av Pia/Pippin

Dagens inlägg handlar om rymden, som rubriken antyder. Vi inspireras av valfri film som har rymdtema eller där rymden figurerar.

Anledningen till detta är att mars månad har många rymdrelaterade händelser i historien. Här är några:

1) 23e mars 2001 - Rymdstationen Mir brinner upp vid återinträdet i jordens atmosfär och delar av den störtar över Stilla havet,
2) 24 mars 1990 - Sista avsnittet av komediserien Alf om utomjordingen Alf visas på NBC,
3) 25 mars 1655 - Saturnus största måne, Titan, upptäcks av Christian Huygens
4) 25 mars 1979 - Den första fullt fungerande rymdfärjan, Columbia, levereras till John F. Kennedy Space Center.
Vi inspireras av rymdfilmer.
Som rubriken antyder så förekommer det en hel del rymdvarelser i filmerna som har inspirerat oss. Och de förekommer i våra alster som till exempel här nedan, där lillylva inspirerats av filmen Alien och speciellt då monstret.


Jag kopplade ordet "rymden" vidare till rymdfilmer vidare till Alien. Lite svårt att få till bilderna då allt var metallic.. Men det föreställer alltså Alienmonstret med dubbla munnar. Det ligger även lite lack på detaljer, som på bilderna tyvärr inte kommer till sin rätt.
Tavla målad med akrylfärger av lillylva



Detaljbild av tavla av lillylva

Filmen "I rymden finns inga känslor" har både Cajaba och Kicken inspirerats av. De har skapat varsin layout med lugna blå färger.


Jag valde att inspireras av filmen "I rymden finns inga känslor". Till det temat tänkte jag direkt på min käre make som är så fruktansvärt flygrädd. Tog denna bild när vi flög till London med några goda vänner i november i fjol. Jag tycker den passar så bra. Han är verkligen rädd, det går inte att prata med honom.
Layout av Cajaba

Kolla här Kickens läckra bakgrund.


En av mina favorit filmer är i rymden finns inga känslor. Innan filmen släpptes på bio såg jag kortfilmen hemma och fastnade för den direkt. Därför var jag och min syster (som också fastnade direkt!) tillsammans och såg den på bio. Riktigt roligt, och mysigt att göra något med syrran, bara hon och jag
Layout av Kicken

Ziro valde en annan mycket känd rymdfilm, nämligen Star Wars, mest på grund av sin son. Star Wars är också den film som inspirerat Missan78 som har en bild på en hund som hon tycker ser ut som en robot.


Min yngsta son på 5 år älskar Star Wars och speciellt Darth Wader. Jag har därför gjort ett kort med Darth Waders silhuett på. Jag har ritat skuggningar med blyertspenna. Lasersvärdet är gjort med halvpärlor/daggdroppar.
Kort av Ziro

Hunden på Missan78s layout har ett väldigt speciellt utseende och visst har den en viss likhet med robotarna i Star Wars.


Bilderna i den här layouten har jag funderat på länga. Givetvis så är inspirationen tagen från Star Wars. Hunden på bilden passar vi i bland och vi tycker att hon är väldigt lik en droid robbot. Eller vad tycker ni?
Layout av Missan78

Cri_Kee har istället inspirerats av filmen Armageddon och gjort en fin layout med mycket rymdkänsla.


När jag läste om de olika teman som fanns att välja bland var tema "rymden" ett tema som jag kände varmt för. Jag gillar filmen Armageddon och valde därför att låta den filmen inspirera mig. När sedan någon bad mig fotografera pusslandet...ja, då föll alla bitarna på plats...

Puzzle in space...japp, en liten pusslare har fångats på bild! Pusslet är klockrent! Rymdskeppet påminner om rymdskeppet i Armageddon. Jorden finns med på pusslet och de små rymdgubbarna ni ser är ju självklart våra hjältar ifrån filmen Valet av papper var inte så svårt! Ett barns pusslande med rymden har fångats på bild och vilken pappersserie passar då bättre än Bo Bunnys Blast off?!

Layout av Cri_Kee



En detaljbild som visar att jag har lyft upp vissa detaljer på 3D-kuddar för att skapa mer effekt! Den söta rymdgubben, den orangea planeten och en röd och en blå stjärna är upplyfta för att skapa effekt...
Detaljbild av layout av Cri_Kee

Samaras film är Men in Black och det syns tydligt på hennes layout som har bilder just på män klädda i svart.


Min favorit av rymdfilmer är Men in black, och därifrån är steget inte långt till missionärerna.
Än om folk inte vet så mycket om kyrkan så känner de flesta i stan till
" de där unga killarna i kostym" .
Många missionärer har passerat mitt liv genom åren, tack vare Facebook så har jag kontakt med många av dem.

Jag valde ett papper som var lite maskulinare än de enfärgade papper jag annars brukar använda.
Några spillbitar och en bild på Kristus var det enda jag dekorerade med, jag ville ha sidan enkel och värdig.
Texten skrev jag för hand, jag borde ha stansat ut bokstäver till rubriken, men latheten tog över

Layout av samara

Rymdfilmer är väldigt populära bland oss, och man kan ju undra vad det beror på. Vi kanske trots allt känner oss lite ensamma i universum och skulle vilja ha sällskap av andra planeters varelser. Med tanke på alla människor som sett UFOs och andra konstiga upplevelser så blir man ju lite fundersam. Har du nån favoritfilm i rymdgenren? Visa oss hur du inspireras.


Skrotbokens länkar
- Tutorial - Saltmålning av maxell och Bi - Denna teknik kan användas för att göra bakgrunder och detaljer med rymdtema
- I rymden kan ingen höra dig... av maxell - Skapat med rymdtema
- Inför nyåret - receptkort med raketer av maxell - Receptkort där en raket förekommer
- 75 år sedan Gagarin föddes av samara - Innehåller alster med metall för att associera till, bland annat, de mynt som fick bära Gagarins namn
- Alternativ Fars-dags-tårta av Bi - En tårta till far i form av en slips. Med smärre modifieringar kan den göras som en raket.
- Vi tar vad vi har för att fira halloween av maxell - Vi tar vad vi har för att fira Halloween av maxell - Innehåller en layout av Scräpemma där tefat och aliens är med
- Det finns en sång om allt av Pyssellina - Innehåller en layout av Kicken som delvis är inspirerad av en film
- STENrunda former av Mahlin78 - Ett inlägg med inspiration från filmen "Livet är stenkul".
- Inspirerat från film med censurerad journaling av maxell - Innehåller alster inspirerade av film där journalingen är dold
- Vi skapar om Walt Disneys filmer och figurer av Skberg74
- Filmtajm - Inspireras av filmens underbara värld av maxell
- Filmtajm - Vi gör en box till våra popcorn av Bi
- Mall till Popcornbox av Bi
- Goth av milo (tidigare Mimmelie) - Här har så kallade Gothfilmer en central roll
- Mörker - vi skapar med influenser från goth av maxell - Gothalster passar bra i tiden då det snart är Halloween...
- Mall till kistask av maxell - En Gothinfluerad kistmall
- Astrid Lindgren i våra hjärtan av maxell - Astrid Lindgrens böcker har filmatiserats ...

0 kommentarer: