av Birgitta/Bi

Här följer vi upp vår tekniktutorial från september månad (Tutorial - Sudda i svartvitt/gråskala) med skapande alster.

I september presenterade vi en tekniktutorial om att sudda i svartvitt/gråskala, idag presenterar vi alster där tekniken har använts. Länk till denna tutorial finns i länklistan i slutet av detta inlägg.

Vi fräschar upp minnet genom att visa slutresultatet av de uppslag Bi och maxell använde i teknikinlägget.


Ena sidan färdig. Svärtad med grillkol.
Art Journal av Bi



Det färdiga uppslaget i min Art Journal. "Nattliga landskap där landsbygd möter stad".
Den vänstra sidan är gjord med akvarell- med flera pennor som suddats med radergummi. Den högra sidan är svärtad med grillkol.
I "plogfårorna" till vänster har jag skrivit in en dikt av Andrea D

Nu vilar natt över stad och land
Ännu är dagen fjärran
Lycklig är varje stjärna tänd
Lycklig den sovande jorden

Vinden viner och viskar till dig
Viskar de skönaste orden du känner

Natten är kommen likt slocknande dag
Natten ger vila åt själen

Stjärnor blossar och stjärnor dör
Stjärnor leder dit ingen når

Dröm min vän, du når längre då
Längre än alla stjärnor når

Art Journal av Bi



Färdigsuddat och redo för slutfinischen.
Art Journal av maxell



Här är mitt färdiga uppslag i en av mina Art Journals.

Jag valde att spinna vidare på svart-vitt och gråskala och lade till såväl texter som detaljer i de färgerna. Det fick bli relativt platta saker eftersom annars kanske jag inte kan stänga min Art Journal. ;)

På den ena texten - "always" - har jag använt den teknik som Lillylva presenterade, det vill säga fadening med stämpeldyna. Dock skrev jag med penna och suddade det jag skrivit. En ok effekt då det ger ett visst djup i texten.

Art Journal av maxell



Detaljrika närbilder
Art Journal av maxell

I samma inlägg visade lillylva hur man använder en effektfull teknik, den maxell nämner ovan. Minns du hennes kort?
Vi tar väl en titt igen ...


Ett kort där jag använt mig av fadening med stämpeldyna. Lite kladdig om fingrarna, men vad gör det när det blir såhär effektfullt!
Kort av lillylva

Pyssellina har inspirerats av lillylvas presentation av fadening med stämpeldyna. Resultatet - ett kort där hon använt sig av denna metod.


Här har jag gjort ett litet kort, ca 8x8 cm. Stämplade flera olika stämplar och försökte sudda ut de bästa jag kunde, vilket funkade bäst med distresser. Valde att inte göra något mer med kortet än just stämpla och smeta ut färger en del.
Kort av Pyssellina

Sam har inspirerats av sudda teknikerna ovan men använder sig av vattenfärg och lyfter färgen med vatten.


Jag tyckte det såg kul ut när mamma (Bi) satt och suddade (till nästa teknikinlägg). Jag testade med att använda svart vattenfärg. Lät färgen torka över natt och sen ritade jag försiktigt mönster med en vattenpensel. Målade en liten bit i taget och la toapapper på för att suga upp vattnet och färgen efterhand.
Det blev häftigt men tog ett tag så mamma fick ta över mot slutet! =)
Mamma passade också på att lägga på ett lager med Mulit-medium Matte för att få en bra yta.
När hon var klar och det hela hade torkat tog jag över igen och gjorde ett kort av det hela. =)

Kort av Sam

Har du kommit på ett sätt att sudda svartvitt/gråskala? Lämna en kommentar till detta inlägg, gärna med en fungerande direktlänk till ditt alster eller din tutorial.

Skrotbokens länkar
Tutorial - Sudda i svartvitt/gråskala av Birgitta/Bi och maxell, det vill säga det inlägg som är grund för detta inlägg

Art Journal och relaterade tekniker
Art Journal - Introduktion
Tutorial - Färga in papper med hjälp av snö av Bi och maxell
Collage - en teknik för Art Journal och annat
Collage - Alster - Innehåller alster där vi skapat med inspiration från ovanstående inlägg och gör collage på våra alster
Tutorial - sugrörsblåsning av Bi och maxell - Tutorial för att blåsa färg med sugrör, det vill säga det inlägg som är grund för detta inlägg
Sugrörsblåsning - Alster - Innehåller alster där vi skapat med inspiration från ovanstående inlägg "Tutorial - Sugrörsblåsning" och blås färg med sugrör på våra alster

0 kommentarer: