Lövens årstid!

on 9 oktober 2011

av Pippin/Pia

Vad kommer man att tänka på när man hör ordet höst? En av sakerna är löv, alla fantastiskt vackra färger på löven. Röda, gula, gröna, bruna, allt blandat i en färgkavalkad. Därför har vi tänkt att vi skulle använda oss av löv av alla de typer i detta inlägg.

Här uppe i Lappland, där jag bor, har vi fantastiskt vackra dagar på höstarna, med otroliga färger på träd och växter. Det kan skilja lite i landet, men på de flesta platser får man vackra färger på löven.

Våra alster med löv av alla de slag.
Det finns många sätt att använda löv på kort. Man kan till exempel stansa ut, använda köpta löv, använda stämplar eller använda mönstrade papper med löv på.

Här nedan har Mahlin78, Chruss, skberg74, Missan78, pysseltjejen, Sam, maxell och Tinastina använt olika stansar och dies för att göra löv. Kolla speciellt in maxells läckra löv utstansade av wellpapp.


Nu i oktober öppnar en väninna till mig en barnklädesbutik i Stockholm, och eftersom jag inte kan närvara vid invigningen vill jag ändå visa mitt stöd! Så ett mustigt höstkort där jag lät min lönnlövsstans jobba lite blev resultatet! Här knyter jag även an till gamla scrapgömman, genom att använda ett alfabet som är köpt hösten 2007.... Bättre sent än aldrig!
Kort av Mahlin78



Här har jag härmat Tim H lite med hans lövdie. Klistrat papper på spillpapper och stansat ut. Målat med distress ink stain och chalks runt kanterna. Banderollen även från honom. När jag monterat löven och banderollen droppade jag lite lack för att ge illusionen av vattendroppar.
Kort av Chruss



Blev tillfrågad av dottern om jag kunde göra ett kort till kalaset hon ska på och tänkte att jag passar på och göra det lite höstigt nu när luften ute är höstsval och himlen blå. Jag valde att använda en av mina först inköpta QK-die mini-leafs som tyvärr legat bortglömt ganska länge.
Kort av skberg74



Hösten är en fantastisk tid tycker jag, med sprakande färger även en dag med regn kan vara härlig. Att då få ett kort med vackra löv på gör ju inte att man mår sämre direkt. Jag tog några stansade löv som jag hade i mina lådor.
Kort av Missan78



Jag älskar löv och speciellt när höstens färger kommer. Här har jag gjort ett kort från ett minne när jag var i södra Skåne. Det var riktiga stora gröna kullar med många betande djur.
Kort av pysseltjejen



Jag gjorde en serie med små kort, du vet såna som är så bra att ha när man skall gå bort. Passar både till paket och blommor. =)
Använde mina mönsterpapper med löv på och stansade också ut löv ur spillbitar som passade i färg.

Småkort av Sam



Hösten förknippar jag bland annat med löven och hur de skiftar i färg. Här är ett höstkort där jag använt något som jag tyvärr sällan använder - lövpunchar. Jag gillar dem och de lövhögar det går att skapa med dem.
Kort av maxell



Detaljbilder av maxell



Inför temat "Löv" tänkte jag direkt på höststormar och lövhögar. Försökte skapa en lövstorm på kortet genom att blanda utstansade löv med färdiga papperslöv och montera dem lite huller om buller. Bakgrundspappret är faktiskt också en massa löv på även om man inte kan se det.
Kort av Tinastina

Stämplar med löv finns det också många av, som ni kan se av alstren här nedan som Lillylva, ElinÅ, Pyssellina och Bi gjort.


Ett härligt lövcollage. Hittade mina lövstämplar när jag rotat runt lite. Plockade fram hälften av distressdynorna och stämplade loss.. Dock tappade jag akrylklossen vid ett tillfälle, men det gick att rädda med ett klistermärke.. Sicken tur!
Kort av Lillylva



Hösten är härlig med alla fina färger i naturen. Jag gjorde ett kort med stämplade höstlöv som jag färgade med torrchalk. Jag avslutade med att måla över ett lager med crackle paint för att få en yta som jag tyckte passade in och förstärkte höstkänslan.
Kort av ElinÅ



Jag har nyligen upptäckt hur roligt det är att leka med stämplar på olika vis. Här har jag maskat några av dem, ugglan och löven, för att de ska "sticka upp" från bakgrunden. Förstärkte lite detaljer med en vit penna på swirlsen. Kunde inte låta bli att använda min kära glitterpenna på några ställen. Det är en mycket användbar penna. För att löven skulle synas mer fyllde jag i dem med 3d-lack. Alltihop på ett papper som jag färgat in med distresser.
Kort av Pyssellina



Detaljbild av Pyssellina



Ett enkelt höstkort där jag har stämplat en vindpust och lite yrande löv. Dessa har embossats med clear och grön embossing innan jag färgade bakgrunden med distresser.
Kort av Bi



Eftersom det dubbelsidiga pappret gav en så mörk baksida satte jag dit en ruta för text. Ett löv i metall fick pryda kanten.
Baksida av kort av Bi


Har man varken punchar, dies eller stämplar eller inte vill använda sånt, så finns det en uppsjö av färdiga löv man kan köpa, i tyg, papper eller chipboard. Så har Kosepute gjort på sitt kort. Lägg märke till den roliga texten på hennes kort. Alternativet att klippa ut löv från mönstrade papper finns ju också, som ni kan se på Tinastinas kort.


Jag hittade massa gamla chipboardlöv i mina gömmor. De fick pryda detta kortet, tillsammans med vanligt snöre och text gjord för hand. Lite kärlek i höstmörkret, inte helt fel!
Kort av Kosepute



På det här kortet ville jag ha ett löv i fokus och skapa en känsla av det lugn och den ro som infinner sig när man får krypa in och tända ljus och bara varva ner i höstmörkret. Tycker att brunt, lila och grönt passar bra som höstfärger.
Kort av Tinastina

Hoppas att du fått inspiration till att göra egna höstkort med löv. Här nedan finns också några länkar till tidigare inlägg hos Skrotboken som handlar om löv och höst.

Skrotbokens länkar
Går det att använda höstlöv på det vi skapar av maxell
Höstens färger - brun av maxell

0 kommentarer: