Filefolders för jul

on 12 november 2011

av maxell

Idag på Arkivens dag använder vi så kallade filefolders på våra alster när vi skapar om och kring jul.

Idag firas Arkivens dag anno 2011 med tema konst. Det började 1988 och numera firas dagen i alla de nordiska länderna för att visa på värdet av alla arkiv som kan berätta om vår historia samt vara en resurs i demokratiska processer. Vill du veta mer om Arkivens dag följer du länkar sist i inlägget.

Med anledning av denna dag har vi valt att skapa alster där valfri form av så kallade filefolders är med. Var alster skapas och om och kring den stora högtiden som komma skall - julen. Filefolders är användbart till mycket och i detta inlägg visar vi några exempel på hur de kan användas i skapandet av såväl kort, layouter som album.

För kort finns det så kallade filefolderskort. De kommer i olika skepnader och Chruss visar ett exempel på hur det kan se ut.


Filefolders kan man använda till mycket!

Storleken på den här är 14*10 cm ihopvikt.

Jag har satt ett mönstrat papper på fram och baksida, framsidan pryds av en spets samt Silent Night (klippkort) - insidan är dekorerad med en ticket, en bit papper att skriva på som jag färgat in kanterna på och en snögubberubons.

Det här kan man använda och skicka ut lite recept till goda vänner, kanske varje år. Recept finns även som stämplar eller så skriver man själv eller använder datorn. Eller som ett julkort - kul att vara annorlunda och inte alltid använda det traditionella.

Kort av Chruss



Filefolderkort som får öppnas innan julafton... :)
Kort av Chruss

Chruss gjorde hela julkortet som en filefolder. Jag (maxell) valde att göra en mindre filefolder som jag monterade på ett julkort.


Ett julkort med en egentillverkad filefolder i litet format. Framsidan är dekorerad med jultema och när filefoldern viks upp avslöjas hälsningen eller julkortets avsändare.
Kort av maxell



Julkort med dekorerad öppningsbar filefolder för hälsningen
Kort av maxell

Det är enkelt att göra sina egna filefolders med eller utan mall. En fördel med formatet är att de enkelt kan varieras i storlek.

Milaja har skapat en större filefolder för att samla viktiga aspekter kring julen.


Mitt alster är tänkt att illustrera att julen, trots att jag gillar den, innebär den en del kaos. Kanske är det till och med så att kaoset är en del av det jag gillar men det vill jag inte erkänna!
Filefolder av Milaja

En annan variant av en större filefolder finns med på Cissis jullayout. Hon har skurit ut ett av mönsterpappren som en filefolder.


Här har jag skurit ett av bakgrundpapprena i form av en filefolder och det rutiga en stansad uddkant.

Inspirationen till formen för dokumentationsfickan fick jag från ett fint kuvert med skuren kant på locket, som jag helt enkelt ritade av. Här finns plats för dokumentation både i den stora fickan och i lilla tag-fickan.

Fotot är sandpapprat runtom för att se lite mer slitet ut.

Layout av Cissi



Layout med filefolderdetaljer och plats för mycket detaljer och dokumentation
Layout av Cissi

Utöver att vi kan göra våra egna filefolders kommer de färdiga i flera varianter. Det finns bland annat dies, dekorationer och - som här nedan - album i formen av en filefolder.

Mahlin78s hittade sitt chipboardalbum när hon städade. Nu kom det till användning som ett julalbum.


När jag städade lite i min mappvagn hittade jag detta chipboardalbum i filefolder-stil. Perfekt att klä in i snygga julpapper, stämpla, sätta in snygga kuvert och bokmärken som en bas.

Tanken med albumet är att använda det som en samlingsplats för lite olika julrelaterade saker, till exempel ett gott recept på julgodis.

Chipboardalbum av Mahlin78



Skapartext
Chipboardalbum av Mahlin78

Hur skapar du själv med filefolders? Lämna gärna en kommentar inklusive eventuell direktlänk till ditt eller dina alster.

Länkar
Arkivens dag - Svensk officiell hemsida för Arkivens dag. Innehåller information om aktiviteter, program samt länkar till hur dagen uppmärksammas i de övriga nordiska länderna


Skrotbokens länkar
Arkivera mera - vi använder arkivmaterial i vårt skapande av maxell - Inlägg publicerat med anledning av Arkivens dag 2008

0 kommentarer: