Riddare och Prinsessor

on 27 mars 2012

av Marie/missan78

I dag den 27 mars minns vi “De trettios kamp”. Med anledning av detta skapar vi kring temat “Riddare och prinsessor” och på det vi skapar låter vi det finnas någon detalj i metall.

Detta tema är med anledning av att den 27e mars 1351 utspelade sig "De trettios kamp" - en vida besjungen och romantiserad riddardrabbning som utspelade sig utanför Josselin i Bretagne.
Det här är ett riddartema där även prinsessor att rädda ingår.

De trettios kamp
Bretoniska tronföljarkriget 1341-1364 stod mellan mellan Karl av Blois och huset Montfort.
Det sägs att 30 riddare var med och alla sårades eller blev dräpta.
Vi inspireras av riddare och prinsessor och metallen i riddarnas rustningar.

Prinsessor
Vi lämnar de blodiga striderna till förmån för prinsessorna. Det första alstret är en riktig prinsesshatt i metall, vad annat passar bättre att starta detta tema med ...


När jag läste om tema riddare och prinsessor och att man skulle skapa med metall, visste jag direkt att jag ville göra en prinsesskrona.
Jag letade på nätet efter en modell som jag gillade och tyckte liksom att det skulle vara skoj att tillverka en gammal konformad prinsesshatt.

Prinsesshatt av cri_kee



Jag började med att rita upp en fjärdedels cirkel på ett cardstock, som jag sedan dekorerade med några stjärnor. Därefter klädde jag mitt cardstock med
aluminiumtejp som jag knölat till lite innan. Jag ville skapa så mycket struktur som möjligt. Sist men inte minst så målade jag på med lite svart och röd akrylfärg
och torkade av det överflödiga.
Prinsesshatten kommer jag att ta med mig till mitt jobb på förskolan och jag är övertygad om att den kommer att bli en succé bland barnen

Layout av cri_kee

Från prinsesshatt till en riktig liten prinsessa. I mars föddes Sveriges nya tronarvinge, lilla Estelle.
Kosepute har gjort en layout om just lilla Estelle, i dekorationen runt kortet finns en blomma i metall.


Jag har scrappat ett foto på prinsessan Estelle. Jag har med en metallblomma som dekoration.
Layout av Kosepute

frubard har tillverkat en säng som en liten hälsning till en nyfödd prinsessa. I morgon publicerar vi en tutorial över hur du kan tillverka din egen prins- eller prinsessäng.


Eftersom vi ska bli farmor och farfar i dagarna så passar detta tema riktigt bra. Valde att göra ett alster till en blivande prinsessa, fastän vi inte vet om det blir en kille eller tjej...
Namnet på den lilla tjejen hade jag tänkt skriva uppe på täcket. Sen blir det en liten hälsning till den lilla på undersidan av täcket ...

Sängkort av frubard



Den lilla prinsessängen är en egen idé. Stommen består av cardstock som klätts med aluminiumfolie.
Sängkort av frubard

Ett grattiskort till en liten prinsessa bjuder Cajaba på.


Jag valde att göra ett grattiskort till en liten prinsessa som fyller år. Jag tejpade aluminiumtejp på papper och stansade sedan ut blommorna och en fjäril som sedan fick lite akrylfärg på sig.
Kort av Cajaba

Riddare
Nu två fina kort som är inspirerade av riddare.


Hittade en av mina digitala stämplar som passade perfekt för temat - man tager vad man haver och vips är man en riddare som besegrat draken! Killen är målad med MCP-teknik och bakom fotomattorna sitter en kartongbit klädd med aluminiumtejp - säkert ännu en riddarsköld!
Kort av Chruss



Jag har gjort en riddare i rustning. Först ritade jag upp honom på vanligt papper och använde sen som mall och klippte ut bitar av kartong. Kartongbitarna klädde jag sedan med aluminiumtejp. Skölden är gjord av flera lager kartong innan den kläddes med tejp. Jag har ristat på tejpen för att få mönstren på rustningen. Jag stansade även ut bokstäverna i metalltejpen som jag klistrat på albumblad.
Kort av Ziro

Ännu ett kort med metalldekorationer värdigt en riddarsal kommer här, från Pippin.


Jag gjorde ett kort med torrembossad aluminium tejp istället för mönstrat papper. Jag duttade på svart gesso som jag sedan delvis torkade bort. Jag stämplade en text och embossade med silver och satte i mitten. Jag skar också ut en krona av alutejp som jag satte fast lite bling på.
Kort av Pippin

Avslutningsvis har vi två layouter, den första med en prinsessa som sadlar om och blir riddare då hon provar en riktig riddarutrustning.


Splashar är så kul!! Här fick sonen hjälpa till och fördela dem över layouten, lite teamwork! Metallbokstäverna matchar rustningen.
Layout av Pilla

Kicken får avrunda med en layout med olika dekorationer i metall.


Jag har gjort en layout på min yngsta kusin. Jag valde att använda mycket gröna färger, blommor och andra dekorationer man ser ute i naturen, då fotona är tagna utomhus en härlig höstdag
Layout av Kicken

Det var mycket prinsessor och riddare. Temat passar extra bra då vi fått en ny liten prinsessa i Sverige. Även om man inte är en älskare av kungahuset kan man alltid tycka att det är mysigt med alla små nyfödda prinsar och prinsessor.
Vill du läsa mer om just denna dagens bakomliggande tema, “De trettios kamp”, kan du följa länken här nedanför.

Länkar
- Wikipedia De trettios kamp


Skrotbokens länkar
- Tutorial Silver Machine: Skapa ett eget aluminiumpapper av maxell - Tutorial som visar infärgning av aluminiumfolie
- - Skrotbokens Mini Art Journal -Uppföljning v 31 - 34 av Mahlin78 - Innehåller alster av metallfolie samt kort med metalldekoration
- I sagans underbara värld av maxell - Innehåller alster med prinsessor och riddarborgar
- Prinsessan Diana och andra sessor av Samara - Om och med prinsessor
- Skiss # 7 - 1 april av maxell - Innehåller en layout av Sam med prinsess- och prinstema

0 kommentarer: