av Birgitta/Bi

Idag firar vi Internationella familjedagen! Eller ...?
Skrotbokens inspiratörer har med anledning av detta skapat om familjen och dekorerat sina alster med minst en swirl.


Jag vill på förhand be om ursäkt för att dagens inlägg börjar dystert men ibland behöver även den sidan lyftas fram.

I vår planering inför dagens inlägg såg vi den av FN utsedda Internationella familjedagen som ett lysande tillfälle att få lyfta fram familjen och den betydelse familjen har och alltid har haft i alla människors liv.
1993 utsåg FNs generalförsamling den 15 maj till att vara Internationella familjedagen. En dag att lyfta fram frågor som ökar medvetandet och kunskapen om sociala, ekonomiska och demografiska processer som påverkar familjen.
I ett samhälle där barnfattigdomen ökar lavinartat torde frågor som rör familjen vara av högsta prioritet.

Döm om min förvåning när jag i det förberedande arbetet inför detta inlägg finner att allt som finns att rapportera är gamla "nyheter". Inte ens på FNs svenska sida kan jag finna annan information om dagen än att den finns med i deras kalender över internationella dagar att fira. Inte ens Generalsekreterarens Ban Ki-moon budskap på Internationella familjedagen finns att finna där. För den intresserade återges det dock längst ner i detta inlägg.

Sökandet går vidare
Jag fortsätter sökandet efter information och finner i kalender 2011 att det är (svenska)Barnens dag den 13 maj. Enligt kalendern en dag som firas på samma datum vart år. Tycks rimligt med tanke på att det första Barnens dag i Sverige anordnades i Stockholm den 13 maj 1905.
Var blev det firandet av?

Jag vet att en del lokala föreningar kämpar vidare och att barnens dag firas på olika orter i Sverige även om det sker på alla möjliga olika datum, men vad hände med det stora gemensamma firandet?
Jag vet att jag sticker ut hakan, men är de inte lika kommersiellt gångbara i handeln som Mors och Fars dag? För det kan väl ändå inte vara så att barnen och familjen är mindre värda att fira och uppmärksamma?

Jag hoppas att det är min förmåga att söka på nätet som fallerar och att det inte är bristande intresse som gör att det inte finns något mer att finna.

Familjen i centrum
Efter en dyster inledning kan vi dock få glädja oss åt att kunna presentera flera läckra familjerelaterade alster. De flesta scrappare ägnar en stor del av sin skapande tid åt att dokumentera både sin samtid men också det förflutna. Vi gör det med papper, färg och dekorationer. Ur våra händer kommer skildringar om vår plats i tillvaron, familj, tankar och drömmar. En nog så viktig dokumentation om livet i smått och stort.

Visst är det så att familjen på gott och ont är det som bidrar till att forma oss till de personer vi är. Vi inleder därför med att se bakåt i tiden, till våra förfäder ...


Jag har många vintagebilder, och på temat familj kändes det passande att ta fram en sån bild.
Fotot föreställer min moster, mormor, mormors mor och mormors mormor, som för övrigt dog några månader innan hon skulle fylla 100 år, på fotot är hon ca 95 år

Jag letade fram ett Basic Grey papper, jag har en hel hög från en serie som passar bra till vintagebilder. Som fotoram valde jag ett rosablommigt papper för att det inte skulle bli för murriga färger.
Ett litet tårtpapper skrev jag rubriken på, det syns inte så väl på fotot men jag chalkade kanterna rosa.
Dekorationerna är swirls, ett blad-band, en stämpel som känns lite vintage, och ett spillpapper som jag ramade in med glitterlim.
Jag har ingen journaling, för jag vet inte så mycket om tillfället när bilden togs, utan jag skrev bara deras namn.

Layout av Samara

Vilket fantastiskt foto med fyra generationer samlade på en gång. Det är berikande att se tillbaka och få veta mer om tidigare generationer - gör som Veronica, passa på att gå igenom gamla fotoalbum med dina föräldrar, när du är på besök.


Jag blev inspirerad att skapa med några gamla foton jag fotograferat av från min mamma.
Layout av Veronica

Efter denna återblick vänder vi så blicken mot nuet!
Att träffa någon och gemensamt bestämma sig för att bilda familj är stort. Här blir starten på något helt nytt, två familjeträd slås ihop och bildar ett nytt.
Mahlin78 skildrar denna start med sin layout.


Fotot är taget dagen efter vi gifte oss och blev en familj!
Layout av Mahlin78

Den nya familjen är bildad. En familj kan vara liten och den kan vara stor.
Idag kan en familj kan ha många sammansättningar och se olika ut - stjärnfamlijen har gjort entré. En familj som kanske kommer att utökas och omfattas inte bara av människor utan även av våra älskade husdjur.
ELinÅ väljer att skildra sina fyra favoriter.


Jag har använt ett vitt bakgrundspapper som jag sprayat med olika mistfärger. Innan jag sprayade placerade jag ut chipboardfyrkanter lite huller om buller för att få ett "mönstrat" papper. Det är samma fyrkanter som jag sedan dekorerat och även använt som ramar. Det tillsammans med lite vit akrylfärg och dymotext blev en sida på mina fyra favoriter!
Layout av ElinÅ

Att det kan vara svårt att få med hela familjen på en och samma bild kan jag instämma med snorsk i. Jag har letat igenom mina bilder och det är ytterst få där vi alla finns med. Faktum är att den första jag hittade skildrar samma högtid som snorsk dokumenterat i sin layout.


Eftersom det oftast är jag som håller i kameran är jag sällan med på bild, ännu mer sällan lyckas hela familjen komma på samma foto, men här har vi lyckats! När sonen döptes förra hösten lejde jag bort min kamera och det blev i allafall några bra bilder! Brukar tänka att jag ska bli bättre på att sätta kameran i händerna på någon annan, just för att det är ganska kul att ha en och annan bild på oss som familj! Kanske ska bli sommarens mål; att fånga alla fyra på samma bild...
Layout av snorsk



Snirkliga närbilder
Layout av snorsk

Dopet av ett barn, ett syskon.
Själv har jag fått ett barn och min dotter ömsom jublar, ömsom förbannar detta öde (ja inte att vara just mitt barn utan mer att vara ensambarn) =). Visst är det så att det finns både för- och nackdelar med att ha syskon. En som (i alla fall för det mesta) gillar det, är Kicken ...


Jag har gjort ett minialbum (i minimini format, 3x4 tum) med bilder på mig och min syster. Jag tar "knasbilder" på oss ibland och har sådana bilder sedan flera år tillbaka, så nu gjorde jag ett album där en bild från vart år fick vara med (+ några andra bilder).
Minialbum av Kicken



Swirlen har jag gjort för hand. :)
Minialbum av Kicken

Att ha syskon ger en annan positiv "bieffekt" nämligen syskonbarn. Jag minns de stora familjefesterna när jag var barn. Träffen med alla kusiner! Det var framförallt en kusin jag umgicks mycket med när jag var liten. Som vuxen har jag begåvats med 9 syskonbarn - det är glädje, även om vi sällan kan träffas. =)
Apropå syskonbarn ...


Jag har gjort en layout med mina vackra systerdöttrar. Det blev en riktigt "tjejig" layout med mycket rosa, blommor och swirls.
Layout av Pippin

Det var familjen i nutid. Men familjen är även framtid.
Nästa layout visar framtid, hopp och förväntan.


Jag har gjort en layout om att vi snart får en ny familjemedlem! Swirlen har jag gjort själv genom att använda plasten som en Primaswirl har suttit på, prickat med nål där man ser att pärlorna har suttit, och sedan gjort swirlen med Pearl Maker. Billigt och snyggt!
Layout av Kosepute

Tack för det smidiga tipset!

Jag kan också meddela att Kosepute nu blivit faster igen.
Skrotboken säger grattis och hälsar den nya lilla världsmedborgaren välkommen till världen!

Det var vad vi hade att visa på tema familjer. Du har väl lagt märke till alla de olika modellerna på swirls som har presenterats på alstren. =)
Som du ser kan man med enkla medel förgylla ett alster med en lite snurrigare attityd.

Jag hoppas ni tar vara på dagen, hör av er till nära och kära och gör ert bästa för att fira den Internationella familjedagen!

Generalsekreterare Ban Ki-moon, 15 maj 2011
Nedan följer Generalsekreterarens budskap på Internationella familjedagen 2011 i oöversatt form.
Far too many families endure chronic, punishing hardship. Lacking jobs and the means to make ends meet, adults are unable to provide adequate nutrition for children, leaving them with lifelong physical and cognitive scars. Other family members can suffer neglect and deprivation. Poverty continues to claim the lives of hundreds of thousands of women each year in childbirth.

Social exclusion is often at the root of the problem. Discrimination and unequal access to social services deprive families of the opportunity to plan a better future for their children.

Certain types of families are at particular risk, including large families, single-parent families, families where the main breadwinners are unemployed or suffer from illness or disability, families with members who suffer discrimination based on sexual orientation, and families living in urban slums or rural areas. Indigenous and migrant families, as well as those living through conflict or unrest, are also on the front lines of marginalization and deprivation.

A number of governments have adopted family-focused strategies, including cash transfer programmes, child allowances, tax incentives and specific gender- and child-sensitive social protection measures. An expansion of these policies, which can improve the nutrition and educational status of children, can help end cycles of poverty that persist across generations.

On this International Day of Families, let us resolve to support families as they nurture the young, care for the old and foster strong communities built on tolerance and dignity for all.

Ban Ki-moon

För dig som vill finns möjligheten att utöka din familj. Det finns många olika vägar att göra det, ett exempel finns här:

varlden-behover-fler-foraldrar-200-200flicka
UNICEF (the United Nations Children's Fund) arbetar på uppdrag av FN för att förverkliga barns rättigheter.


Länkar
UN International Day of families
Unicef

2 kommentarer:

Linda sa...

Naaaw, fick lille bebisen vara med lite till, så gulligt!! ♥

Johanna på UNICEF sa...

Tack för din fina post och länken till oss!