Collage - alster

on 19 maj 2011

av maxell

I detta inlägg följer vi upp ett inlägg där vi presenterade collageteknik. Här kommer alster skapade med inspiration från detta inlägg.

För en månad sedan presenterade vi collageteknik i ett eget inlägg (se länk sist i inlägget). Med hänvisning till detta inlägg har vi skapat collage på valfritt alster och vi delar med oss om hur vi gjort våra collage.

Collage är en teknik som förekommer inom till exempel Art Journal. Tekniken kan dock användas till i stort sett allt skapande och detta inlägg visar flera användningsområden för collage.

Vi inleder med en färgstark canvas av ElinÅ.


När jag tänker på collage så ser jag lager på lager och mycket lappar och tidningsutklipp framför mig. Antagligen minnen från collagen man gjorde i skolan. Trots det så blev mitt collage väldigt rent och enkelt i slutändan, men så blir det ibland när man skapar, inte alls som man tänkte sig från början.

Jag använde en vit canvas som bas. Började med att måla hela tavlan med vit gesso som grund. Sedan gjorde jag röda hjärtat och lila stjärnorna i akrylfärg med hjälp av schabloner. Efter det tog jag lila och turkos akrylfärg och målade bakgrunden. Limmade dit gula tidningspappret. Kladdade ett lager vit gesso lite huller om buller. Hittade tre metallskyltar i gömmorna med lite ego-ord på. Det fick bli temat på mitt collage. Syns nog inte på bilden men på metallskyltarna har jag målat på crackle paint för att få ett krackelerat utseende. Lite färgglada små klistermärksstjärnor kom med i ena hörnet. Och sist ritade jag slarviga konturer runt lila stjärnorna med svart smal penna och i vänsterhörnet duttade jag svart akrylfärg med en tjock spretig pensel.

Jag hade jättekul när jag gjorde collaget och kommer absolut testa igen och då ska jag testa med lite mer strukturer och lager på lager! Tack för inspirationen, gillade collageartikeln. :)

Canvas av ElinÅ

ElinÅ fångar och delar med sig av två viktiga saker rörande collage. Lager på lager i många lager med olika medier får anses kännetecknande för collage. Sedan är det det här med att låta saker bli som de blir. Det får också anses vara kännetecknande för collage. Kanske har du en bild av hur resultatet ska se ut, men på vägen händer saker. Du kanske får syn på någon eller några detaljer som du vill ha med och de byggs in i helheten. Skaparglädje bör uppmuntras. :)

Veronica fortsätter med glädjen och ljuset som alltid finns där någonstans i livet. Här är en sida ur hennes Art Journal.


Jag har skapat en sida i min art journal på temat "tufft" som är ett tema som finns i skrotbokens mini art journal utmaning.

Jag har gjort bakgrunden av gesso och svart stämpeldyna (memento)sen har jag fyllt i med lite lila distress-ink och gul akrylfärg. Jag avslutade med lite guldmist. Tjejen är urklippt ur en ellos katalog sen har jag målat ansiktet med akrylfärg. Som detaljer har jag klippt en krona av bok-papper och dekorerat med svart pearlmaker, rhinestones och lite stickles. Texten lyder: "Ibland känns livet tufft men någonstans finns alltid lite ljus."

Art Journal av Veronica

Tufft? Ja, på ett bra sätt om du frågar mig. ;) Jag gillar hur saker används som detaljer och delar för att skapa något annat och personligt.

Vi med personligt i form av Samaras första sida i hennes Art Journal.


Jag funderade ett tag på vad jag skulle göra till den här utmaningen, men så vid ett tillfälle när jag var på gränsen mellan vakenhet och sömn så såg jag det plötsligt framför mig.

Jag började med en sida från en gammal trasig bibel, och satte fast den på mitten, sen hade jag tänkt använda Dabbers och dutta på, men min färg hade torkat litegrand, så jag fick ingen fart på den, då klippte jag till en liten bit kartong, stoppade ner i färgen och sen kletade jag på papperet lite hur som helst med hjälp av kartongbiten.

Jag satte dit små söta blommor med glitterlim i mitten, överblivna små snirkliga stickers använde jag upp hela kartan av. En tag med gammaldags skrift passade bra, sen blev det en tag till där jag försökte beskriva känslan jag har för bibliotek, och så en tag med ett citat.

Det här är min första sida i Art journal, men det var kul att bara skapa på, utan att det måste vara noga eller perfekt, tillsätta dekorationer tills det kändes klart.
Jag kommer absolut att göra fler sidor i det här blocket.

Art Journal av Samara

Samara fångar personliga detaljer och känslor. Saker som "enkelt" kan fångas med hjälp av collage eftersom du helt enkelt kan ta ut svängarna rätt rejält i skapandet.

Jag själv (maxell) har också skapat personligt i min Art Journal.


Ett uppslag i min Art Journal där jag utgått från collage med boksidor, tidningsklipp, medier och färg i lager på lager och åt olika håll samt två bilder på fåglar. För bilden med fågeln som ormen kikar på fanns bara en kort bit av grenen med från början. Jag har själv utökat den till att innefatta ett träd. Pennor är bra till mycket. Samma sak gäller såväl gesso och andra medier samt färg och papper av alla de slag. Måla, rita, klistra, måla, rita, klistra och ja... gör personliga collage! :)
Art Journal av maxell



Art Journal av maxell

Från personligt i allmänhet till personliga upplevelser och personliga memorabilia. Med eller utan foto spelar en underordnad roll för att skapa layouter om och med minnen från resor. Här visar Missan78 hur hon gjort just det genom att använda sig av collage.


Ända sedan jag och min sambo var i London 2007 har jag tänkt att göra något roligt av mina bilder och det som jag sparat sedan resan. När jag nu fick möjlighet visar det sig att alla mina foto är borta från datorn, de finns inte mer. Jag har i stället använt mig av Vykort och tidningar, bordingcard och bussbiljett. Collage är ett roligt och inspirerande sätt att montera i hop en layout på.
Layout av Missan78

Råkar du ha många bagagestags och motsvarande från resor kan dessa användas för att göra egna tags eller bokmärken. Ja, det går också bra med andra tags. :)

Här visar Kicken en tag som hon skapat genom att först måla en tag och sedan använda saker som för tillfället fanns i hennes närhet.


Jag började med att måla tagen i svart, sedan tog jag en torr borste och "borstade" lite lite orange färg över det svarta, jag gjorde så med olika nyanser av orange. Efter det tog jag lite röd och gjorde samma sak. Sedan tog jag lite random saker som jag hittade på mitt skrivbord och limmade på. Jag klottrade också lite med pennan och skrev dit "Live, Love, Laugh" på bakrunden.
Tag av Kicken

Att använda det du har framför dig är ett bra tips när det gäller collage. Ta det du har och har du inte det du vill ha - gör om det du har så det blir som du vill ha det. :)

En variant av tag är att göra som Skberg74, det vill säga ett bokmärke.


Jag har valt att göra ett bokmärke, först klistrade jag en tidningssida på bokmärks stommen, satte på lite punchinella innan jag valde att måla allt rött, på med lite mönstrat papper och tiny alphabet bokstäver någon liten dekoration och sen kladdade jag loss med silverpennan.
Bokmärke av Skberg74

En personlig sak till dig själv eller som present till någon som gillar böcker. Samma sak med personligt till dig själv eller som present gäller nästa alster.

Vi avslutar detta inlägg som vi började - med en canvas eller tavla. Här är det Kosepute som skapat.


Jag har gjort en tavla med collageteknik. Jag började med att täcka canvasen med lim. Sedan har jag fäst boksidor över hela canvasen. Därefter har jag målat gesso över i flera lager. På vissa ställen har jag valt att låta texten lysa igenom, medan jag har tjockare lager på andra ställen. Sedan har jag stämplat min text och därefter dekorerat med blommor och ett par änglavingar. Det var riktigt kul att göra denna tavlan med allt kladdande med lim, papper och färg!
Tavla av Kosepute



Tavla av Kosepute

Ja, det kan vara kladdigt med collage. Låt det inte hindra dig. Har du inte provat förut rekommenderar vi att du börjar nu. Släpp loss din kreativitet och ha skoj!

Nedan följer några länkar till relaterade inlägg. Titta gärna även i dem för ytterligare inspiration. Hör också gärna av dig med ditt eget collage. Alla collage inspirerar alla så dela med dig. :)

Imorgon presenterar vi en ny teknik och utmaning. Håll utkik, låt dig inspireras och dela med dig av det du skapar.

Skrotbokens länkar
Om collage
Collage - en teknik för Art Journal med mera - Presenterar collageteknik

Alster där collageteknik använts
April månads sponsor - Inspirationsalster del 2 - Innehåller en tag skapad med collageteknik
April månads sponsor - Inspirationsalster del 3 - Innehåller alster där collageteknik med boksidor använts

Inlägg som relaterar till boksidor och färg - som kan användas för collageteknik
Tutorial - färga in papper med hjälp av snö - Färga in till exempel boksidor med denna teknik och använd dem för collage
Färgstarka böcker - Innehåller alster med minst en boksida färgats in på valfritt sätt
April månads tävling - Färgstarka böcker - Information om avslutad tävling där minst en infärgad boksida skulle användas
Bidrag och vinnare - April månads tävling - Alla bidrag och vinnare till avslutad tävling där minst en infärgad boksida skulle användas

1 kommentarer:

snorsk sa...

Wow, så mycket fina alster!! Superinspirerande allihop!!