av Birgitta/Bi

Den 8e maj 1970 släpptes The Beatles sista album "Let it be". Vi finner inspiration i The Beatles skivomslag och deras texter.

Detta inlägg var egentligen inplanerat till den 8e maj men på grund av att jag lyckades gå och trilla så var jag inte kapabel att skriva något inlägg just då, men som någon av Skrotbokens goa inspiratörer sa till mig "Let it be ..." Det hinns med. =)
Sen har än det ena än det andra inträffat vilket har gjort att inlägget har skjutits längre och längre fram i tiden. Dock ... med viss fördröjning vill jag nu visa upp ett par exempel på hur man kan låta sig inspireras av det vi har omkring oss - idag blir det som sagt skivomslag som får ge den bildmässiga inriktningen.

The Beatles
Medlemmarna i gruppen träffades under slutet av 1950-talet och var då först och främst ett coverband. Namnbytena var många men 1962 tog gruppen slutligt namnet The Beatles. De hade nu gått över till att köra mestadels eget material.
The Beatles första utlandsturné efter genombrottet gick, 24-31 oktober 1963, till Sverige. Det var innan den riktigt stora Beatleshysterin hade tagit fart men ändå tillräckligt för att en då 4-årig flicka skulle springa runt där hemma och vråla "Tjolattjo yeah, yeah, yeah!" (She Loves You) Jag hade ju en något äldre bror som var lite mer slipad i sin musiksmak. =)

Något senare blev turnerandet en aning mer komplicerat. Vart de än reste blev det kaos då de snabbt blev omringade av "galna" och skrikande fans. Fenomenet kallades för Beatlemania -"Beatleshysteri". Samma sak skedde vid live-konserterna. Detta var en av anledningarna till att The Beatles slutade turnera. Den sista konserten gavs 29 augusti 1966 på Candlestick Park i San Francisco. Därefter var det livet i studion som följde.

Nå, vi skulle finna lite inspiration inte bara i musiken utan även i skivomslagens utseende. Mitt eget favoritkonvolut är helt klart Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band från 1967.
I Skberg74s skivsamling finner vi "A Hard Day´s Night" från 1964.


"A hard days night"
Skivomslag



Jag har valt att använda mig av titeln "Ain´t she sweet" och sen har jag inspirerats av skivomslaget till "A hard days night". Det jag valde att jobba utifrån på omslaget var först och främst rutorna med bilder och hur titeln på skivan var placerad.
Bilderna jag använt mig av är foton från när sambon och lilla S var på landet en vecka utan mig.

Layout av Skberg74

"Ain´t she sweet" är en av de covers som Beatles gjorde innan de blev The Beatles. Det är en sång komponerad av Milton Ager (musik) och Jack Yellen (text) och den publicerades redan 1927. "Ain't She Sweet" spelades in den 22 juni 1961 i Hamburg.
Senare; då Beatles blivit världskända, gavs delar av deras äldre inspelningar ut och denna låt blev a-sidan på en singel som blev utgiven 1964.

Samara har inspirerats av det sista albumet som The Beatles spelade in. Inspelningarna ägde rum mellan april och augusti 1969. Abbey Road blev det sista albumet som Beatles spelade in, men Let It Be var det sista som gavs ut. Redan innan albumet kommit på tal ville de flesta medlemmar i gruppen satsa på sina egna solokarriärer, men man kom ändå överens om att spela in ett album till. Namnet på skivan är uppkallat efter studion där The Beatles spelade in sina skivor, Abbey Road Studios, belägen vid gatan med samma namn.
Samara berättar: "Jag inspirerades av världens mest kända övergångsställe."


"Abbey Road"
Skivomslag



När vi var i London så var det självklart att vi skulle till Abbey road, jag har suttit många gånger och kollat på den sajt där det finns en webbkamera, så man kan se och höra vad som händer där.
Just den dag vi skulle dit så var det reparationer i tunnelbanenätet, så vi åkte buss en bit och gick sen över en halvtimme i 30 gradig värme, man och son klagade oerhört, gå så långt för att se ett övergångsställe !
Men när vi väl kom dit tyckte de att det var värt det, och vi såg även webbkameran.
Många ville gå över där, folk gick fram och tillbaks, och det var mycket trafik, så vi fick inte till nån klassisk bild, men det är ändå jag och pojken på plats.

Jag valde ett randigt papper för att illustrera övergångsställe, och stora maffiga bokstäver som jag stansade ut med revolutionen, nu när jag är klar så ser jag att svarta bokstäver skulle ha synts bättre,
men röda är snyggare.
Ett zikzak band är enda dekoration, och så skrev jag en kort journalruta om vad som hände.
Jag stansade ut en ram och satte runt oss på fotot så vi skulle synas bättre.

Layout av Samara

Med dessa återblickar i musikvärlden tackar jag för idag. Vill bara passa på att påminna om att även om tillvaron ibland gör sitt bästa för att sätta fälleben för oss - finns det viss visdom i orden "Let it be", Det kan vara bra att låta det vara, att släppa tankar på sånt som tynger oss och försöka att se till här och nu, istället för att oroa oss för sen eller ångra ett då.

Ps. Det blev ytterligare en dags förskjutning på grund av det omfattande åskoväder som vräkte in över oss just som jag skulle göra klart och publicera inlägget. =)
Men om inte den amerikanske domedagsprofeten räknat fel på någon dag eller Blogger lägger av totalt kommer detta inlägg ut NU. =)

Länkar
Wikipedia om The Beatles

0 kommentarer: