av maxell

I detta inlägg tar vi oss an sluttampen på vintern genom att skapa så kontrastfritt som möjligt samtidigt som vi använder oss av så kallade kalla färger.

Tidigare har vi publicerat ett inlägg om kontraster (direktlänk, se även sist i inlägget) samt ett inlägg om så kallade analoga färger (direktlänk, se även sist i inlägget). Överlag går det att skapa kontraster på flera sätt och för detta inlägg vänder vi på steken genom att undvika konstrasteffekter. Ett bra och enkelt tips är att använda ett fåtal närliggande färger. Här har vi valt att fokusera på kalla (och analoga) färger.

Om varma och kalla färger
Grönt, blått, turkost och lila räknas till kalla färger och de upplevs som om de drar sig bort från ögat.

Rött, orange, gult, rosa och brunt räknas till varma färger och de upplevs som de kommer emot en.

Till vår hjälp av vi följande färgtoncirkel som visar hur färgerna kan varieras.


Färgtoncirkel skapad för Skrotboken

I detta sammanhang är det intressant att titta på, till exempel, en röd färg. Om den har gult i sig drar den mot orange och därmed räknas den som en varm färg. Om den istället har blått i sig drar den mot lila och därmed räknas den som en kall färg. På detta sätt går det att laborera med alla färger för att få fram rätt nyans - i detta fall en kall nyans.

Skapat med kalla icke-konstraster
Här visar vi hur vi sett på de kalla färgerna och icke-kontraster.

Vi inleder med Lillylva som fokuserat på blått i olika nyanser för sitt kort.


Att arbeta med bara nyanser av samma färg är alltid en utmaning – en kul sådan!

Jag använde två dynor. en ljusblå och en lite mörkare att chalka kanterna med.

Kort av Lillylva



Softa skiftningar i blått
Kort av Lillylva

Lillylva har en annan färg på sin kortbas, men det är helt i sin ordning. Det är nästan så att den lyfter fram hur soft de blå tonerna skiftar i resten av kortet.

Bi har också fokuserat på blått för sitt kort. Det är inte helt utan konstraster, men det är riktigt effektfullt med de olika blå nyanserna.


Ett kallt blått kort till en mycket älskad person. Helt utan kontraster blev det inte; trots att jag höll mig till de blåa färggrannarna, om man ser till innehåll kontra färgval. =)
Kort av Bi

Missan78 har också fokuserat på blått och kompletterat med vitt för sin vinterlayout.


Mitt bidrag får bli en vinterlayout med bilder från mina föräldrars sommarhus. Jag älskar vintern och tycker det är fantastiskt vackert med snö. Om det inte är som det oftast är här i Skåne, det vill säga slask.
Layout av Missan78

Från snö och vinter till hav och sommar. Ziro har gjort ett kort som också fokuserar på blått - här i kombination med grått.


Jag älskar verkligen blått i alla dess varianter och särskilt blått med lite grått i. Jag gillar dessutom havet och att segla. Jag har därför gjort ett marint kort i olika nyanser av blått och grått.
Kort av Ziro



Stämpelmotivet är färglagt med blåa och gråa toner. Bakom båten har jag stansat ut vågor i olika blåa mönsterpapper. För att markera vågorna lite extra, så har jag färgat kanterna med lite svart. När man ser kortet från sidan ser man att jag inte limmat fast vågorna helt utan överkanten är ganska lös vilket ger en fin 3D-känsla.
Kort av Ziro

Ja, hon smög in några kontraster där med svart. ;)

Svart förekommer även på Kickens layout som i övrigt går i matchade kalla nyanser av blått och grönt.


Jag har gjort en layout där färgerna går i kalla blåa/gröna färger.

Det mesta av materialet jag använt mig av var från början vitt. Jag "stämplade" med olika blåa stämpeldynor på ett akrylblock och sedan tillsatt lite vatten för att sedan måla på, till exempel, blommorna. Jag har stämplat cardstock med akrylfärg i en kall blå färg. Det syns inte jättemycket på bilden, då de är i nästan samma färg.

Layout av Kicken

Mer blått och grönt återfinns på Skberg74s kort - ett soft gratulationskort. Även här kommer grått med och de tonar väl in i helheten.


Ett grattiskort jag gjort med kalla färger, det är grön/grått som är huvudfärg och sen har jag använt mig av olika promarker pennor i gråa nyanser för att färglägga stämpelmotivet.
Kort av Skberg74

Kalla nyanser av blått och grönt vad även min egen (maxells) utgångspunkt för min vinterlayout. Det matchas eller tonas med vitt, lite ljust grått och någon detalj i ljust lila.


Att leka med färger som ligger nära varandra är en kul utmaning. Här är det färg som i olika typer av färger och färg som i färg på mönsterpapper.

Jag har målat bakgrunden och använt masker, stenciler och pennor för att skapa detaljer och mönster. Blir någon färg för framträdande kan den alltid målas över eller i alla fall tonas ner med ett nytt lager färg. Praktiskt!

Layout av maxell



Vinterbusiga närbilder
Layout av maxell

Det var allt från oss. Utomhus skiner solen och det råder ishalka överallt med påföljande högtryck på akuten på grund av alla frakturer. Ja, våren är verkligen på väg och sportlovet är nyss avklarat. Med det avslutar jag officiellt vintersäsongen. ;)

Skrotbokens länkar
- Kontraster - som dag och natt av maxell - Ett inlägg med färglära och speciellt kontraster samt hur det kan användas i skapande. Med information och alster.
- Analoga färger - Färggrannar inklusive utmaning av Bi och maxell - Presentation av analoga färger, det vill säga färggrannar
- Kort med analoga färger - färggrannar av maxell - Innehåller kort som skapats med fokus på analoga färger

0 kommentarer: