En rosa höst

on 7 oktober 2011

av Marie/missan78

Mellan den 1-31 oktober pågår Rosa Bandet-kampanjen. Vi vill vara med och skapa en rosa höst. Allt vi skapat går självklart i rosa toner.

Mellan 15 och 20 kvinnor insjuknar varje dag i bröstcancer. Det är framförallt medelålders och äldre kvinnor som drabbas. Chanserna att bli botad ökar, framförallt för att fler fall upptäcks i tid och på att behandlingsmetoderna blivit bättre. I år är det 9:onde året i rad som kampanjen genomförs. I år är det Lena Philipsson och Per Holknekt som designat banden. Vill du läsa mer gå in på cancerfondens hemsida.
Vi vill också vara med och bidra till en rosa höst

En rosa höst hälsning
Visst blir man glad när man får ett vackert kort som någon gjort själv och lagt ner tid och kärlek på det. Här ett kort som ElinÅ har gjort.


Att skapa ett höstkort i rosa var lite annorlunda och inget jag hade tänkt på i första taget. Min första tanke när jag såg temat var cancerfondens Rosa Bandet som uppmärksammas i oktober. Och med tanke på det så borde jag ju haft med ett rosa band av något slag, slog det mig när jag fotade det färdiga kortet. Kom på nu att jag har flera Rosa Bandet-pins från föregående år som jag blev sugen på att skapa av, så jag kommer göra fler rosa kort i höst!
Kort av ElinÅ

Ett vackert rosa grattis kort av Pippin med ett litet rosa band på och vad kan passa bättre än en kram? Årets rosaband är nämligen designat som en omfamning.


Jag har använt ett rosa lövmönstrat papper som bakgrund och sen stansat ut bård, fågelbur, fågel, label och löv i rosa cardstock. Dekorerat lite med stickles som ska föra tankarna till den första frosten som kommer på hösten
Kort av Pippin

Träd med rosa toner

Nästa kort är gjort av Tinastina och är embossat.


Till detta tema ville jag göra ett enkelt, stilrent kort. Jag använde bara vitt och rosa och tyckte ändå att jag fick till en höstkänsla i kortet. Höstträdet har jag embossat och jag blandade rosa- och kopparfärgat pulver. Det blev en skönt skimrande effekt som kanske inte helt framgår av fotot. Ett rosa band med en liten ängel i och så lite rosa pearlmaker på det, sen var det klart!
Kort av Tinastina

Nästa kort är gjort av pysseltjejen och har stansade löv i olika rosa toner.


En rosa höst var annorlunda att prova på. Det var roligt att begränsa sig till enbart en ton
Kort av pysseltjejen

Mahlin78 har frossat i rosa dekorationer, att använda distress är ett spännande sätt att förändra utseendet.


Här har jag frossat i roliga rosa scrapprylar! Lövets rosa färg har jag förstärkt med rosa perfect pearl, pappret som bandet sitter på var ju inte rosa från början, men det har jag stämplat med rosa distress - voila så hade jag bytt färg på det. För att bryta lite valde jag att stämpla med grön distress. Slutligen duschade jag hela kortet i rosa mist.
Kort av Mahlin78

Pumpor och spöken

De sista två korten för tanken till Halloween med pumpor och spöken.


En person som gillar rosa får ju rosa pumpor...
En embossingfolder med pumpor, lite svagt förstärkt med rosa chalks, rosa rosett och texten höstkramar (sista r'et gömmer sig bakom ljungen) och några små pärlor.

Kort av Chruss

Här ett spökkort av Skberg74 där spöket är färgat med PM-pennor, blir väldigt effektfullt och snyggt.


Jag har valt att göra ett rosa Halloweenkort, spöket är en målarboksbild jag hittat på nätet som jag skrivit ut och sen färglagt med PM-pennor.
Kort av Skberg74

Sam har gjort ett kort i ATC-format.


Jag har gjort ett kort i ATC-format. Det höstiga fick bli ett rosa papper med löv på. Det ena lövet är löst och fungerar bra som tag. Det är instucket under punchinellan som jag har sytt fast på kortet. Jag sydde i blomform så det blev tre blommor.
Kort av Sam

Många vackra kort är skapade, skapa du med, med lite rosa inspiration. Köp någon rosa produkt under oktober och bidra till forskningen kring bröstcancer. Det är det lilla bidraget som gör skillnad.

Länkar
Cancerfonden Cancerfondens hemsida
Rosa bandet 2011 Läs mer om rosa bandet
Köp rosa produkter Dessa produkter går att köpa


Skrotbokens länkar
Rosa Bandet 2008 av LenaS och maxell
Skapat med tema Rosa Bandet 2008 av LenaS och maxell

0 kommentarer: