Gossedjur

on 27 oktober 2011

av Marie/missan78

I dag den 27e oktober är det internationella Nalle-dagen. Vi vill vara med och hylla nallen, vi har skapat med tema gossedjur och använt (fusk)päls och/eller pälsmönster.

Den vanliga nallen som vi tänker oss i dag, “uppfanns” först 1902. Nallen har också ett annat namn och det är Teddy-björn, detta namn har nallen fått från den amerikanske presidenten Theodore “Teddy” Roosevelt som fyllde år just den 27 oktober. Länge var det bråk mellan USA och Tyskland om vem som var först med idén till Teddy-björnen.

Berättelsen börjar i Tyskland oktober 1902, där leksakskonstruktören Richard Steiff, som arbetade i ett familjeföretag i Giengen, besökte en färdande Amerika-cirkus för att finna en idé för till en ny populär leksak. Där såg han en grupp uppträdande björnar, som gav honom hans idé. Vill du läsa mer gå in på någon av länkarna nederst i inlägget.

Gossedjur
Vi minns vår gamla nallar, den första bilden vi får se är från samara som minns sin nalle Hubert som varit en trogen följeslagare.


Hubert väntade på mig i babykorgen redan när jag kom hem från BB, och vi var oskiljaktiga som barn, jag tog med honom vart jag än skulle, så han blev sliten med åren, numera sitter han i en soffa hemma hos min mor.

Djurmönstrat skulle man ha med på utmaningen, så jag satte mitt zebrapapper under rubriken.

Journalingen ville jag skriva på nåt snyggt journalingpapper, men jag hade städat undan min låda med såna, så det fick bli mönstersax för att piff upp lite.
Små julnallar i hörnen, det var de enda nallestickersen jag hade med någorlunda rätt färg.

Layout av Samara

Här kommer fler nallar som vi minns, missan78 har gjort en dubbel-layout med två av sina favorit nallar.


Två nallar, jag har många gossedjur som jag tycker väldigt mycket om. Den första nallen har jag haft sedan jag föddes och den andra fick jag när vi åkte genom Gränna. Vi brukade alltid få en polkagris där, men detta året hade jag godisförbud och fick då en nalle i stället.
Dubbel layout av missan78

Nästa layout av Tinastina visar på mycket kärlek. Två nallar som flyttade i hop för 21 år sedan. Än i dag sitter de sida vid sida.



När jag läste att temat skulle vara "Gosedjur" så fanns det ingen tvekan i världen om vad jag skulle göra.
Jag råkar vara otroligt svag för gosedjur, min höga ålder till trots ;) , och då framförallt nallar.

Jag och min man har varit gifta i snart 21 år och våra gamla barndomsnallar har suttit sida vid sida sedan dagen då vi flyttade ihop. Jag har länge velat göra något för att alltid kunna minnas dem, om den dagen då de tappas bort i någon flytt eller på annat sätt försvinner, mot all förmodan skulle komma. Jag satte dem i sängen på blåvita påslakan och lutade dem mot bruna kuddar för att jag ville ha brunt och blått på layouten och sen var det bara att försöka skapa en "nalligt" murrig och lite gammal känsla på layouten. Lite för sent såg jag att vi i detta tema skulle ha med päls eller pälsmönster så jag valde, i efterskott då, att låta nallarna på fotot representera pälsen : ).

Jag blev nog lite kär i denna layout. Troligen för att dessa älskade nallar betyder så himla mycket.

Layout av Tinastina

Inte bara Nallar
Den sista layoten får hylla alla de andra gossedjur som finns där ute i landet, både levande och de som är konstgjorda. Pippin började med en mjukdjurshund och sedan kom den riktiga levande hunden.


När jag såg temat "Gosedjur" tänkte jag genast på vår lilla vovve, ett levande gosedjur. Innan vi köpte henne så köpte vi en plyschhund av just den rasen som vi gillade. Sen nåt år senare så kom då det levande gosedjuret in i vår lilla familj. Hon är verkligen gosig, ligger i mitt knä på kvällarna och sover i fotändan av sängen på nätterna.
Layout av Pippin

Ta fram din nalle i dag och tänk på de stunder ni haft tillsammans.

Länkar
Teddybjörnens historia Läs mer om Nallens historia
Teddybjörnen Fredriksson September sjunger Teddybjörnen Fredriksson


Skrotbokens länkar
Värdesätt nallen på Nallens dag av Maria/Saawan - Inför Nallens dag 2008
Återvinn för världsmiljön av maxell - maxell har gjort en layout med en gosehund
Nalle Puh - En källa av klokskap av Birgitta/Bi
- Skapat om och kring en välkänd nalle

0 kommentarer: