av Birgitta/Bi

Sommarlovet är "plötsligt" slut och det är dags för ett nytt skolår. Vi passar på att skapa med något skolrelaterat.

Oavsett om det är för första gången som barnet skall gå vägen till skolan eller om det är en äldre och rutinerad elev så är känslorna inför skolstarten nog blandade för de flesta.
En hel del förväntan men också lite fjärilar i magen - inget läsår är ju det andra helt likt. Varje år sker någon förändring.

I tidningarna kan vi idag läsa att bland ungdomar i åldern 14 - 17 år känner så många som en tredjedel stor oro inför terminsstarten. Undersökningen är framtagen av Friends. Det är alarmerande siffror och jag hoppas att vi alla kan hjälpas åt med att försöka sänka den siffran.
Det behövs ofta väldigt lite för att vända en negativ trend. Alla kan börja med det allra enklaste. Se din nästa och bjud på ett leende. Det kan räcka långt.
Låter kanske banalt men många bäckar små ...

Bland de angrepp som sårar mest hör inte nödvändigtvis slag och annan fysisk mobbing utan detta att inte bli sedd, att inte räknas som någon värd att bemöta som person.

Som du kan se av länkarna nederst i inlägget har vi skapat på skolstartstemat de senaste två åren och det är klart att vi gör detsamma även i år.
I år gör vi det genom att skapa med något skolrelaterat på valfritt alster.

Förberdelse
Många elever förbereder sig lite extra inför terminen, både mentalt och praktiskt.
Hos Skberg74 och lilla S har förberedelserna börjat.


Jag har dekorerat en vanlig trist mapp och under tiden jag pysslade med den så satt Lilla S och såg på när jag var klar dekorerade hon en egen mapp så här kommer våra mappar, det jag valt att använda som "skol" sak är pennan som sitter på mappen men även lite av mönsterpapret har skolanknytning då det förställer skåpdörrar, sen valde jag att göra namnlappen som svarta tavlan.
Mapp av Skberg74

och så lilla S bidrag ...


Stylad skolmapp
Mapp av lilla S

Fräscha mappar att samla viktiga skolpapper i. Ett enkelt och kul sätt att göra sina mappar mer personliga. Extra praktiska i och med att du alltid har en penna med dig. =)
Kicken ser till att hålla koll på schemat oavsett om det gäller skolan eller fritiden.


Innan det nya skolåret börjar köper jag alltid en kalender där man kan göra framsidan själv, och det har jag gjort i år också. Jag har tagit ett svart cardstock till grund och sprejat med en brun glimmer mist. Dekorerat med papper och en blomma och sedan skrev jag dit "2011-2012".
Kalender av Kicken

Första skoldagen
Jag vet att vi är många som fotograferar våra barn/ungdomar på väg till årets första skoldag. Jag råkade missa det ett år och det kan jag sörja lite för det är kul att se hur tiden går. Samara följer samma tradition som jag ...


Varje år fotar jag pojken på första skoldagen, och i fjol när han började klass 7 var han minst sagt trött.

Jag har ingen vidare ordning på mina pysselsaker och hittade inte några dekorationer med pennor mm, som jag vet att jag har nånstans.
Men man tager vad man haver ;)
Ett papper med klockor får symbolisera att tiden går, stickers med fotboll, en not, en idrottande person, en bok, en dator, och teatermasker för olika skolämnen. Stickers med en kille som spelar brännboll och en skolbuss är också passande, än fast pojken promenerar till skolan.
Ovanför bilden av honom har jag 3d stickers med texten Boy och New, för att han är en pojke som har en nystart.
En väckarklocka överst på sidan för att det är morgon.
Det färgade remsan till höger är nån sorts måttstock.
Rubriken är gjord av bokstäver jag köpte på ebay i början på min scrapkarriär.

Layout av Samara

Väl kommen till skolan får man träffa sina kompisar igen. En del har man kanske inte sett på hela sommaren och då finns det mycket att berätta!


Skolstart - då ska det visas upp vad man lärt sig under sommaren! Klättra i träd, hänga upp och ner och gunga under soliga sommardagar då man laddat batterier för skolstarten. Nu tänker ju inte barn i 'ladda batterier-tema' men det är ju det de gör, precis som större barn och vuxna.
Kort av Chruss

En dag att uppmärksamma
Oavsett om det är den absolut första skoldagen eller om det är den första skoldagen i de högre klasserna, för elev eller lärare, kan det vara värt att uppmärksamma lite extra.
Kanske idé att skicka ett kort och önska lycka till med det nya läsåret. Det gäller för den delen även den som kommer åter efter semestern - uppmuntran kan behövas lite var stans. =)
Kanske var det det lillylva hade i tankarna då hon gjorde detta skolinspirerade kort.


Skolstart, både nervositet och ångest på samma gång för många. Jag hittade i mina gömmor de perfekta papprena att jobba med. Köpte in dem för över ett år sedan, och har inte vetat riktigt vad jag skulle ha haft dem till förräns nu! Ugglan är färglagd med distresser, i övrigt är det bara papper som dekoration.
Kort av lillylva



Klok som en uggla?
Kort av lillylva

Här i vår kommun har skolorna redan startat och Sam är redan inne på sin tredje skoldag. För andra elever väntar skolstarten till nästa vecka.
Vi önskar alla välkomna åter till skolarbetet och hoppas ni har en fantastiskt bra termin framför er.
Har du scrappat skolstarten eller skapat något annat som hör till skolan hoppas jag att du lämnar en kommentar med en länk till ditt verk! Vi älskar att få se vad just du gör.

Kom ihåg att se den som ser ensam ut och sprid leenden och värme runt dig.

Länkar
Friends.se


Skrotbokens länkar
Inlägg med anledning av skolstarten 2010 av Bi
Inlägg med anledning av skolstarten 2009 av Samara

0 kommentarer: