Sjusovardagen

on 27 juli 2011

av Birgitta/Bi

God morgon! Sovit länge? Inte för länge hoppas jag då det är sjusovardagen idag! Hoppa upp ur sängen och använd filten i ditt skapande istället, det har vi gjort. =)

Sju sovares dag var från början en helgondag till minne av sju kristna män, läs gärna mer om legenden nederst i detta inlägg. Dagen infördes i svenska almanackan 1680 och fanns där fram till 1901 då den utgick men dagen levde kvar i folkmun och folktro. I Finland uppmärksammas dagen fortfarande med diverse upptåg.

I det mer profana firandet av dagen bjöd traditionen att även "vanligt folk" tilläts sova länge denna dag, den som var sist upp kunde dock utsättas för bus av de som vaknande tidigt och tvingades också att utföra en mindre populär arbetsuppgift.
Det låg också en viss fara i att sova länge -- sov man längre än till klockan sju skulle man vara sömnig och försova sig under resten av året.

Spå väder
Sjusovardagen är relativt okänd därför att den, liksom de flesta små kalenderdagar, har försvunnit med bondesamhället. Dagarna var på många sätt viktiga för livet förr.

Traditioner och folktro kring dessa speciella dagar hjälpte människor att komma ihåg när olika sysslor skulle göras i jordbruket och hushållet eller för den delen när det var dags att spå väder.
Sjusovardagen var en viktig dag för väderleksspådomar: regnade det på sjusovardagen skulle det regna de följande sju veckorna.

Dagens prognos där jag bor säger sol - hoppas det stämmer. =)

Filt
När vi planerade tema för denna "sömniga" dag föll valet naturligtvis på att använda täck.. hmm jag menar förstås filt i vårt skapande.
Som med så många andra material går användandet i vågor. Det var väldigt populärt för några år sedan men man ser det inte så ofta just nu, därför var det extra kul att gräva i scrapgömman för att se vad som fanns där.
Har du tomt i gömman så kommer här tips på butiker där man kan göra riktiga fynd oavsett om det gäller filt-detaljer eller andra dekorationer.
Kosepute har valt att arbeta på frihand när hon tog itu med sitt filtarbete, små lätta moln. Observera att det inte är regnväder - det bådar gott. =)


Jag har på frihand klippt ut moln i filt och limmat fast. Just moln är väldigt tacksamt att klippa ut på frihand då de kan se ut precis hur som helst... Jag har också satt fast "droppar" som brukar finnas i blomsteraffärer för en fortsättning på såpbubblorna.
Layout av Kosepute

Här var det "såpbubblorna" som kom från blomsteraffären. Chruss har också hon botaniserat bland växterna ...


Hittade en jättestor filtblomma i trädgårdsbutiken - titta där, det finns ofta härligt pyssel för oss, pärlor, stenar, träfigurer, filt, plåt, band m m! Nu är färgen inte rättvis på kortet, blomman är lika ceris som färgen på kläderna.
Kort av Chruss

.. och där har hon fyndat blommor. Det finns som sagt mycket scrapmaterial att finna om man har ögonen med sig och just trädgårds- och blomsterhandlare tycks vara rena guldgruvan. Även ElinÅ har funnit sin filtdekoration där.


I blomsteraffären finns mycket filtdekorationer att välja på i alla möjliga färger och former. Jag hittade ett grått hjärta med silverglitter som lyxade till detta kort lite grann.
Kort av ElinÅ

Filt är ett användbart material och det behöver inte bara vara som dekoration den används. Snorsk har bland annat gjort en färgstark fotomatta av filt.


Jag använde ett filtark och klippte ut en fotomatta som matchade dotterns tröja och det snygga pappret från OA. För att sedan matcha fotomattan använde jag blommor och thickers i filt. Jag har också klippt ut bladrankan som finns på locket till kesoförpackningarna, den färglade jag med en promarkerpenna.
Layout av snorsk



Färgglada blommor med "Kesoblad"
Layout av snorsk

Färgglatt och lekfullt!
Är det fler än jag som har dekorband av filt hemma? Jag blev förälskad och köpte mina för några år sedan. Använde till ett par kort men sedan har de mest blivit liggande. Pippin, Kicken och Mahlin78 har samtliga använt sig av denna typ av band i sitt skapande. Kanske dags att plocka fram dem igen, de är ju faktiskt riktigt användbara! =)


Jag har tagit en gammal plåtburk som det varit jordnötter i, klätt den med papper och satt ett brett filtband runtom. Jag klippte också ut en bit filt som jag satte på locket.
Altrad burk av Pippin



En hjärtlig burk för kärleksmums?
Altrad burk av Pippin

En härligt färgrik burk. Färgrik som en thailändsk marknad kanske. Kicken tar oss med på en tur.


Jag har gjort en layout där jag använt ett papper med filtmönster på och jag har dekorerat med en grå filtbård, blommor, knappar och en rubrik med rub-ons.
Layout av Kicken

Här har har vi ännu en spännande filtdekoration nämligen den på papprets yta. Titta noga på Kicken och Mahlin78s alster. Ser du något särskilt?


Ett kort som några väldigt betydelsefulla personer i min omgivning fick tidigare i våras, som tack för att de väglett mig under 3 veckor. De bidrar med mycket kunskap, tålamod, glädje och vägledning som betyder oerhört mycket för mig!
Kort av Mahlin78

Just det, båda har använt sig av samma sorts filtbård. Likadan bård som även jag har i mina gömmor för den delen. Jag har i julklappsstugan 2008 visat hur jag använde den för att dekorera en skattkista gjord av en pizzakartong, länk nedan. Jag använde då det grå bandet. Se där, likadant band - tre olika användningsområden.

Sju sovare
De sju sovarna var enligt en gammal martyrlegend sju kristna män som levde omkring år 250. Männen; Maximianus, Malchus, Marcianus, Dionysius, Johannes, Serapyon och Constantinus, levde under kejsar Decius tid. De blev förföljda på grund av sin tro och flydde undan sina förföljare in i en grotta i berget Celion i närheten av Efesos. På order av kejsar Decius murades grottan igen med de sju männen i. Där föll de i sömn och vaknade inte förrän 200 år senare, då grottan öppnades när några murare bröt upp stenarna för grottöppningen för att bygga ett stall.
Männen trodde att de bara sovit en natt. Kejsar Theodosius II reste till Efesos för att själv se miraklet. Efter att de sju sovarna talat med kejsaren lade de sig ner och dog.

Upp och hoppa
"Upp och hoppa, ligg inte och dra dig. Du och jag måste fånga dagen." som Frida sjöng i Melodifestivalen 2008. Njut av sommaren oavsett om solen skiner eller det regnar, snart nog är det höst och vinter igen. Det gäller att hinna fånga ögonblicken innan de passerat. Naturen står öppen, sjöar och hav bjuder på bad.
Dokumentera med kameran men glöm inte leva samtidigt. Njut av varandra och de små gyllene ögonblicken i livet. De senaste dagarna har gett oss en påminnelse om hur skört livet kan vara ibland.

Har du riktig tur erbjuder sommaren även på lite extra skapartid. Förhoppningsvis har dagens inlägg kunnat inspirera dig att plocka fram den filt du har i dina gömmor.
Kommentera gärna och lämna en fungerande direktlänk till det du skapat.

Länkar
Wikipedia om Sju sovare
Sveriges hembygdsförbund


Skrotbokens länkar
Julklappsstugan 13/12 2008 av Birgitta/Bi

1 kommentarer:

E sa...

Vet ni vad?!! jag sov mkt längre än jag brukar göra imorse....måste ju varit för att det var sjusovaredagen idag:) Härliga alster ni gjort tjejer!
Kram
Elin