av Birgitta/Bi

Idag låter vi inspiration på temat glitter och glamour cirkla kring festen, du vet den där då de höga klackarna åker på! =)

De tidigare inlägget med sponsorsmaterial var klart inspirerat av musiktema i samband med musikfestivalen men idag finner vi inspiration i det faktum att det just den 23e mars 1987 var premiär för den dagliga såpoperan Glamour på tv-nätverket CBS i USA.
Glamour (eng. The Bold and the Beautiful) är en av världens mest sedda TV-serier och den utspelar sig i Los Angeles modevärld. Familjen Forrester regerar med sitt Forrester Creations men bakom den lyxiga fasaden döljer sig maktkamper, kärlekstrassel och familjekonflikter.

Vi lämnar dock trassel och konflikter därhän och tittar istället närmre på modevärldens attribut nummer ett - glitter, glamour OCH de högklackade skorna.

Idag bjuder vi in till fest - kanske en fest ägnad enbart till damerna i vår bekantskap ;) men först en titt på det härliga material vi fick att arbeta med.

Sponsorskit från ...


Pyssloteket som sponsrar Skrotboken i mars 2011



Sponsorsmaterialet
Vi fick som sagt ett sponsorspaket från Pyssloteket med en känsla av glitter och glamour. Så här såg det ut.


Sponsorskit från Pyssloteket
Foto av Bi

Kitet består av ett vitt och ett svart cardstock 12*12", två enfärgade cardstock i 6*12", ett mönsterpapper med svart velvet 6*12" samt ett blandat dekorationspaket med punchinella, blommor i flera storlekar och sorter, flera glittriga härliga band, kristall, metalltråd med mera, med mera. Hela ljuvligheten finns med på bilden.


Tre vackra papper från KaiserCraft 6*12" som är lika ljuvliga på fram- som baksidan.
Sponsorskit från Pyssloteket

Foto av Bi

Innan vi så tittar på dagens festtema vill vi passa på att påminna om månadens tävling - Du har väl inte missat den?
All nödvändig information om tävlingen och den läckra vinsten finner du här, samt om du följer länken sist i inlägget.

Äntligen - Party time!
Som du strax märker är det gemensamma temat för dagen högklackat och det får gå igen i alla dagens alster.

Ett inbjudningskort måste naturligtvis sändas ut i god tid innan festen. Redan här sätts prägeln på den kommande festen. Elegans, lagom med glitter och förstås glamour! Den högklackade skon ett måste!
Här har jag använt mig av de stiliga papprena från KaiserCraft för att framhäva elegansen, observera gärna att jag har använt mig även av kant-bården som extra utsmyckning. Till höger om skon skulle man möjligen kunna ha skrivit/stämplat "Inbjudan" eller "Välkommen" men eftersom jag saknar dylik stämpel och min handstil inte ger så särdeles elegant intryck har jag valt att ha all text på insidan av kortet.

Inbjudningskort av Bi

Efter att inbjudan är skickad och gästerna har OSA:t är det dags att duka för middagen.


Placeringskort är altid trevligt att ha, framför allt om inte alla gästerna känner varandra sedan tidigare.
Komplement vid dukningen är ett Meny-kort. Här kan antingen skrivas direkt i kortet alternativt fästas in ett tryckt lösblad. Liksom vid inbjudan ovan har jag avstått från att Skriva/stämpla in texten Meny (som även nu bör sitta till höger om skon fast på bakgrundspappret).
Även här går samma tema igen. Kaisercraft papper, återigen har jag använt mig av den vackra kant bården som dessutom fått lite extra bling med hjälp av en Sakura glitterpenna samt förstås - sko med dekoration.

Placerings- och Menykort av Bi



För lite extra bling, har jag gjort en servettring av den starkt cerise glitterfoamen/mossgummit. För att mildra lite av glittret fäste jag webribbon runt. Gjorde hål med håltång och snörde med likadant band som jag använt till de övriga alstren för att få en sammanhållande effekt.
Servettring av Bi



Dukningen som helhet
Foto av Bi

Komplement till dukningen är den fina kuvert gåvan som Cissi har gjort. Hur man gör den presenteras i separat inlägg imorgon.


En gåva vid det dukade bordet vid tjejmiddan, antingen med godsaker i eller med några minikosmetik-varor som parfymprov, hudlotion... ect.
Damsko av Cissi

Om du vill göra fler ge bort gåvor kan det kanske passa med ett mobilsmycke.
Den som har god syn såg kanske att det lös lite rött vid det ena fotets glas - naturligtvis finns det även vinglasmarkörer att tillgå, kvällen/natten kan ju bli lång och förr eller senare tar minglandet vid. =)
Jag har gjort mina markörer själv men för den som vill köpa "the real thing" har Anna superfina små skor; och mängder av andra läckra charms, i butiken och dessutom väldigt lämpligt dessa olikfärgade mobilpyntssnören.


En glasmarkör som samtidigt blir ännu en gåva - ett mobilsmycke. Just här har jag ritat av skomallen (se inlägg nedan) på en bit krympplast - målat den och så in i ugnen. Det är ju hur kul som helst att arbeta med krympplast. Tänk bara på att den krymper med en tredjedel ungefär.
Om du som här vill göra ett hål - kom ihåg att göra det innan krympningen OCH att tänka på att även det blir mindre. Som syns på bilden har jag valt att inte klippa rent runt hela klacken. Det ger bättre stabilitet så här.

Glasmarkör av Bi

Mallar på de skor jag ritat och använt mig av återfinns nedan.

Lycka till med ditt eget glittriga skapande - glöm inte att tävlingen pågår ända fram till 31 mars kl. 23:59 så ännu finns det tid! Vinsten är lockande!

Ett stort tack till Anna och Pysslotektet för de underbara kit som Cissi och jag (Bi) fick att arbeta med.

Länkar
Wikipedia om Glamour (TV-serie)
Pysslotektet - Webbutik
Pyssloteket - Nyhetsblogg
Pyssloteket - Inspirationsblogg


Skrotbokens länkar
Mall - Damsko - Högklackad damsko, ritad av Bi

Vi presenterar Pysslotektet - månadens sponsor mars 2011
Mars månads tävling " Glitter och glamour" -
Mars månads sponsor - Inspirationsalster del 1 - Innehåller alster med sponsormaterial från Pyssloteket. Alster på tema glitter och glamour/melodifestival som är inspiration till mars månads tävling, del 1
Tutorial - blomma, modell Kalla
Mall - blomma, modell Kalla
Tutorial - damsko med hög klack
Mall - damsko med hög klack

1 kommentarer:

Mahlin78 sa...

Vilka härliga och inspirerande alster! Blev mer än sugen på att försöka göra mitt egna glittriga :-) Åh bra tips för att göra dukningen roligare och framförallt snyggare!!