Citat och/eller MÅL

on 13 mars 2012

av Mahlin78

Med anledning av att det idag den 13e mars är 50 år sedan Sverige vann VM-finalen i ishockey (1962) varvid Lennart Hyland, i ett klassiskt referat, beskriver hur pucken "gliiider in i mååål", skapar vi kring ett citat och/eller använder ordet "mål" i valfri böjning och ordkombination.

Citat - vad är det?
Ett citat är en exakt återgivning av vad någon annan har skrivit eller sagt. Vid skriftlig återgivning ska man använda citationstecken, se citatet i texten ovan. Det ska även tydligt framgå vem som sagt det och vart. Kort sagt - källan får inte förvanskas.

Mål - vad är det?
Mål och/eller målsättningar är en lång process som startar med ett noggrannt planeringsarbeta av vad du vill nå för mål. Det slutar förmodligen efter lång tid, ibland flera år, med att du når målet efter hängivet och hårt arbete. Det är där delmål kommer in i bilden, som gör att du via flera små steg når det stora målet, och som gör vägen mot målet lättare. Att ha sina mål nedskrivna och regelbundet gå igenom dom är vägen till att uppnå dom.

I dagens inlägg börjar vi med olika citat. Först ut är Hozzans svärfar som har glimten i ögat!


Direkt när jag hade tagit detta foto på min svärfar, så tänkte jag på Jacob Dahlins numera kultförklarade citat "Skål ta mig f-n." Passade så bra ihop med min svärfar som har en stor portion av glimten i ögat.

Mitt budgettips den här gången syns på en utav de blommor som sitter till höger vid fotot. Har många "småpärlor" liggande och tyckte att blomman var lite trist, men med massor av lim och påströdda pärlor så blev den lite piffigare.

Layout av Hozzan



Närbild på blommiga detaljer.
Layout av Hozzan

Citat ala Tage Danielsson kan man aldrig få för många av!


Tage Danielsson bjöd på så många tänkvärda klokheter att jag bara inte kunde motstå lusten att göra ett kort med citat av honom. Fotot är förvisso inte taget vid en älv utan vi en insjö och det är S som bjuder på plasket. =)
Jag är novis inom det digitala arbetssättet men leka kan man ju alltid. =)

"En droppe droppad i livets älv
har ingen kraft till att flyta själv
Det ställs ett krav på varenda droppe:
Hjälp till att hålla de andra oppe!"

Kort av Bi

Spacegirl har skapat kring ett väldigt tänktvärt citat.


Jag valde att använda mig av ett citat och skapade en layout utifrån det.
Layout av Spacegirl



Närbild på citat.
Layout av Spacegirl

Färgstarkt citat med tydlig målinriktning.


Ett underbart citat från mr Kilmister. Ja, det har - för mig - med mål att göra. Mål i livet... Det måste scrappas!
En färgstark layout med fluorescerande färger som matchas med svarta och några vita detaljer. En kladdig sak - precis som jag gillar det...

Layout av maxell



Närbild på layout.
Layout av maxell

Ibland är en blandning av mål och citat en bra kombination.


Sedan några år jobbar jag med mål, och försöker ha dom nedskrivna för att kunna se om jag når dom. Ibland stora, ibland små. För 2012 skrev jag mina mål på nyårsdagen, alltså inga nyårslöften.
När jag var på Formex-mässan, branschmässa, i januari lyckades vi pricka in en kortare föreläsning med Mia Törnblom, och därifrån har jag med mig ett citat: "Jag är en glad skit & jag gör så gott jag kan".

Layout av Mahlin78



Närbilder på layout.
Layout av Mahlin78

En häftig målsättning att sätta upp, men självklart även att uppnå!


En layout som föreställer vår äldsta son Tobias, när han ligger i hårdträning inför Vasaloppet i år. Han lyckades med bedriften att åka de 9 milen på 7 timmar 25 minuter och 15 sekunder. Tyvärr hade vi inte möjlighet att vara där och hejja på honom, utan vi satt framför tv:n istället.

På denna layout har jag kladdat på grön och vit akrylfärg på cardstocken, och sen dit med korten och stickersen. Lite journaling... och så var det klart.

Layout av GI frubard

Att jobba med mål av olika karaktär är utvecklande.


Jag valde att gestalta ordet Mål. Mina mål för 2012, ett slags personligt litet manifest.
Layout av Lillylva



Närbild på detaljer.
Layout av Lillylva

Med rätt peppning och motivation kan man nå sina drömmar!


Du är aldrig för gammal för att sätta upp nya mål eller drömma en ny dröm. Den här layouten gjorde jag lite för att peppa mig själv... och jag vet att om bara den rätta motivationen infinner sig och känslan av att inget är omöjligt, då finns alla möjligheter att nå dit man vill.
Layout av Cissi

Coola brudar - härlig målsättning :-)


Dessa små jättefina tjejjer kallar sig i ur och skur för "De coola brudarna" På layouten har jag återanvänd små rosaglittriga mini flörtkulor som jag "snodde" med mig från en väns bröllop. De var bordsdeko och jag delade dem på mitten och fäste dem med lim:)
Layout av GI Pilla


Väggdekoration i form av tavlor med tänkvärda ord på är aldrig fel.


Jag har länge funderat på att göra något med dessa tänkvärda meningar. Tyckte det passade bra att göra en tavla så att man ser dem ofta och tänker till.
Tavla av Pyssellina



Närbild på tavla.
Tavla av Pyssellina

Vad har du för citat du gillar, eller mål du vill uppnå? Hur gör du för att uppnå dina mål? "Mål är drömmar med deadlines." Diana Scharf Hunt. Vi vill gärna se läsaralster! Dela med dig, antingen genom att lämna en kommentar med en direktlänk i detta inlägg eller e-posta din tolkning (max 700 pixlars bredd eller höjd) till skrotboken(snabel-a)gmail.com märkt "citat/mål".

Skrotbokens länkar
- Skrotbokens Mini Art Journal - uppföljning vecka 35-38 av Mahlin78
- Skrotbokens Mini Art Journal - ord vecka 37 av Mahlin78
- Rallykurvor av maxell
- I den gamla scrapgömman av Bi
- Skrotbokens Mini Art Journal - ord vecka 37 av maxell

0 kommentarer: