av Bi

På måndag är det Valentin som har namnsdag och vi firar Alla hjärtans dag genom att ge kort och/eller små gåvor till våra älskade, men också till våra kära vänner.

Skrotbokens inspiratörer har skapat inspirerade av detta i både de traditionella kärleksfärgerna rött och rosa men också i färger som vi vanligen inte förknippar med Alla hjärtans dag.

Idag visar vi några exempel där vi använt oss av alla möjliga färgspektra förutom rött och rosa, dessa sparar vi till en annan dag. =)

Dolores har gjort ett kärleksfullt kort till sin man, ett superromantiskt kort i underbara vintagefärger.


Jag har gjort ett Alla Hjärtans Dag-kort i färgerna brunt, lila och aprikos, som jag ska ge till maken den 14:e februari. Färgerna förknippar man vanligtvis inte med Valentin men kärleken till min man är inte bara röd, den spänner över hela spektrat!
Kort av Dolores

Vad sägs om den färgkombinationen? Visst är det läckert.
Miapuh har tagit fasta på en annan färgkombo som tillsammans med spets och tyll ger ett väldigt kärleksfullt och romantiskt kort. Vem mottagaren är? Inte något som simmar men ...


Kortet till min vovvevän Texas som är en chihuahua =)Icke valentinefärger minsann! =)
Kort av Miapuh

Visst kan även våra fyrfota vänner behöva få en liten kärleksfull hälsning. Har du tänkt på att djur som motiv och dekoration inte är ovanligt när man vill ge ett alster en lite mer romantisk look. Det kan vi se på nästa kort.


Jag har gjort ett Valentin-kort med en stämpel som jag gillar jättemycket. =)
Tänker mej att lite ljuv musik uppstår när man ger kortet till den man håller kär.
Fjärilen tycker jag också ger en romantisk känsla.

Kort av Elisabet

På Elisabets kort är det förvisso en hel del rosa men jag har ändå valt att ta med det här då det också har flera gröna nyanser. Ett ljust och ljuvt kort som väcker vårkänslor i alla fall hos mig. =)
Från dessa ljusa färger går vi över till de något mörkare och murrigare. Från beige hela vägen över till mörkaste brunt. Som trevliga kontraster framträder de röda accenterna på essmos kort.


När jag skulle skapa till alla hjärtans dag-temat så plockade jag fram alla rosa å röda papper, blommor å massa andra dekortaioner i rött å rosa... Nu skall här frossas!!
Men när jag väl började göra korten blev de inte alls så rosa å röda som jag hade tänkt ...
så kan det gå *ler*
Det blev lite mer vintage/slitet stil på korten.. Men det funkar ju det med.

Kort av essmo

Ja, det är inte alltid det blir som man tänkt sig och det är kanske tur det.

Minns du din första kärlek?
Jag minns tydligt den första pussen jag fick av en pojke. Det gick snabbt och skedde i en leksituation så jag var nästan osäker på om det verkligen hände eller inte men hans blyga blick sa mig att jodå, visst var det meningen alltid. En snabb puss på kinden och hjärtat skuttade till. Det blev aldrig något mer men den oskyldiga lilla pussen har följt mig genom livet ändå. =)


För någon vecka sen kom lilla S hem och berättade att en kille i klassen frågat chans på henne och att hon svarat ja och naturligtvis måste en scrappande mamma föreviga sin dotters första pojkvän (som jag valt att blurra på bilden). Jag valde att göra layouten i otraditionella kärleksfärger och valde lite murrigare färger.
Layout av Skberg74

Vi lämnar därmed det bruna och går över till dess 80-tals kompis orange!
Det är Missan78 som trots sin aversion till dagens firande ändå ville göra en kärleksfull layout.


Ja, detta var mitt bidrag.
Orange och gult är väl inte direkt vad man förknippar med Alla hjärtans dag. Egentligen har jag aldrig tyckt om denna dag, varför ska det finnas en speciell dag för att visa sin kärlek? När jag gick i skolan fick man ge rosor till varandra denna dag, jag fick aldrig någon ros, det är väl också en anledning till att jag inte tycker om denna dag. Men en fin layout kan man göra ändå...

Layout av missan78

En fin layout bjuder även Cissi på. Ännu ett par söta små djur blir representerade - de är inga fåglar men ändock små turturduvor. Nu bjuds vi på en glad färgexplosion i turkost.


Simons två dvärghamstrar som han fick vid jul. Två tjejjer sas det i djuraffären... men härom dagen fick vi tillökning, och nu ligger 5-6 rosa "pipärtor" i boet. Ja, det var alltså en hona och en hane.
Layout av Cissi



Nyfikna närbilder
Layout av Cissi

Aj då, så kan det gå! Det är inte så lätt att se skillnad, alla gånger, på de små gnagarna. Sam:s gnagare är lite större och "fixade" - en nödvändig åtgärd när man har kaniner. =)

Sam började göra ett kort men ...


Ett mor dotter samarbete dvs. Sam bestämde hur det skulle vara och Bi fick nöjet att montera + komplettera lite, lite. =)

Helt klart var att det skulle bli ett blått kort och att det dessutom skulle innehålla just denna textetikett. Ett hjärta var också självskrivet, det är det i princip alltid när Sam skapar något! =) Med de grunderna växte detta kort fram. Som spegel använde vi vanligt foliepapper som limmades fast på cardstock. Ett kort till en god vän.

Kort av Sam (&Bi)

Från gult, via orange till grönt, turkos, olika nyanser av blått och lila samt brunt och svart därmed har vi täckt in de flesta färgerna i vår Valentinkavlakad. Om någon dag kommer vi att presentera de rosa och röda alstren.

Du glömmer väl inte bort att göra dina egna Valentinhälsningar? När du ändå har gjort dem - passa på att hoppas in på forumet en stund och delta i den tävling som just nu pågår! Här finns information om tävlingen! Du har fram till den fjortonde på dig.

Skrotbokens länkar
Inspireras av Valentin Pågående tävling - vinst från Mollys
Alla Hjärtans Dag, 2010 av Bi
En dag för kärleken, 2010 av maxell
Skrotboken uttrycker kärlek, 2010 av maxell
Kärleken är röd?, 2009 av Evelina/Alien Bling
Älskar - älskar inte? av Evelina/Alien Bling

0 kommentarer: