Kramar

on 10 januari 2012

av Marie/missan78

Den 21 januari är det kramens dag och vi skapar med kramar som inspiration.

Att kramas är viktigt, om man är nere känner man sig ofta lite bättre om man får en kram. Den upplevelsen är inte helt fel, i en artikel i aftonbladet kan man läsa att forskare kommit fram till att beröring lindrar smärta. Beröring skapar också lyckokänslor, så krama någon lite extra den 21 januari.

Kram
Fortfarande är det ganska mörkt ute och man känner sig kanske allt annat än pigg. Vad är bättre än en kram? Här använder vi oss av ordet kram på olika sätt för att i god tid inför Kramens dag inspirera till spridandet av kramar.
I dagens inlägg blir det många kort då även en kram på distans känns värmande i vintertid. Chruss skickar en hälsning ...


Har beslutat mej för att använda en hel del papper som bara 'finns' här hemma, bland annat det här röda papperet med guldlöv på utsidan.
Kort av Chruss



Embossade texten KRAM på insidan och när papperet inte var helt jämnt blev det en fin effekt!
Kort av Chruss

Nu kommer ett kort av Maxell och jag tror att man kan rasera många murar med en kram.


Ett kort som river murar... Behöver jag säga mer?
Kort av Maxell



En kärleksfull detalj.
Kort av Maxell

Vi fortsätter med kramar man kan skicka. Nu två stycken kort i vackra blå toner i både papper och blommor av Spacegirl och Skberg74. Får mig att längta lite till våren.


Jag har gjort ett kort som jag ska skicka som födelsedagskort till min kusin, jag utgick från hur jag färglagt det stämplade motivet när jag valde kortets färger. Cardstock som bas, mönstrat papper, ett färglagt stämpelmotiv, blommor, bling och självhäftande bokstäver.
Kort av Spacegirl



Vanliga enkla kort är alltid bra att ha hemma och jag brukar ha ett litet lager med såna liggandes. Ibland gör jag såna kort utan text annars brukar det bli kort med Hej, Tack eller Kram, jag gör såna texter som passar på ett "bara för att" kort. Till det här kortet har jag använt spillpapper som blev över när jag stansade ut en blomma och lite garn som också blivit över när jag skapat tidigare.
Kort av Skberg74

Vi fortsätter med fler kramkort.


Kände för att göra ett kort i lite annorlunda stil än jag brukar. Tyckte de fina filtbokstäverna passade perfekt till färgerna på kortet.
Kort av Pyssellina

Kosepute har gjort ett kort till någon som inte finns i närheten, säkert är det så att vi var och en har någon som är förlångt bort för en fysisk kram. Ett kort kan ju vara ett sätt att visa att man finns där för någon trots att man är långt borta.


Jag har gjort ett kort till någon som kanske behöver en kram, men som är för långt borta. Jag tyckte att jordgloben symboliserade det bra.
Kort av Kosepute



"för en kram" är stämplat på insidan av kortet.
Kort av Kosepute

I detta kortet av Lill-Hozzan hittar vi milda färger i rosa och blått samtidigt som det kommer regn från himmelen. Visst kan det kännas regnigt och grått, men då kan man förgylla någons dag med en kram eller ett kramkort. För nog hade det lyst upp din vardag om ett kort med en kramhälsning damp ner i brevlådan.


Jag utgick från bildens färger som jag hade och tyckte att titeln Kram passade till den. Jag har haft stickles både på blommorna och runt kanterna på en del utav papperen som jag använt.
Kort av Lill-Hozzan

Nu några layouter som är inspirerad av kramar. Den första är gjord av Hozzan.
Läs gärna bildtexten extra noga för här finner du inte bara praktiska tips om till exempel dold journaling utan också en mini tutorial om hur du gör din egen mist.


Visste direkt vilket foto jag skulle använda ... igen. Har scrappat det några gånger med olika utförande. Fotot är på min dotter och min mamma. Dessa två har haft en mycket speciell och nära relation till varandra genom åren. Tyvärr så lever vi bara på minnet av det goda, då mamma nu är djupt inne i sin demenssjukdom alzheimer.

Mitt tillvägagångssätt:
Jag mistade min bakgrund, med hemmagjord Mist. Receptet för den är mycket enkelt, blanda vatten och akrylfärg i en liten mistflaska. Akrylfärg finns att köpa i små tuber för billig peng i många av de så kallade billighetsaffärerna, ett tips från mig, då man annars kan ruinera sig på alla de färger och märken som finns att köpa.

Sedan lite spillbitar av band, som jag har en zip-påse hängande vid mitt pysselbord där alla avklippta band från kläder och diverse spillbitar hamnar. En av mammas virkade spetsdukar och en utklippt variant av plast, som följt med en förpackning blommor. Allt sparas som kan ha scrap-värde.

Gjorde sedan ett ett block, med min Bia, för att dölja journalingen då den kändes allt för privat ... bara att lyfta på första sidan för den som har tillåtelse att läsa. Lite blommor och dekos, så var layouten “En Kram kan ibland säga mer än 1000 ord” klar.

Layout av Hozzan

Missan78 har gjort en layout där kusinerna ger varandra en kram.


Jag fick ett gulligt kort på kusinerna Maja och Elin nu under helgerna som varit. Dock så blev det lite suddigt, så jag la på en effekt från mobilen som ska få det att se lite gammalt ut. Att kramas är viktigt, att få närhet från en annan människa om det så bara är en kram kan rädda liv.
Layout av Missan78



Jag gillar svart. Och dymotext. Och stämplar med vintagemotiv. Att dessutom kunna kombinera dessa tre är jätteskoj!
Layout av Lillylva



Mänsklig värme.
Layout av Lillylva

Kom i håg att ge någon en kram, kanske någon som du inte pratar med i vanliga fall. Ta det som en utmaning att göra en annan människa glad. Om du ger en person en kram, kan det vara den ända beröringen den får just den dagen. Tänk på att det inte bara är den du kramar som får en kram, du får ju också en själv, det blir dubbel glädje.
Gå gärna in på länkarna här nere och läs mer om kramar och hur viktigt det är med beröring.

Länkar
Aftonbladet - Kramar får oss att må bättre
Vad är en kram Wikipedia


Skrotbokens länkar
En rosa höst av Marie/missan78 - Innhåller ett gratulationskort med kramar av Pippin och ett kort med höstkramar av Chruss
Vi skapar kring barns rättigheter av av ScräpEmma och Bi - Innehåller bland annat en layout av ScräpEmma där kramen står i fokus
CAPS LOCK av maxell - Innehåller ett gratulationskort med kram av Bollebygsbo

0 kommentarer: