Tankens dag

on 7 februari 2012

av Marie/missan78

I dag den 7 februari är det “Tankens dag”. Skrotboken tänker till och firar genom att använda formen av minst en tankebubbla på valfritt alster.

Tankar kan vara både bra och dåliga. I Gävle tog man fasta på just detta och firade "Tankens Dag" för första gången 2010. En ung tradition med andra ord. Vid det första "Tankens Dag" bjöds det på gratis föreläsningar i Gävle och Sollefteå. År 2011 hade firandet spridit sig så att även Kristianstad var med.
Syftet med dagen är att öka medvetandet om hur våra tankar påverkar våra liv.

En tanke tar form ...
Det hela började 2009. De 10 personer som arbetade med förberedelserna av en konferens i Mental Träning; förlagd till Gävle, hade så roligt tillsammans att det föll sig naturligt att de skulle fortsätta i någon form efter konferensen.
Lite olika tankar och idéer bollades runt. För att citera Leif Grytenius på "Tankens Dag" hemsida ...

"Vi var eniga om att det skulle syfta till en bättre värld. Människor som mår riktigt bra slår inte varandra på käften.

Vi kommer in på hur viktiga våra tankar är för våra liv så när Bengt-Göran Wikström föreslår att vi ska fira tankens dag så blir det alldeles tyst. Fast bara en mycket kort stund. Bifallet är totalt."
och
"Att ha mål ger motivation och drivkraft, förutsatt att man sätter dem själv och att de har ett syfte som stämmer överens med det som är viktigt i livet."
I tider av oro över att få behålla sitt jobb eller ej och över dålig ekonomi är det extra viktigt att tänka positivt. Skrotboken vill därför uppmärksamma detta goda initiativ och inspireras av “Tankens dag” genom att använda formen av minst en tankebubbla på valfritt alster.

Tankens dag
Tankar kan vara positiva och negativa, oroliga och roliga. Man kan tänka på många olika saker, i den första layouten av Ziro tänks det på många saker.


Min femåriga son är en riktig funderare. Han funderar över livets alla gåtor. På kvällen när han ligger och ska sova kommer han ofta på en livsviktig fråga som han vill ha svar på. Jag har börjat anteckna alla hans kvällsfunderingar för att det är kul att spara till senare. Om detta har jag gjort en layout till hans album. Istället för ett foto på sonen, hittade jag en passande stämpel i mina gömmor. Den ser precis ut som min son! Tankebubblorna är skrivna för hand och sen utklippta. Pojken och tankebubblorna sitter på distanskuddar så att det blir lite djup i bilden. De små ringarna har jag först klistrat på en bit dubbelhäftande tejp och sedan klippt ut dem. Då blev det inte lika pilligt att klistra fast dem.
Layout av Ziro

Från barns tankar över till djurens. Kan djur drömma och tänka? Visst kan de det, jag har många gånger sett hur hunden vi passar drömmer. Då sprattlar hon med benen precis som att hon är ute och springer. Här en layout av Missan78


Man stör inte den hund som sover även om hon lagt sig i min fåtölj. Drömmer gör hon också om hundra kaniner och annat kul.
Layout av Missan78

Vi fortsätter med fler tankar från en hund, nu en som verkar vara hungrig och fyller 5 år. En layout av Pippin.


Ibland kan man undra över hur mycket hundar egentligen tänker. Vi har märkt med vår hund att hon kan räkna ut olika saker på egen hand och hon förstår otroligt mycket av vad vi säger. Ofta gäller det bara att man pratar samma språk. Här har jag gjort en layout när vår vovve fyllde 5 år i januari och fick en egen bakelse att äta upp. (Vilken lycka!)
Layout av Pippin

Sista layouten finns det också djur på, bilden för tanken till sommar och värme. Det kan ju behövas när kylan verkar hålla i sig ett tag till.


Jag och ett av mina sommarfår, bilden är från i somras. Härligt att scrappa sommarbilder när det är mörkt och kallt ute. Det ger hopp om en ny vår känns det som.
Att tänka på sommaren känns passande på Tankens dag.
Jag har stämplat under fotot med en stämpel som har mönster av en tegelvägg, sen har jag sprayat svart chalkboard mist, jag har använt washi/papperstejp och två chipboardfåglar som jag målat med crackle paint. & så lite bling förstås

Layout av Spacegirl


Detta hittade jag på arbetarbladets hemsida, ni hittar länken nedanför om ni vill läsa vidare.
“Så tänker du positivt.
Bli medveten om hur du tänker.
Fokusera på det du vill, koncentrera dig inte på eventuella hinder eller svårigheter.
Sätt upp mål.
Bygg upp en bra självkänsla.”

Jag tycker att detta var bra saker att tänka på, så en uppmaning för dagen. Tänk positivt och tänk på sådant som gör dig glad. Gå med i gruppen Tankens dag på Facebook och tänk tillsammans med andra.

Länkar
- Arbetarbladet Tankens dag
- Facebook Tankens dag grupp.


Skrotbokens länkar
- Jag har en dröm av maxell - Innehåller alster som har formen av en tankebubbla på sig
- En dag... - en tankebubbla förekommer på en digital layout av maxell, olika pratbubblor från tecknade serier förekommer på ATC-kort av Samara samt en layout av Metal_Minish och maxell har gjort en layout i form av en tecknad serie med pratbubblor
- Ovan molnen där... - alster där molnformen (som liknar formen av en pratbubbla) används och där Jajisses använder ett moln som just tankebubbla
- Midsommar - Midsommar 2009 använde maxell en tankebubbla som också är ett moln på en layout

0 kommentarer: