpigmenten. Det bidrar ytterligare till att det är lite och en mycket ljus färg som dras över ytan samtidigt som mönstret inte blir tydligt. 3) För det tredje handlar det om att det fluffiga garnet inte är fluffigt när det blöts. Därför ger fluffet ingen direkt extra effekt för mönstret.

Sammanfattningvis framgår att distressrefill som blandats med vatten ger betydligt mer mönster och mindre distinkta märken där snörena låg utlagda än distressrefill i koncentrat. Samtidigt kan detaljer i mönstret försvinna om garnet eller snöret är för blött.

Vattenfärg på mist och obehandlat papper
I följande försök användes vattenfärg av den sort du kan köpa billigt i leksaksaffären. Försök utfördes med både bomullssnöre och akrylgarn.

Garnet/snöret lades i plastkopparna (se bild tidigare i detta inlägg - under distresser) varefter vattenfärgen arbetades upp med vatten och pensel. Penseln användes sedan för att dutta på garnet/snöret tills färgmättnaden var god.

Först visas försöket med garn, därefter det med bomullssnöre/steksnöre.


Längst till vänster ses garntrådarna utlagda. Här har jag lagt dem åt olika håll. Garnet har först färgats in och sedan har överflödig färg dragits av mellan fingrarna för att inte få alltför blöta trådar.

Till höger ses uppslaget i min Art Journal. Trådarna låg placerade på högersidan.
Även om jag drog tråden mellan fingrarna för att få bort mesta av färgen så blir slutresultatet “kladdigare” och mer utsmetat jämfört med i försöket nedan där jag använde bomullstråd. Det kan dock vara en eftersträvansvärd effekt det också. =)

Påbörjat uppslag i Art Journal av Bi



Här ser vi längst till vänster hur bomullstrådarna ligger utlagda på den högra sidan i min Art Journal.
Denna sida har tidigare färgats in med mist.
Samma procedur som vid tidigare försök. Rakt och ganska raskt drag med måttligt tryck ovanpå boken.

I mitten och till höger ser man det färdiga resultatet. Mittenbilden visar den sida som legat ovanpå och högerbilden den undre mistade sidan som trådarna var utlagda på.

Påbörjat uppslag i Art Journal av Bi

Att använda vattenfärg var dels lätt att arbeta med och dels gav vattenfärg ett mycket bra resultat i form av rikligt med mönster. Om garn används och ett distinkt mönster önskas kan tråden inte vara för fuktig då den läggs ut på underlaget. Dessutom, för att inte få ett kladdigt slutresultat bör all överflödig färg dras ur garntråden.

Mist
I följande försök färgades garn respektive bomullssnöre/steksnöre in med mist.

Lite mist sprayades i plastformen med koppar (se bild tidigare i detta inlägg - under distresser). Garn respektive bomullstråd snurrades ner i kopparna så att de fick suga i sig färg.

Första försöket med garn.


Bilden till vänster visar hur garntrådarna lagts ut i min Art Journal. Garnet är mediumtjockt och är inte alltför luddigt. Samma förfarande som tidigare men nu med ganska lätt tryck ovanpå boken medan jag drog ut trådarna.

Bilden i mitten visar den sida som legat överst och bilden till höger den undre sidan som garnet låg på. Misten ger bra mönster men garnet ger ganska breda och koncentrerade ränder där det låg an mot pappret från början.

Påbörjat uppslag i Art Journal av Bi

Nästa försök är med bomullstråden/steksnöret.


På vänster bild kan vi se bomullstrådarna som färgats in med mist ligga utlagda. Liksom tidigare har jag först dragit av överflödig färg från tråden.

Till höger ser vi det färdiga uppslaget. Liksom vid tidigare försök ger bomullstråden ett mer distinkt och mer detaljrikt mönster jämfört med garn.

Påbörjat uppslag i Art Journal av Bi

Sammanfattningsvis kan vi notera att mist ger ett tydligt och bra mönster oavsett om det är garn eller bomullstråd som används även om bomullssnöret ger ett något mer distinkt mönster. Som vid användande av vattenfärg gäller att överskottsfärgen behöver tas ur garnet för att inte slutresultatet skall bli kladdigt och otydligt.

Glitterdabber
Denna färg kommer i dabberformat och är en vattnad rinnig färg med glitter. Den är vattenlöslig i viss mån även om den har en tendens att färga in fingrar och annat den kommer i kontakt med. ;)

Det går utmärkt att måla tråden eller garnet med dabbertoppen. Se dock till att du målar runt om hela tråden, det vill säga att du vrider tråden och målar flera gånger samt att du använder ett oömt underlag.

Vi börjar med ett ljust vitt uppslag som målats med bomullsgarn som färgats in med två färger av glitterdabber.


Här har jag målat ett ojämnt bomullsgarn, lagt ut på en gessopreparerad bakgrund och dragit.

För var målad tråd lade jag tillbaka den en gång och drog igen. Den andra dragningen ger självklart mindre färg.

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell



Här syns hur pigmentrik färgen är.

Den första dragningen ger starka och tydliga mönster. Den andra dragningen är något dovare med i stort sett samma grundmönster beroende på hur garnet drogs.

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Glitterdabbers reagerar med vatten och de blandas med varandra. Det senare gäller främst främst om en färg inte torkat ordentligt innan nästa påförs. För nästa uppslag har jag (maxell) valt att måla en opreparerad yta en gång med en färg som fick torka. Den torkar fort då pappret suger åt sig färgen. På det lade jag sedan bomullsgarn som färgats in med en annan färg på glitterdabber, slog igen boken och drog.


Här målade jag en opreparead yta med glitterdabber i en färg. På det lade jag bomullsgarn som färgats in med samma typ av färg, men i annan färg och drog.

Jag drog samma garn några gånger över ytan nedåt sett och en gång uppåt sett. Mellan var dragning färgade jag återigen in garnet.

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell



Här syns tydliga mönster efter hur det infärgade garnet drogs. På den övre bilden drogs det uppåt och på den nedre drogs det neråt.

Samtidigt ser vi att den underliggande färgen i stort sett stannat så som den applicerats och torkat. Notera också hur glittrig färgen är.

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Eftersom glitterdabber är delvis vattenlöslig fick jag för mig att prova inverterad målning, det vill säga att först måla underlaget och sedan lägga på blött garn som inte färgats in. Jag valde även att prova att inte dra ut garnet för att se hur tydligt mönstret blir. Istället lade jag boken i press för att torka. När du lägger ihop din Art Journal för att torka är det viktigt att tänka på vilken färg du använt. Vissa färger, som till exempel akrylfärg, klibbar ihop när de torkar. Den färg jag använt här klibbar inte och dessutom torkar den fort. Därför går det bra att låta det hela torka igenslaget och under visst tryck. När jag öppnade boken såg det ut så här.


Det blöta garnet som applicerades på en bakgrund målad med delvis vattenlöslig färg ger ett tydligt mönster efter hur garnet legat medan det torkat i press. En rolig och enkel variant av garnmålning som skapar snurriga och kontinuerliga mönster.

Mot mitten av uppslaget syns även mönster efter det blöta garnet som drogs neråt. Det gav inget tydligt mönster, men det syns att färgen skiftar där. Se även nästa bild.

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell



Den övre bilden visar hur tydligt färgen lyfts bort från underlaget där den blöta tråden legat an.

Den nedre bilden visar att det kan bildas mönster genom att blött garn appliceras på ytan och dras ut. Det blir inte tydligt, men det syns att färgen varierar där garnet dragits.

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Färg med dabbertopp är praktisk för att färga in garn utan att garnet ska få för mycket färg i sig. Håll till på ett oömt underlag, lägg ut garnet och dra dabbern över garnet som snurras och målas på alla sidor.

Glitterdabber ger intressanta effekter med sitt skimmer samtidigt som mönstret kan framträda tydligt. Tänk dock på att låta en färg torka innan nästa appliceras. Annars risker mönstret att flyta ihop då färgerna reagerar med varandra (och vatten).

Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan vi av våra försök se att det inte spelar någon större roll om underlaget (ytan) är förbehandlad eller inte. Dock kan gräng och eventuella mönster; som uppstått i underlaget vid förbehandligen, inverka på slutresultatet.

Att använda garn eller snöre är i mångt och mycket en smaksak. Här har vi visat prov på ett par olika varianter. Garnets och/eller snörets material, kvalitet och grovlek spelar naturligtvis roll för slutresultatet. Ett naturligt material som bomull fungerar bättre än ett syntetmaterial då det är skillnad i hur väl de tar till sig färgen. Angående kvalitet på garn finns risken att garnet dras av om du tycker för hårt över uppslaget. Välj därför ett slitstarkt garn och prova några gånger för att hitta rätt tryck. Ett grövre garn samlar mer färg och kan därför ge tydligare avtryck för var garnet legat an mot ytan kontra eventuellt mönster och tydligheten i detsamma. Med ett för blött garn finns alltid risken att mönstret flyter ut och bildar klumpar eller blobbar istället för ridåer och mönster. Detta gäller även om du drar garnet mellan fingrarna för att reducera vätan i garnet.

Val av färgtyp spelar även det in på slutresultatet. Vi har gett några exempel i detta inlägg. Här råder vi dig att experimentera, testa och ha kul! Alla färger går att använda samtidigt som vattenlösliga färger underlättar hanteringen. Samtidigt bör du undvika icke-vattenlösliga färger tillsammans med garn och snöre av syntetmaterial då färgen och dess medie kan smälta garnet. =)

För att få bra resultat bör ett visst tryck komma ovanifrån när man drar ut trådarna. Hur mycket är delvis avhängigt av vilken färg som används och hur blött garnet/snöret är. Generellt kan noteras att ett kraftigare tryck ger ett skarpare avtryck där tråden låg emot ytan samtidigt som det finns en risk att färgen blir mer utsmetad och mönstret blir otydligare. Bäst är att experimentera själv för att se resultatet av det garn/snöre du använder tillsammans med den färg du valt. Prova flera olika kombinationer för att hitta det du söker.

Lycka till!

Utmaning
Om en månad följer vi upp detta inlägg med alster som använt sig av tekniken "Måla genom att dra snöre eller garn". Passa på att visa upp vad just du skapat. Lämna en kommentar till detta inlägg eller e-posta till skrotboken(snabel-a)gmail.com märkt "Jag har målat med snöre" för chansen att just ditt alster visas i uppföljningsinlägget. Vi vill ha ditt alster senast den 10e april 2012 klockan 23.59 (pip).

0 kommentarer: