av Bi

Hur man vänder något sorgligt till något ungt och färgglatt.

Den 28 februari 1986 sköts den dåvarande stadsministern Olof Palme till döds i korsningen Sveavägen–Tunnelgatan i centrala Stockholm. Klockan var 23.21.
Jag (Bi) och min blivande make låg i sängen och lyssnade på studentradion då de chockade ungdomarna; som sände just då, meddelade att TT kl. 00.20 skickat ut ett flashtelegram om att mordet inträffat.
En spöklik känsla infann sig - visst, liknande hade hänt i USA men här, här i Sverige!
Vi undrade länge om det var ett dåligt skämt eftersom Sveriges Radio inte hade gått in med någon nyhetssändning. Att det var sanning framstod allt mer klart efter hand som nattens timmar led. Klockan 01.10 bröt Riksradion programmet för ett extrainsatt nyhetsmeddelade om att Olof Palme mördats och att regeringen samlats till extra sammanträde. Nyhetsrapporteringen ändrades efter detta till att bli dygnetrunt täckande.
Nu har 25 år förflutit och oavsett vad man ansåg om Olof Palme och oavsett politisk åsikt var det en omvälvande tid, väl värd att minnas.

Att vända död - till skapande liv
Det är lite av ett konststycke att hitta ett skapartema på denna händelse. Eftersom Olof Palme var en talare av rang gick våra tankar till de olika tal han höll under sin livstid. Idag skapar vi därför inspirerade av detta citat:

"Man kan inte med ett individualkapitalistiskt betraktelsesätt hålla på och tala om mina barn och dina, utan det är fråga om våra barn – det gäller varenda tjatting. Därför ska barnen sättas i förgrunden."
Tal vid socialdemokraternas partikongress 1975.
Oavsett politisk syn tror jag att de flesta kan hålla med om att barnen bör sättas i förgrunden och att vi gemensamt bär ansvaret för dem och deras framtid.
Vi skapar därför idag i en naiv stil inspirerad av naiv konst.

Naiv konst
Naiv konst är ett konstbegrepp som används om en typ av föreställande konst som har en barnslig enkelhet i både uttrycket och teknik. Henri Rousseau är en känd representant för naiv konst, mer om honom och hans verk kan du läsa om du följer länken nedan.
Efter denna radiopratarövergång tycker jag att vi kastar oss över dagens alster. =)

Att Chruss har hämtat inspiration hos Henri Rousseau är inte att ta miste på.


Den här stämpeln med flodhästen och djungeln är ett i mitt tycke naivt motiv. Henri Rousseau har många bilder från djungel och trädgård där han översållar med växter och han inspirerade mej till det här kortet.

Jag stämplade den på vit fotokartong, stämplade en gång till på postit-lapp. Klippte ut flodhästen från den och fäste den på den redan stämplade flodhästen på kartongen, färgade in djungelmotivet och stämplade rätt över flodhästen. Tekniken kallas maskning. (Red. anm: se tutorial av Pippin, länk nedan) Det är kanske svårt för de mindre barnen men låt dem pröva - det är kul och de blir alla gånger stolta! Det är bra om det som ska vara i förgrunden är stort och lätt för dem att klippa ut.

Jag har målat med prismacolorpennor och förtunning vilket kanske inte är så bra för de mindre MEN, det finns tusch, kritor med mera för dem och då är jag övertygad om att det blir ordentligt färgglatt.
På mitt kort lackade jag blommor, tänder, näsborrar och "naglar" - säkert en kul effekt de vill pröva på.

Har man inga bra stämplar rekommenderar jag att titta efter gratis målarbilder på nätet, skriv ut dem och låt barnen sätta ihop ett eget kollage eller du kanske redan har en bra målarbok hemma?
En bild på trädgård, savann, djungel eller annat med växter på, ett urklippt djur som monteras på den sidan och det är i princip klart.
Eller varför inte titta i tidningar och klippa ihop lite + en målad bild?

Kort av Chruss

Precis det Chruss talar om i sin bildtext har jag själv nappat på. I dagarna trillade det ner en klädkatalog i brevlådan - den visade sig ha just de papper jag behövde. Lämpligt, eller hur!


Jag fick i dagarna en modekatalog i lådan - den visade sig ha helt underbara naivistiska motiv som bakgrund till modellerna. Jag fick genast en känsla av Henri Rosseau och bestämde mig för att göra något med dessa.
På ett ställe i katalogen fanns en hel sida "orörd" av annat - den passade mig utmärkt att använda. Förutom den sidan har jag även använt motiv från andra sidor för att bygga upp "porten" av bambu. Jag har även klippt ut bokstäver av bambupinnarna. Fågeln som är en del av motivet fick lite glaze för att träda fram lite bättre.
För att få ihop helheten har jag målat med akrylfärg, sandstruktur samt sprayat med lite glimmermist på cardstocken. I sidan finns en tag med dold journaling.
Jag klippte ut motiven från ett foto från den dag då Sam var med skolan till Busfabriken i Helsingborg. Titeln på layouten har dubbel betydelse, då hon på "promenaden" är intet ont anande om - dels den faktiska "faran" med dinosaurien som spanat in henne, men även med hänvisning till de händelser som senare kom att utspela sig. Det får dock andra layouter berätta vidare om. =)

Layout av Bi

Efter dessa inledande djungelinspirerade alster tar vi oss raka vägen till "pudelns kärna" - barnet självt. Mahlin78 har en väldigt duktig brorsdotter som gästar oss idag.


Min älskade brorsdotter har visat sig gilla att pyssla precis lika mycket som mig, till min stora lycka! Så i julklapp fick hon lite av mina papper som jag själv inte ville ha kvar längre. Hon fick även, precis som sina bröder, varsitt julkort som jag gjort med dom i åtanke.
Några dagar efter jul ringde min bror och svamlade lite och frågade efter min adress. Jag tänkte inte mer på det och det gick ett par veckor. Så kom dagen då jag fick den mest underbara post man kan tänka sig - detta härliga naivistiska kort som brorsdottern gjort till mig, med det hon fick i julklapp och baserat på det kort hon fick i julklapp! Jag kan lova att det kom några tårar av lycka hos mig ♥

Kort av Mahlin78s brorsdotter



Det kort som fick vara förebild för det underbara kortet ovan.
CrissCrosskort av Mahlin78

Visst syns det att faster är en förebild på fler än ett sätt. =)
Vem som är TinaStinas förebild framgår inte, men visst har hon funnit en massa B-n som passar ett naivt tema?


Att skapa i naiv stil passar mig utmärkt eftersom jag gillar det lite enkla. Det som direkt for genom huvudet när jag tänkte "barn" var ballonger, bilar, båtar, blommor (mycket på "b" där och jag letade bland mina papper och hittade detta underbara papper med moln och luftballonger på. Ett solklart barnmotiv och lite drömskt för mig. Jag älskade själv luftballonger som barn och tycker fortfarande att det är något magiskt med dem, även om jag för mitt liv aldrig skulle fara iväg med någon. Jag skar ut de moln och ballonger som passade bäst för ändamålet. Pappret är i klara, härliga färger som jag tryckte lite extra på genom att ha på 3D-lack på själva ballongerna och så använde jag ljusblå och mörkblå cardstock för att göra det lite mer himmelskt. Accentuerade molnkanterna med glitterstickles. Två ballonger monterades med 3D-kuddar för att få lite djup och så fäste jag några halvpärlor på de utstansade blommorna och på några andra ställen för att det skulle hända lite mer på kortet. Några enkla bokstäver på det (också med 3D-lack) och så var kortet klart.
Kort av TinaStina



Tredimensionell närbild
Kort av TinaStina

Luftballonger - vem gillar inte att stå och se dem sakta fara fram över himlen? Jag älskar i alla fall att göra det men till skillnad från TinaStina skulle jag väldigt gärna följa med upp på en tur. Det drömmer jag ofta om när jag ser dem fara förbi under sommarkvällarna. Vi har ett ganska välbesökt luftrum under sommaren nämligen.
Vi inledde dagens alster med en flodhäst och vi avslutar med en ...


Med temat naivt och färgglatt har jag använt ett papper som legat länge; för jag tycker det är fint, men för mönstrat för att passa min vanligtvis enkla stil men nu kändes det som som rätt tillfälle.
Regina Lund är en färgstark person som ofta byter stil.
Jag valde en mönstrad ram som också legat och väntat länge, den känns enkel och naiv och passar så fint till hennes varma färger.
Rubriken fick bli lite sned och lekfull och autografen åkte på sniskan den med.
Drottningen symboliserar att "Regina" betyder just "drottning" på latin, den japanska te-damen symboliserar att Regina var med i en japansk tv-show för nåt år sen.

Layout av Samara

Tyckte du att jag var oförskämd nu?
Till mitt försvar kan jag säga att det faktiskt stämmer - för Regina Lund har givit sin röst till flodhästen Gloria i filmen Madagaskar. Det har hon dessutom gjort med den äran - filmen är omtyckt här hemma. =)
Efter dessa naiva alster hoppas jag att du känner inspirationen flöda och längtar efter att skapa något själv. Varför inte ta en titt bland Henri Rousseaus verk och skapa ett eget naivt alster. Lämna gärna en kommentar med en länk till ditt alster så får vi vara med och dela glädjen - den naiva, barnsligt direkta skaparglädjen.

Länkar
Wikiquote - Olof Palme - Tal vid socialdemokraternas partikongress 1975
henrirousseau.org - Biografi och bilder av Henri Rousseaus samlade verk


Skrotbokens länkar
Maskning med stämplar - Tekniktutorial och alster av Pippin, övrig text av maxell

0 kommentarer: