Vi firar Kinesiskt nyår

on 2 februari 2011

av Bi

Idag firas det Kinesiska nyåret och vi går in i Kaninens (eller möjligen kattens) år! Idag skapar vi om dessa våra keliga sällskapsdjur.

Bakom oss lämnar vi Tigerns år och för mig som äger en kanin med namnet Tiger (jorå, han är stolt som en Tiger men namnet kommer sig av att han är född i NallePuh kullen) torde det bli full pott.

Nu är det så med asiatisk astologi att den är avancerad och inte helt lätt att förstå sig på om man inte behärskar språk och sedvänjor, jag får helt enkelt förlita mig till vad nätet har att erbjuda av information. Skulle det innebära att jag har uppfattat saker och ting fel får ni gärna kommentera men samtidigt bära ett överseende och förlåtande sinnelag. =) Huvudsaken med inlägget är trots allt det skapade och det blir lika inspirerande var sig det jag berättar är rätt eller fel.

Mitt eget kaninalster med den stolte Tiger och hans kära flicka Smultron blev inte klart på grund av att den bild jag ville använda liger väl gömd inne på min dator, den laptop vars moderkort gick till de sälla data-jaktmarkerna nu i helgen! Så kan det gå när man inte är ute i tid. =( Detta föranleder mig att uppmana alla att vara noga med sina säkerhetsopieringar. Nu tillbaka till ämnet ...




Kaninens/Kattens år
Att jag använder mig av både kanin och katt beror på att det finns olika traditioner för hur man tolkar årets tecken. I orignalberättelserna talas det om ”ett litet djur med svag rygg” och detta har i Kina tolkats som kanin men i Wietnamn och Japan som katt. För vår del är det med andra ord lika bra att hylla båda djuren på en gång. Nedan skriver jag dock enbart kaninens år.

Året kännetecknas av stor tur. Den som föds under kaninens år sägs bland annat vara mjuka, snälla, ödmjuka och vänskapliga för att bara nämna några av de positiva sidorna. Detta avspeglas också på kaninens år då det får symbolisera det lite tystlåtna som verkar i hemlighet och når stor framgång utan att skryta med det, ett år öppet för medlingar. Ett år för individen och ett år då självförverkligande står i fokus samtidigt som det är ett vänskapens år. Kaniner tycker om sällskap och hjälper andra men vill samtidigt ha väldigt mycket tid för sig själva.

Det är bra att påbörja projekt bara för ens egen skull under kaninens år, man får tur med sitt självförverkligande. Det passar också extra bra att spela olika spel detta år eftersom man är benägen att få mer tur.

Kaninen med sin smidighet och känsla för elegans ger också ett år fyllt av mode och skönhet, det är en energi som har ett öga för det vackra.

Kaninens/Kattens år som scrappare
Vad säger ni, låter inte det som drömåret för en scrappare?
Är det i år det är dags att skapa det optimala scraprummet?
Hoppa på ett skapande projekt? (Rekomenderar Skrotbokens mini art journal - läs mer i högermarginalen).
Att ägna sin tid åt sig själv och den konstnärliga utmaning som vart scraptillfälle erbjuder?

Med den beskrivningen skall vi titta på det vackra som skapats inför dagens inlägg.
Vi har inspireras av det kinesiska nyåret och på de alster som skapats finner du minst en kanin eller en katt i form av bild, tecken, ord osv.

Vi inleder med SrapLinda som har gjort en underbar tag.


Jag gjorde en försätts-tag till min Mini Art Journal 2011. Jag valde core'dinations som bas, som jag har embossat och slipat för att få fram kärnan. Klippte sen ut en massa siffror ur Tim Holtz-papper, som ska symbolisera veckonumren över året.
Tag av ScrapLinda



2011 är ju Kaninens år enligt det kinesiska horoskopet, därför har jag med det kinesiska tecknet för Kanin på min tag. Skrev ut det på skrivare, distressade och lade på crackle paint rock candy. "2011" inramade med aluminiumtejp som embossats och färgats med alcoincs, skruvbrads, Tim Holtz-metall och extraknappar som följde med ett klädesplagg.
Tag av ScrapLinda

Ännu en kanin får göra oss sällskap dock en inte alltför kelig sådan, även om den är kul att vara med.


Kaniner får mig att tänka på Liseberg... Därför fick det bli en layout från i somras när vi var på Liseberg.
Saga älskar verkligen att åka alla karuseller å Kaninresan blev snabbt en favorit, hon var alldeles fnissig å tyckte det var sååå kul! Härligt! =)
Layouten är gjort i 20x20 cm å kommer att ingå i ett litet album om just denna dagen.

Layout av Essmo



När man gör layouter i lite mindre mått är det inte alltid så lätt att få med journaling. Ett litet tips är att skriva den under ett foto.. =)
Det gjorde jag här, jag satte fotot på cardstock som jag vek. En flerp (photo turn) håller den på plats, så att man lätt kan öppna å stänga

Layout av Essmo

En kanin som var i allra högsta grad levande berättar Skberg74 om i sin layout.


För ungefär 10 år sedan fick jag och en kompis som på den tiden delade lägenhet överta en Kanin som den tidigare ägaren inte längre hade tid för, vi döpte den till Hera och så fort vi var hemma sprang hon lös i lägenheten och vi behövde sällan undra var hon var för hon lät som en humla när hon låg och myste någonstans. Tyvärr var tiden med Hera kort men älskad blev hon sitt sista år i livet
Layout av Skberg74

Våra kaniner är också mycket älskade och även om de bor ute året runt så får de ofta komma in och kela. De är otroligt keliga och mysstunden när Tiger; som är en välvuxen lejonhuvad kanin, blir borstad avslutas alltid med att han slickar/putsar våra händer som tack. När vi är ute följer han oss som en liten hund.


När jag var 1 år skaffade min familj en katt som kom att bli en väldigt kär familjemedlem. De första åren åkte hon med oss mer eller mindre överallt där vi kunde ta med henne, segelsemstrar som bilsemestrar till Gotland där vi hade förmånen att kunna låna ett hus av goda vänner till familjen. När Missan som hon hette hade passerat 12-13 år bestämde vi oss för att hon nog hade det bättre hemma med en tillgiven kattvakt. Slutligen insåg vi att vi var tvugna att ge henne en sista vila lagom till julen -95 pga sjukdom. En enormt tung dag för hela familjen.

För mig var det otänkbart vid den tidpunkten att leva utan djur så jag skaffade mig en lite dvärgkanin som lystrade till namnet Loppan. Även hon kom att bli väldigt mobil genom att även hon följde med på segelsemester, fjällsemestrar och bilsemestrar genom landet. Även henne blev jag tvungen att ta bort pga sjukdom till slut.

Genom denna layout minns jag båda damernas ljusaste och bästa sidor så som jag anser att dom båda var. Tillgivna, keliga ut i klorna och väldigt bestämda!

Dubbellayout av Mahlin78



Finstämda närbilder
Dubbellayout av Mahlin78

Visst skänker våra husdjur oss mycken glädje. Nu lämnar vi kaninerna och säger gott nytt år till katterna istället.
Kosepute har fångat en riktig pärla på bild.


Våra katter är innekatter. Men vem säger att de inte kan jaga möss? =) Pappret med vågorna får mig att tänka på att surfa på nätet, så jag utgick från det och fick en blå färgskala på layouten, med röda färgstänk
Layout av Kosepute

Från en liten skönhet som fångat "sin mus" till ytterligare några andra - som otåligt väntar ...


Jag har tagit fasta på att det i år blir kattens år i det kinesiska horoskopet och har gjort en LO på ett foto på min systers tre katter som sitter och väntar på mat.
Layout av Pippin

Lägg särskilt märke till det gulliga kattpappret.
Samara har en lite äventyrare där hemma och nog ser hon överrumplad ut där uppe i trädet.


Jag ville hedra min kisse nu när det är Kattens år i den kinesiska almanackan. Hon kan konsten att sitta stilla som en staty ibland så jag nästan inte hittar henne bland prydnadssakerna,
och ibland klättrar hoj i träd och har skoj, men jag dyker alltid upp med kameran.
Hon ser riktigt chockad ut på bilden, man får inte ens smyga sig upp i ett träd utan att nån ska ta en bild.

Jag har använt ett papper med kinesiskt tema, och 2 stämplar med kinatema, den vinkande katten var ju självklar på den här sidan.
Rubriken är gjord med stickers, och en stickers med 2 katter är också med.

Layout av Samara

Nog för att alla våra husdjur har sina högst egna personligheter, vare sig de är kaniner eller katter (ja, hundar också men det får bli en annan gång) men Skrållan har nog sett för många deckare i sin dar, eller är det inte privatdetektiv hon "leker"?


På mitt jobb finns Skrållan, som är en gammal katt på 14 år. Hon är rolig när hon är med oss ute och går på promenader. Om vi vänder oss om för att prata eller bara titta på henne, stannar hon, vänder ryggen till, sätter sig och låtsar som om det regnar. Sen när vi fortsätter följer hon efter.

Materialet till min digitala bidrag kommer från 2008
http://digitreats.typepad.com/

Digital layout av pysseltjejen

Från denna färgstarka katt går vi över till en lite mer finstämd dito. Lilla Molly, som bestämt har valt en mer avslappnad pose för sitt spanade.


Det här temat passade mej utmärkt eftersom jag är en kattälskare. =)
Lilla Molly, som ni ser på layouten, flyttade till oss för ca. 2 månader sen.
Eftersom jag sällan använder gult när jag scrappar utmanade jag mej själv lite och använde just dom färgerna.

Layout av Elisabet

Med dessa kanin och kattalster tackar vi för idag och önskar er alla Gott Nytt År.

Vill du titta efter vilket slags djur du är så finns det lite kul länkar nedan.
Genom åren har vi publicerat många alster med våra husdjur på, nedan finner du länkar till ett par av dem. Dessutom finner du Cissis superba mönster till en kanindräkt. Kanske något inför påskens utklädningar.

Länkar
Wikipedia om Kinesiskt nyår
Wikipedia - Chinese Zodiac
Kinas.se - hemsida om Kina
Monica.nu - ditt Kinesiska horoskop


Skrotbokens länkar
Gläns över sjö och strand ... av Bi - vi skapade om och med stjärntecken
Sy en kanindräkt av Cissi
I seriernas magiska värld ... av maxell - en layout av Kosepute
I gamla scrapgömman av maxell - en layout av Carola

0 kommentarer: