Med en enkel tulipan...

on 15 januari 2012

av Lina/Pyssellina

Den 15 januari är det Tulpanens dag. Traditionen började 1989 och i flera större städer delas det ut tulpaner till folk som går förbi.
Därför har vi valt att skapa med inspiration av födelsedagar och tulpanformer.


Det finns hela 6000 olika sorter och 400 av dem odlas här i Sverige. Hela tiden ökar andelen lokalodlade tulpaner. Vi svenskar är dessutom väldigt duktiga på att köpa tulpaner, hela 120 miljoner per år.

För att få dina vackra tulpaner att hålla länge ska du skära av ca 1 cm av stjälken, sätta buketten i kallt vatten med plasten kvar runtom i ett par timmar. Kom ihåg att tulpaner gillar att stå svalt. Efter några dagar kan man snitta om dem och byta till nytt kallt vatten.

Tulpaner, tulpaner, tulpaner
Först ut har vi olika alster med foton på.

Här är en härlig layout av Mahlin78.


Tulpaner! En blomma jag verkligen älskar! Färg, form och mängd! För mig har den i alla år varit en klassisk födelsedagsblomma, både från dåvarande skolkamrater, familj och numera framför allt svärmor ger mig tulpaner vid varje födelsedag. Alla härliga buketter vi hade hemma våren 2010 förevigades ganska rejält, vilket syns på layouten.
Layout av Mahlin78



En detaljbild på den fina layouten.
Layout av Mahlin78

Oftast använder man foton på layouer men här visar Pippin hur man lika gärna kan ha det på ett kort.


Jag tänkte på min tulpanbukettstämpel när jag såg temat. Och den använde jag sedan till mitt bakgrundspapper och tänkte även använda den till motiv. Men så tänkte jag: Nää, det blir ju lite tråkigt och fick syn på tulpanerna vi har i vardagsrummet som vi fått av våra grannar. Perfekt! Jag tog en bild av dem, skrev dit lite text och satte på kortet, och började samtidigt tänka: Varför använder man inte mer foton när man gör kort, egentligen?! Det blir ju riktigt snyggt!
Kort av Pippin

Här visar lillylva skberg74 och maxell på olika sätt hur en enda tulpan gör hela kortet.

Både lillylva och skberg74 klippte ut bladen till sin tulpan.


Jag hade inte särskilt mycket i tulpanväg, så jag gjorde mig en egen. Först körde jag olikfärgade papper i röda toner genom cuttlebugen, klippte till blomblad, glittrade dem och limmade fast dem. Ett litet grattis på det så var det klart!
Kort av lillylva



Det första jag tänkte på när vi skulle skapa tulpaner var att jag kunde använda min gamla sizzix die så det gjorde jag. En tulpan på födelsedagen helt enkelt.
Kort av skberg74

Maxell valde att rita en fin tulpan på sitt kort.


Jag har ritat tulpaner förr och nu gjorde jag det igen. En av dem fastnade på ett "enkelt" grattiskort.
Kort av maxell



Detaljbilder på det fina kortet.
Kort av maxell

Sist ut har vi en bukett tulpaner, som Pyssellina vikt av papper, med färger man kanske inte direkt förknippar med tulpaner.


Jag fyller år i januari och får då väldigt ofta tulpanbuketter när jag blir firad. Därför tänker jag på födelsedagar när jag ser tulpaner. Tyckte att det passade att göra en tulpanbukett av papper. De är gjorda efter denna tutorial.
Alter av Pyssellina

Det nya året har precis börjat och kylan biter sig kvar ett tag till. Än dröjer det ett tag innan våren kommer. Passa på att tjuvstarta med ett fång tulpaner att njuta av. De är så fräscha och krispiga på något sätt. Bjuda in våren i era hem.

Länkar
Läs mer om Tulpanens dag
Mer om tulpaner


Skrotbokens länkar
En rosa häst av Mahlin78 - Innhåller ett gratulationskort av Pippin
Internationella läskunnighetsdagen av Bi - Innehåller gratulationskort av Pillan och Pippin
Vi stickar offentligt av Bi - Innehåller gratulationskort av Chruss
i knepar och knopar av Bi - Alster med anledning av kungens 65årsdag
Mobilt foto = Mobilfoto av Bi - Innehåller en dubbellayout där Mahlin78 dokumenterat sin födelsedag
CAPS LOCK av maxell - Innehåller ett gratulationskort av Bollebygsbo
Höstens färger - del 5: Gul av maxell - Innehåller ett gratulationskort av Carola
Vi inspireras av Alvar Aalto - del 2, alster av Bi - Innehåller en layout av Cajaba där hon scrappat tulpaner
Gott nytt år i silver och vitt av Bi - Innehåller en layout av Mahlin78 där hon scrappat tulpaner
Påsken går i pastell av maxell - Här har maxell handritat tulpaner på ett kort och en layout

0 kommentarer: