Det goda livet ...

on 10 juli 2011

av Birgitta/Bi

Idag skapar vi om det goda (i) livet genom att just använda oss av orden "det goda livet", detta med anledning av att Mark Levengood fyller år just idag. =)

Jodå, jag vet att det kan kännas lite långsökt men för mig är associationen till namnet Levengood och "det goda livet" självklar. Vet dock inte vilket eller vilka språk jag skulle välja att ta till för att förklara det, jag får väl gå på känslan helt enkelt. =) Att Mark Levengood dessutom kan få mig att må väldigt bra genom att lyssna på hans kåserier, sommarprat eller av att läsa hans böcker (även om jag hellre lyssnar på dem) gör definitivt inte livet sämre. Att stilla vaggas av hans finlandssvenska mjuka stämma gör mig lycklig, jag njuter av språkets små underfundigheter, samt för all del även av det stämman presenterar, de livets små krumsprång vi understundom drabbas av.

Att en del av det goda livet består av nyfikenhet och upptäckarglädje har Samara tagit fasta på i den layout hon får inleda dagens inlägg med.


Ända sen jag var barn har jag älskat att åka bil och se nya platser, kyrkor är också fascinerande att titta in i, så jag njöt i fulla drag av den resan som jag tror ägde rum på 80 talet.
Jag och min moster står på knä på altaret, och jag hann också få åka i en helikopter, en sån som åker upp och ner och lever om när man stoppar i en slant.

Jag var lat när jag gjorde den här layouten, skrev både rubriken och journalingen direkt på det mönstrade papperet, och det var ingen bra idé, det syns bättre i verklighet, men man ska inte vara lat ;)
Jag har ett rosa somrigt papper som en halv fotomatta. Dekorationerna är knappar, och 2 Beatrix Potter djur, plus en blomma som kom för långt ut på kanten när jag tog fotot.

Layout av Samara

Att resa är att se världen med nya ögon. Att se, och skildra, världen och omgivningen med nya ögon är något som Mark Levengood är expert på om det så gäller de personliga berättelserna eller om det handlar om hans arbete som UNICEF-ambassadör, ett uppdrag han blev utsedd till den 1 april 2008. På hans hemsida står bland annat
- Ända sedan jag var barn har Unicef stått som en symbol för hopp och framtid. Att själv få bli en del av det arbetet är så stort för mig att hjärtat dunkar i valstakt, säger Mark Levengood.

Marks nya uppgift som ambassadör blir att skapa medvetenhet kring de frågor som Unicef driver - till exempel att alla barn har rätt att få gå i skola, få hälsovård, hjälp i katastrofer och skydd mot våld, övergrepp och diskriminering.

Jag önskar vi alla kunde befrämja dessa rättigheter.
En som fått "smaka" på det goda livet är Kosepute som i sin gemenskap med syskonbarn både berikar och själv blir berikad av glädjen att vara tillsammans och få dela magiska ögonblick.


Jag har gjort en layout om min brorsdotters första besök på en McDonalds. Jag har försökt att plocka upp färgerna i fotot med det blåa pappret och de röda rosorna. Det randiga pappret tyckte jag såg ut som pommes frites, så jag tyckte att det passade här.
Layout av Kosepute

Att få vara tillsammans och njuta av gemenskapen med vänner och bekanta är en stor del av det goda i livet, vilket även Pippin har skapat om.


Det här tycker jag är det goda livet. Ihop med vänner, sommarvärme, grönska och en härlig tårta. Detta foto taget på svärmors 75-årsdag.
Layout av Pippin

Nu behöver förstås inte vännerna vara enbart tvåbenta, vi har ju våra fyrbenta vänner också. Den vänskapen skall man inte ringakta! Skberg74 vet hur man förgyller tillvaron och tar vara på det goda i livet.


Det goda livet eller kanske det goda i livet ... För vår daghund Macho tillhör hundgodiset den kategorin och jag har gjort en burk där vi kan förvara sånt. Jag använde mig av en gammal godisburk i papp som jag har dekorerat.
Altrad godisburk av Skberg74



Tassande närbilder
Altrad godisburk av Skberg74

Nu är det förstås inte bara "människans bästa vän" som behöver lite extra godis då och då. Vi kan gott behöva vara våra egna bästa vänner ibland också. Generellt sett är vi nog rätt duktiga på att vara väldigt kritiska mot oss själva, till viss del är det förstås bra och nödvändigt men när kritiken är obefogad gör vi oss mer skada än nytta. Försök gärna att tänka positiva tankar om dig själv - jag misstänker att det kan kännas svårt till att börja med men ihärdig vinner. =) Jag tror det är nödvändigt att älska sig själv så som man är, med fel och brister, för att fullt ut kunna älska andra.
På vägen dit kan man ju alltid skämma bort sig själv lite också.


Det goda livet. Mat och bakverk tillhör några av de ingredienser som mitt goda liv innebär. Så, idag bjuder lillylva på cupcakes, monterade på ett koppunderlägg.
Kort av lillylva



Söta närbilder
Kort av lillylva

Även snorsk vet hur man skämmer bort sig själv lite extra. =) Ett sätt jag själv är väl bekant med, kanske lite för bekant dessutom.


Som LCHF:are är det en njutning att äta en bit mörk choklad då och då... Särskilt den med pistage som är farligt god! Jag gjorde en ovanligt murrig LO som fick lättas upp med lite inslag av vitt här och där. Jag använde mig av min genomskinliga dymotape som är otroligt snygg och användbar! För att hålla ihop layouten målade jag lite med glimmer glaze som en ram.
Layout av snorsk

En som också har skämt bort sig lite extra är maxell, men nu pratar vi inte om något sött och gott att stoppa i magen för att få lite fysisk njutning utan om ett sätt att ge själen lite extra luft under vingarna.
För en kreativ själ är en ny "oöppnad bok" som gjord för att fånga det goda livet.


Jag fick för mig att ordna en ny bok för Art Journal. Här är det blanka vita sidor som inbjuder till skapande, det vill säga "det goda livet". ;)

Jag valde att arbeta med cirklar för att symbolisera flera saker som har med ett gott liv att göra. Några cirklar är gjorda med mallar och färg, några är stämplade och några är ritade. Mellan cirklarna fyllde jag på med extra färg. På det kom ljus vit färg för att tona ner det hela något och samtidigt få det att flyta ihop och även ljusa upp det hela samt livet. :) En titel, extra stämplar, handskriven text (blurrad) samt ritade detaljer gör detta uppslag komplett.

Art Journal av maxell



"Bubblande" närbilder
Art Journal av maxell

Med dessa färgglada, bubblande ljusa sidor är det dags att avrunda. Glöm nu inte att ta vara på det goda i livet, skäm bort dig själv eller någon annan, bjud in till fest eller gör det som du själv uppskattar mest. Har du själv skapat om det goda livet gör du som vanligt så att du lämnar en kommentar med en fungerande direktlänk till ditt alster. Vi ser fram emot att få se vad som ger dig en smak av "La dolce vita" eller det ljuvligt goda i livet.

Mark Levengood
Föddes den 10 juli 1964 på en militärbas i North Carolina i USA. Att det just råkade bli på en militärbas berättar Mark mer om i sitt sommarprogram, följ länk nedan.
Vi gratulerar på födelsedagen och hoppas att det blir en dag fylld av det goda i livet.

Länkar
Mark Levengodds webbplats
Mark Levengood som sommarvärd i Sommar i P1 2011


Skrotbokens länkar
Inlägg där vi har "ordat om" till exempel "picnic", "karusell", "reflektion" och "nystart" med flera ingredienser i det goda livet.

0 kommentarer: