Färgstarka böcker

on 28 april 2011

av maxell

Under påskhelgen var det Världsbok- och upphovsrättsdagen. Med anledning av det använder vi minst en boksida som vi färgat in med hjälp av någon teknik för att skapa valfritt alster.

Världsbok- och upphovsrättsdagen (engelska: World Book and Copyright Day) instiftades av Unesco 1995 för att uppmärksamma boken och upphovsrätten. Det är en dag för böcker, författare och läsning samt värnandet om upphovsrätten och människors fria tillgång till information.

Bakgrunden till dagen är spansk. I Katalonien har sedan 1900-talets början den 23e april varit vigd till att fira skyddshelgonet Sankt Görans dag. Dagen firas där med att ge en bok till den man tycker om och få en ros tillbaka samt att en ros ges med köpet av var bok som säljs det datumet. Efter ett spanskt förslag vidgades firandet till att omfatta hela världen. Datumet sammanfaller också med minnsdagar för några kända författare. Den 23e april 1616 är det datum då Cervantes, Shakespeare and Inca Garcilaso de la Vega lämnade jordelivet. Det är också ett datum då flera andra författare endera avlidit eller fötts. Maurice Druon, K.Laxness, Vladimir Nabokov, Josep Pla and Manuel Mejía Vallejo är några kända författare som förknippas med den 23e april.

Världsbok- och upphovsrättsdagen firas den 23e april var år med undantag för några år då dagen bytt datum för att inte kollidera med påskhelgen. 2011 sammanfaller den 23e april med Påskdagen varför det getts rekommendationer om att dagen istället skulle firas den 13e april. Dock är det fortfarande den 23e april som är det officiella datumet för Världsbok- och upphovsrättsdagen.

För detta bokinspirerade inlägg skapar vi valfritt alster med fokus på färg och teknik. Vi anknyter till april månads tävling (se information i i högerspalten) och använder minst en boksida och minst en specifik teknik där färg (sort - inte kulör) ingår för att färga in minst denna boksida. Var alter har också en beskrivning av den eller de tekniker som använts.

Innan vi börjar med alstren vill vi tipsa om att det finns flera inlägg i Skrotbokens blogg som rör tekniker där färg används på ett eller annat sätt för att färga in papper och annat. Titta till exempel under etiketterna "Vi lär oss tekniker" och "Vi använder färg".

Boksidor kan färgas in på många olika sätt. I detta presenteras några exempel. Vilka kan du själv komma på? Vilka har du själv använt? Lämna gärna en kommentar till detta inlägg och dela med dig av dina erfarenheter samt tips och råd.

Distress ink - med eller utan tillägg
Att använda distresser eller distress ink får ses som en "vanlig" infärgning av såväl boksidor som andra papper. Det är intressant att använda distress ink eftersom ingen infärgning är den andra lik. Var infärgning har sitt eget liv och var skapare färgar in på sitt sätt.

Från att ensam ha använts för infärgning har distress ink på senare tid fått ett komplement i form av så kallad Glimmer Mist eller motsvarande. Detta ger en skimrande glittrig yta och kan därför kännas något lyxigare jämfört med att enbart använda distress ink.

snorsk har använt distress ink för att färga in sin boksida. Hon valde två färger och använde Ink Blending Tool som redskap för sin infärgning. På det lade hon sedan ett lager med Glimmer Mist för extra effekt.


Jag tog min boksida och färgade in den med distresser i två olika färger med min ink blending tool. Sedan sprayade jag den med glimmermist i två olika färger. Även det turkosa bakgrundspappret fick lite mist för att passa bättre i färg.

Fotot är från när sonen hade vattkoppor och satt i soffan och kramade sin nalle... Nallen fick han i doppresent och blev omedelbart förälskad! Han "pratade" massor med sin nya kompis till alla släktingars stora nöje, väldigt gulligt!

Layout av snorsk



Layout av snorsk

Carola har också färgat in med distress ink med tillägg av Glimmer Mist. Notera hennes infärgningsverktyg - en disksvamp klippt i bitar.


Jag har färgat in min boksida med Distress Inks och lite glimmermist. Som infärgningsverktyg tog jag en disksvamp som klipptes i mindre bitar och så använde jag den grövre sidan.

Cardstocken har jag också färgat in med glimmermist och stämplat swirls runitikring.
Banden och bokstäverna fick sig också några duschar färg när jag ändå var i farten. :)

Layout av Carola

Utöver att lägga på Glimmer Mist är Perfect Pearls värda att nämna. Detta glittriga pulver kan användas för att uppnå liknande effekter. Blanda pulvret direkt med färg och spraya eller mista över ytan. Den infärgade ytan kan också målas med pulvret i efterhand. Möjligheterna är nästintill oändliga för att uppnå glimrande och lysande effekter. :)

Distress Stains
Närbesläktat med distresser är Distress Stains. Cajaba använder distress ink för att färga in sin boksida som hon skrynklat ihop. Distress Stains kommer med genom att hon använd dem för att grundfärga in en mapp som hon sedan stämplat på. Hon lade även till distress ink för att få extra färg i bland annat kanterna.


En liten mapp för anteckningar har jag gjort. Jag har använt ett vitt papper som jag "kladdat" färg på med Distress stain. Det är ungefär som en bingopenna med en rinnande färg i. Sedan har jag torkat färgen med embossingfön. På det har jag sedan stämplat med olika stämplar för att få mer "liv" i det jag färgat in. På allt detta har jag använt Distress ink och gnuggat in färg på papperskanterna och även över allt jag gjort med olika färger.

Boksidan har jag knölat till ordentligt och sedan färgat in både kanterna och mitt över med olika färger av Distress ink.

Se detaljer i nästa bild.

Detta var riktigt roligt att göra. Att få kladda ordentligt med färg tycker jag är kul. När jag sitter och håller på med detta tänker jag att det ser inte ut att bli något speciellt, men sedan det är klart ser det helt annorlunda ut. Prova gärna! Man kan se på YouTube om man skriver in distress stain. Lycka till!!

Mapp av Cajaba



Den vänstra bilden visar att även till baksidan har jag använt mig av dessa olika infärgningssätt och olika stämplar.

På den högra övre bilden syns det kanske lite tydligare de olika stämplarna jag använt och stämplat över pappret. Fjärilarna var vita, även till dom har jag använt Distress stain.

Den nedre högra bilden visar hur mappen ser ut på insidan. Där har jag använt ett mönstrat papper och bara stämplat lite.

Mapp av Cajaba

Fluid Chalks och andra chalks
Såväl blöta som torra chalks kan användas för att färga in boksidor och andra papper. Färga in hela sidor och tona mer färg här och där.

Ett bra tips om du vill få en distressad sliten look är att göra som MiaPuh gjort för sitt kort. Hon både rev och knycklade ihop sin boksida. Såväl de rivna kanterna som alla veckan tar åt sig mer färg varför resultatet liknar ett gammalt papper som har några år på nacken.


Har gjort ett kort med en gammal boksida, wellpapp, bokstavsstickers och lite spets. Blommorna är rosor som jag gjort av en boksida.

Jag färgade in sidan med lite chalk för att få den lite mer sliten, sen rev jag lite :) och knycklade ihop pyttelite. Chalken jag använt mest är Creamy Brown sen tog jag lite av en mörkbrunare chalk med.

Kort av MiaPuh



Skapartext
Kort av MiaPuh

Passa även på att använda mer än en färg. Minst en ljusare och minst en mörkare nyans ger en bra effekt.

Hobbyfärg, akrylfärg och motsvarande
Färger kommer i många olika former och sorter. Akrylfärger har förekommit inom scrapping i flera år och hobbyfärger kan användas på liknande sätt. Båda kan användas för att färga in boksidor och andra papper.

Skberg74 målade sin boksida med ett tunt lager hobbbyfärg och sedan färga in kanterna med Fluid Chalks samt stämpla en swirl i ena hörnet.


Jag började med att måla boksidan med ett tunt lager gul hobbyfärg. Jag ville att texten skulle synas igenom. När färgen hade torkat inkade jag kanterna och drog med lätt hand med fluid chalk över hela sidan och sen avslutade jag med att stämpla en swirl stämpel i ena hörnet.

Blommorna är egentligen inte svarta utan dom har jag målat med PM-penna och sen använt svart stickles för att få lite glitter i blommorna.

Kort av Skberg74

Vanligen är såväl hobbyfärger som akrylfärger täckande. Detta går att kringgå genom att måla med ett tunt lager och eventuellt även späda ut färgen något. Då kommer underliggande text och mönster att skina igenom. En minst sagt användbar egenskap som ger härliga effekter.

Jag själv använde båda delarna för innehållsförteckningen i min Art Journal. Här är det akrylfärg som är grunden för att täcka över och delvis täcka över befintlig text på mina boksidor.


Jag använder en bok för att skapa min Art Journal och här är innehållsförteckningen. Jag återanvände de olika delarna som finns i boken för att få fyra avsnitt i min Art Journal. Detta innebär att jag målade över och runt boksidan med akrylfärg i olika nyanser och lager. Överst ligger ett tunt lager med guldfärg här och där.

Mellan varven - innan färgen torkat - slog jag igen boken och tryckte därmed över färg till motstående sida. Denna sida kläddes med en bit av alla de papper som jag och min lilla man färgade in med hjälp av snö - se länk sist i inlägget. På det sitter också en del från en av de boksidor vi färgat in på samma sätt samt början på en versrad från en gammal bibel. Den senare färgade jag in med distresser innan montering.

Det mesta har också fått stämplade detaljer i olika matchande färger för att få än mer detaljer och en sammanhållen helhet. :)

Innehållsförteckning i Art Journal av maxell



Innehållsförteckning i Art Journal av maxell

Utöver boksidor med akrylfärg har jag också med dels boksidor infärgade med distress ink och infärgningsverkyg - i mitt fall en svamp - samt boksidor infärgade med distress ink och snö. För att se hur det senare går till följer du länken sist i inlägget.

Aktuell tävling och pågående utmaning
Under april månad pågår en tävling som relaterar till detta inlägg. Där handlar det om att färga in en boksida på valfritt sätt och använda den på valfritt alster. Vinsten är ett härligt matchat paket med scrapsaker från Skaparlusten. Vintage är temat för det priset och bland annat ingår en populär nyare pappersserie och cracle paint - ännu en färg som kan användas för att färga in boksidor och andra papper...

Kika i högermarginalen eller följ länken sist i inlägget för att ta reda på vad som gäller för att delta med chans till att vinna scrapsaker. Missa inte att också titta på vad våra inspiratörer skapat för kreativt med motsvarande kit.

Skrotboken har också en pågående utmaning som passar bra för infärgade eller - för den delen - ofärgade boksidor. Det handlar om Collage. Titta återigen i högermarginalen eller följ länk sist i inlägget för att ta reda på mer och delta.

Länkar
Unescos hemsida för Världsbok- och upphovsrättsdagen - på engelska


Skrotbokens länkar
Tutorial - Färga in papper med hjälp av snö - Tutorial för att färga in papper på det vis som maxell gjort för innehållsförteckningen i sin Art Journal
Collage - en teknik för Art Journal med mera - Presenterat en teknik som kan användas för att skapa med infärgade boksidor. Notera att detta är en pågående utmaning som avslutas den 10e maj 2011 klockan 23.59
Vi hämtar inspiration från böcker - Alster skapade med inspiration från bokomslag

April månads tävling - Färgstarka böcker - All information om april månads tävling som avslutas den 30e april klockan 23.59
April månads sponsor - Inspirationsalster del 1
April månads sponsor - Inspirationsalster del 2
April månads sponsor - Inspirationsalster del 3