Far firas med trappstegskort

on 3 november 2011

av Mahlin78

Idag, med 10 dagar kvar till fars dag, bjuder vi på farsdagskort i olika former av trappstegskort. En rolig kortvikning som går att variera i olika utföranden i all oändlighet.

Traditionen kring fars dag har funnits i Sverige sedan 1931. Vill du läsa mer kring detta hittar du länkar till tidigare inlägg längst ner i detta inlägg.

Årets farsdaginlägg har fokus på trappstegskort i olika former, närmare bestämt tre stycken olika utföranden. Vill du se tutorials för dessa finns länk till ett inlägg av Bi längst ner, där hon visar dessa tre utföranden.

Den första vikningen kallas för Stair Step Card. Där finns det lämpligt nog ett paraply med. November är en månad som kan bjuda på många olika väderslag och just ett paraply kan vara en bra investering.


Tim Holtz paraplyman är väldigt användarbar, här passar han ypperligt till fars dag. En tag klädd med mönsterpapper + band och stickersbokstäver blir fint till maken/pappa på Fars Dag.
Kort av Chruss

Att tänka i nya banor är alltid inspirerande och ett porträtt av far på kortet till hans egna dag är något nytt som vi kanske kommer se mer av.


Ville göra ett maskulint kort, som far kan relatera lite till, utan nuttenutt. Det slutade ändå med att jag plitade dit både rosor och spets, men de var i alla fall inte rosa. Ett effektfullt kort med 3Dkänsla. Har du inte provat vikningen, gör det!
Kort av lillylva



Glänsande närbild
Kort av lillylva

Att smyga med små detaljer som inte alltid syns vid första ögonkastet på kortet ger betraktaren ett nytt kort vid nästa tillfälle blicken faller på det. Nedan har det smugit sig in en slips, som i alla fall jag inte såg vid första anblicken på kortet. Ser du den?


"Jag" skålar för pappa på Fars Dag. =) Jag har använt mig av mönsterpapper som för mina tankar till forma tiders rökrockar. Med på kortet finns naturligtvis också en slips!
Kort av Bi

Näst har turen kommit till den andra vikningen av trappstegskort, även kallad för Side Stair Step Card.


Här har jag valt att jobba med färger som jag vanligtvis inte använder mig av - och jag blev toknöjd med resultatet! Skönt att kunna bryta sina barriärer ibland. Jag ville göra ett kort utan för mycket romantisk känsla, det är ju ändå till pappa, så jag fick helt enkelt låta bli rosor och spets - trots att det satt hårt inne!
Kort av Mahlin78

Denna kortvikning går att bygga som en liten miljö, eftersom ena halvan av kortet är i tre olika nivåer.


Mitt trappstegskort till far är till en golfande pappa. Jag hade lite roliga bubble stickers i mina gömmor som jag passade på att använda. Sen en stämpel med golfande man och sol- och molnstämplar och lite lämpligt mönstrat papper och kortet var klart. Texten är rubonbokstäver.
Kort av Pippin

Att spegelvända kortets vikning ger det en helt annan ny och spännande dimension.


Jag har gjort mitt kort i färgerna blå och grönt och även lite brunt, för att få en distressad look. Jag har även använt mig utav en brun glimmer mist och målat med pensel lite överallt för att få det att se lite mer distressat ut. På "trappsteget" längst bak har jag gjort en ficka mellan blomman och tagen där jag skall sätta i en trisslott.
Kort av Kicken

Att leka loss med egengjort mönstrat papper och skyltliknande dekorationer ger en härligt lekfull touch på kortet.


Detta var första gången jag gjorde ett trappstegskort men jag tror inte det blir den sista. Gjorde det ganska enkelt med egengjorda mönsterpapper, några skyltar och pearlmaker. Tyvärr ser kortbasen lite lila ut på fotot istället för vinröd som den är på riktigt.
Kort av Pyssellina

Sist ut i inlägget blir den tredje vikningen av trappstegskort, även kallad Center Stair Step Card. Här är det två smala sidostycken och ett brett mittenstycke som blir effekterna på kortet.


Självklart ska svärfar ha ett fars dagkort! Att göra ett relativt enkelt och effektfullt kort blev mitt uppdrag. Valde bara en stor blomma som dekoration, då kortvikningen i sig är ett konstverk.
Kort av Mahlin78

Glöm inte bort att gratulera alla fäder på Fars Dag. Gör gärna ett trappstegskort och dela gärna med dig av just ditt kort genom att lämna en kommentar till detta inlägg.

Skrotbokens länkar
- Tutorial - trappstegskort av Bi
- På söndag firar vi far av Bi
- Tutorial - Miniskjorta av Pippin
- Tutorial - Skjortkort med slips av Mahlin78
- Alternativ Fars dagstårta av Bi
- Vi firar far på hans egen dag av Bi
- Fristajlad fars dag - att hitta scrapsaker i vardagen av Scräpemma
- Blinga farsan av maxell

1 kommentarer:

Anki sa...

Hej på er!
Man får alltid massor av inspiration hos Skrotboken. Ni är fantastiskt duktiga och blandningen är så härlig.
Jag undrar vilken sorts bokstäver Mahlin78 har använt till sitt farsdagskort. Blev så förtjust i dem.