Med en enkel tulipan, 2

on 16 januari 2012

av Birgitta/Bi

Om du inte fick nog med tulpaner igår på Tulpanens dag kan vi idag bjuda på än mer inspiration.

Ibland går det inte riktigt som man tänkt sig. På grund av den mänskliga faktorn föll tyvärr två alster bort i gårdagens inlägg. Idag tar vi nya tag och påminner om att en fådd bukett tulpaner blir lika uppskattad på andra dagar som på just Tulpanens dag.

Fådda tulpaner
Visst är det något särskilt så här års när de första tulpanerna kommer, jag älskar det. De första köpta i affären och sen om några månader de nyutsprungna i trädgården.
Chruss bjuder på ett vackert kort med öppet användningsområde.


Enkelt kort med två tulpaner - jag har lämnat det blankt utanpå för att vid ett senare tillfälle lägga till ett namn eller lämplig text.
Kort av Chruss

Hur mycket jag än uppskattar att få tulpaner så finns det ett tillfälle då jag faktiskt fick kämpa rejält för att känna glädje över buketten.

När en viss dotter var liten (riktigt liten) var vi ute i trädgården och fixade. Jag njöt av alla tulpanerna som blommade på framsidan.
Rätt var det var hände något som gjorde lilltösen arg och då menar jag riktigt ARG. Hon tog den långa pinne hon höll i handen och slog tvärs igenom hela rabatten på framsidan av huset. Hur hon lyckades begriper jag inte men på något vis lyckades hon hugga blomman av alla tulpanerna. Kvar stod en rabatt full av stjälkar och blad. Kan ni se bilden. Säkert 40 tulpanstjälkar rakt upp i luften.
Jag behövde inte säga något, hon insåg själv vad hon gjort, hon såg dessutom hur ledsen jag blev och sprang raskt därifrån för att låta mig ta hand om skadan.
I tanken; medan jag klipper ner stjälkarna, gläder jag mig åt att jag i alla fall har alla tulpanerna under äppelträdet kvar, dem jag väntat så länge på att de skulle titta fram och som nu äntligen blommade.

När jag efter uträttat värv går till baksidan möts jag av en glädjestrålande flicka som överräcker en megastor bukett med ...
ja, just det alla tulpanerna vid äppelträdet! "Mamma, du får domma här istället!"
Jag fick kämpa för att säga tack och låta glad, älsklingen ville ju bara göra gott igen, fast jag måste erkänna att jag grät inombords. Det blev inga tulpaner kvar alls det året!

Hozzan delar min passion för de tidiga tulpanerna och skickar iväg ett gratulationskort.


Med utmaningen “Med en enkel tulpan” så tänker jag genast på våren. Än är det många månader kvar tills den visar sig här uppe i norra Sverige, men jag fullkomligen älskar jag när man “kastar” ut julen och köper hem första tulpanbuketten för året. Den känslan ville jag förmedla i det grattis-kort som jag gjorde i pastellfärger. Skar ut lite runt tulpanerna på tagen och stack in stämpeln inunder för att den skulle höra ihop mera med blommorna.

Vill tipsa om en penna som jag använder en hel del och det är en Sakura gelly roll som heter Clearstar. Ett bra alternativ till glitterlim som ibland kan bli lite klumpigt. Pennan ger bara en glittrande effekt och den har jag målat lite här och där med på tagens blommor och tröjan på den stämplade flickan. Syns dåligt annat än i verkligheten då det inte är det lättaste att fota i januari´s mörker.
Lite blommor och några som liknade tulpaner från en ljusmanschett och kortet var klart.

Kort av Hozzan

Tack för tipset!

Missade du gårdagens inlägg som innehåller än mer blomsterfägring, kan jag rekommendera dig att scrolla neråt en bit, för där bjuds på fler underbara tulpanalster.

Skrotbokens länkar
Med en enkel tulipan av Lina/Pyssellina

0 kommentarer: