Ädelt höstmys

on 12 oktober 2011

av maxell

Nu är hösten här på allvar med allt vad det innebär. I detta inlägg skapar vi om höstmys i färgglada, trendiga och ädla höstfärgerskombinationer.

Redan förra veckan kom den för första gången och nu har det varit hela denna vecka. Jag talar om frosten. Ja, hösten går fort hos oss. Löven bytte färg på nolltid och yrde omkring. Det är blött och höstrusigt och på nätterna fryser det alltså på. Under dagarna lyser solen - om det nu inte höstregnar. :)

Hösten är en tudelad årstid. Visst är den vacker och ljuvlig med sin höstsol som värmer. Samtidigt blir det mörkare och också kalare när löven faller av träden. jag förstår att människor tappar orken under den här årstiden. Därför känns det extra bra att vi skapat om höstmys och i färgglada, trendiga och ädla höstfärger. Det piggar upp!

Hösten har sina egna färger med en bred repertoar som representeras i naturen. Hösten innebär också färgombyte genom nya trender och nytt mode på alla fronter. Under hösten 2011 är juvelfärger en stor trend inom klädesmodet (och även inom inredning). Det handlar om relativt starka och något mättade färger som smaragdgrönt, rubinrött, safirblått och så vidare. Dessa ädla färger kombineras gärna med mjuka, guldiga och bruna nyanser.

Här visar vi bred inspiration... ja se själv...

Med gulkant på tillvaron
Lillylva inleder med härliga juvelfärger kombinerade med guld på ett inbjudningskort för att mysa om hösten.


Hittade massa småbitar av papper i olika juvelfärger, sånt där som man funderat över om man ska slänga eller spara. Embossade swirls på dem i guld och klippte till dem i samma storlek. Det blev ett litet inbjudningskort till höstmys.
Kort av Lillylva

Notera gärna att Lillylva kombinerat med en annan stor modetrend under hösten 2011 - så kallat blockat mönster. Ett medvetet eller omedvetet val? Oavsett vilket val hon gjorde är det effektfullt.

Chruss fortsätter med vackert rött kombinerat med guld på ett riktigt tänkvärt kort.


Här har jag valt rött, lite brunmurrigt och guldembossat.

Texten lyder "För mycket av det goda kan vara helt underbart" - lite dubbelbottnad och klurigt, för visst kan det vara ljuvligt med en massa smycken, god mat, god dryck, härliga höstkläder i juvelfärger eller bara trevligt sällskap!

Kort av Chruss

Ännu ett effektfullt kort som passar för hösten.

Från det röda till dess kontrastfärg - grön. Pippin har kombinerat rött med mustig smaragdgrön och guld på ett kort som har en något annan vinkling på det här med höst och mys...


Jag har skapat ett kort med bakgrundspapper i murriga höstfärger och kombinerat det med en härlig smaragdgrön färg. Jag har också dekorerat med "juveler" i hörnen. Som motiv har jag guldembossat en text som passar någon på ålderns höst.
Kort av Pippin

Läcker tolkning som också för mina tankar till utanför Sveriges höstrusiga gränser med sitt intensiva mönster. En resa skulle väl verkligen innebära guldkant i tillvaron? :)

En som uppskattar och verkligen gillar guld är Anna Ö. Här har hon gjort en ljuvlig påse med plats för något varmt och gott som också ger guldkant i tillvaron.


En liten påse som jag tänkte att man kunde fylla med lite te, så här i höstmörkret. Skönt att ta sig en tekopp och värma upp både kropp och själ. Själv dricker jag inte så mycket te , men när det är höst och lite mörkt och kallt är rätt skönt att ta en.

Själva påsen är gjord från en parfymflaske-ask, som jag demolerade och ritade av. Jag tycker det är ganska kul att använda mig av material som finns hemma, mycket av det jag gör, kommer från vanliga askar/kartonger från "köket". Gamla tekartonger, vällingpaket med mera går jättebra att rita av eller altra.

De orange-färgade "bladen" är faktiskt från ett "pot-purri", de doftar dessutom. Val av juvel...ja det blev guld. Jag har alltid haft en förkärlek till guld. Jag har trivts med det och jag känner mig väldigt fin när jag bär upp detta. Då jag är mörkhyad så passar guld mig väldigt bra.

Påse med te av Anna Ö



Påse med te av Anna Ö

Du missade väl inte hennes utmärkta tips om var du enkelt hittar mallar för påsar och andra gåvor?

Även Pyssellina bjuder in till höstmys med te i påse.


Det var inte det lättaste att hitta ädelstensfärgerna men jag rotade lite i mina gömmor och hitta flera saker som jag tyckte passade bra. Guld hade jag i olika varianter så det passade jag på att använda på flera ställen.

För att få in höstmyset i det hela fyllde jag påsen med te med namnet "Höstskörd". Te för mig är verkligen höstmys.

Påse för te av Pyssellina



Påse för te av Pyssellina

Med Pyssellinas färgstarka dekorationer kommer vi oundvikligen in på...

Variation i juvelfärger
Juveler kommer i många färger och också i olika nyanser och toner av dessa färger. Ibland är det, som vi kommer att se nedan, inte helt lätt att hitta rätt juvelfärg. Då är tipset att tänka på hur naturen ter sig - den skiftar och har flera dimensioner. Med den tanken upptäcker du säkerligen flera juvelfärgade saker i dina gömmor. :)

Vi forsätter med te. Här är det Kosepute som gjort en relativt färgstark layout om vad som är höstmys för henne.


Jag har gjort en layout om vad höstmys är för mig. En kopp te och något nybakat att äta i soffan under en filt. Jag har limmat på ett grönt silkespapper för lite struktur i layouten. Jag hittade även väldigt passande thickers i mina gömmor. Och så massa glimmande "juveler" i olika färger.
Layout av Kosepute

*mums*

När du sitter där med te i den ena handen passar det säkerligen med en god bok i den andra. Böcker ja. Vi kan såklart göra bokkort till höstens mys. Anna Ö har gjort just det och hon har valt dovare juveltoner för sitt kort.


Bokkortet är väldigt enkelt att att göra, det svåra är att bestämma sig för vilka papper man ska använda och vilka dekorationer!
Bokkort av Anna Ö



Bokkort av Anna Ö

Juveler kommer som sagt i olika färger. Här är det ljus ametist och pärlor som är i fokus. Det sprider ljus i höstmörkret.

Nu har vi varit mest inomhus. Visst är det härligt att mysa inne om hösten med te, böcker och kanske tända ljus i närheten. Samtidigt går det också att höstmysa utomhus.

Samara har gjort just det. En layout med många minnen från hennes barndomshöstar.


Det är så mysigt när löven blir gula, och det ändå är nog varmt för att vara ute och leka. Jag var cirka 6 år när de bilderna togs vid vår sommarstuga.

Jag började med ett gult papper, och sen hittade jag ett höstlövspapper som var helt perfekt. Rubriken är utstansade bokstäver på en bit spillpapper. Som fotomatta använde jag ett blått papper som ser lite skrynkligt ut, som gamla löv, om de hade varit blå. ;) Till dekorationer blev det utstansade löv av olika sort.

Layout av Samara

Riktigt härligt blått papper där och underbar tolkning av Samara. :)

Även jag (maxell) fastnade för blått som start för min layout om en av de saker vi gör för att mysa om hösten.


Skogspromenader och - utflykter är höstmys för oss. Här är vi ute sent en höstkväll och letar skatter - gula skatter - i skogen. :)

Kanske valde jag en hel del blått för denna layout eftersom det är kontrastfärg till gult. Kanske valde jag det för att jag kände för att använda riktigt färgstark blå. ;) Jag har också med en hel del svart samt gråa nyanser med inspiration från svart opal samt en del gult med inspiration från skatterna i skogen och bärnsten. I övrigt är det ädelstenar i sig som sitter där och glänser samt en rubrik som jag stansat ut från ett papper som jag färgat in med hjälp av raklödder.

Layout av maxell



Layout av maxell

En som jag vet gillar blått och gärna åt det gröna hållet, det vill säga turkos (en ädelsten i sig), är Carola. Här är en layout om och med juveler.


Först tyckte jag att utmaningen om att skapa i juvelfärger skulle bli jätte lätt. Tills jag började fundera på vad jag hade för passande i mina gömmor, som var riktigt safirblå och andra murriga färger. Inget ju!

Då blev det svårt. Gjorde en snabb google-runda för att spana in juvelfärger, och
då klack de till, att juveler kommer i alla möjliga färger och nyanser.
Så jag valde papper med lite glans på som gick i blått och grönt. Hittade
stora "juveler" som ser ut som safirer. Perfekt ju ;). Mistade cardstocken
så den skulle glänsa i guldtoner och mjuka upp allt.

De fyrkantiga metalldekorationerna med löv på har jag kidnappat från ett par
gamla blockljus.

Layout av Carola

Carolas tips och tolkning passar bra för att avsluta detta inlägg. Det är du som avgör vad som är juvelerna... ;)

Om ädelstenar
Som ädelsten räknas i regel en sten av ett speciellt vackert, ofta färgstarkt och samtidigt genomskinligt mineral. Några ädelstenar är vanliga och andra är sällsynta. För att få reda på mer om vilka som är vilka kan du läsa på om gemmologi, det vill säga läran om ädelstenar.

Förenklat sett är de mest uppskattade ädelstenarna de som har starka, rena och för ögat vackra färger samtidigt som stenen i sig är genomskinlig. Dessa ädelstenar ser vi ofta i smycken och prydnadsföremål av olika slag. När vi talar om ädelstenar kommer många osökt att tänka på juveler. En juvel är helt enkelt en slipad ädelsten och de används oftast i smycken.

Utöver naturliga förekommande ädelstenar, det vill säga sådana som kommer från mineraler, benämns också några material som har sitt ursprung i växt- och djurriket som ädelstenar. Hit räknas till exempel bärnsten och pärlor.

Skrotbokens länkar

0 kommentarer: