Tutorial - Att göra en mosaik

on 16 januari 2011

av Martha

Mosaik är ett bra sätt att använda upp spillpapper. Man kan ha det som fokus eller bakgrund på ett kort eller en layout.


Kort med mosaik

Samtliga foton i detta inlägg av Martha


Det jag använt är:
- olika spillpapper som matchar varandra
- sax
- papper som är tillskuret i den storlek jag vill ha den färdiga mosaiken
- dubbelhäftande tejp eller film i samma storlek som pappret

Jag har även tagit fram embossingpulver och micropärlor men det funkar även med glitter och fin dekorationssand.


Mitt material



Klipp spillpapprena i kilformar.



Sätt fast den dubbelhäftande tejpen/filmen på pappret som du ska ha som bas och ta av skyddspappret. Spara skyddspappret!



Sätt fast spillpappersbitarna på tejpen. Det ska vara mellanrum mellan bitarna. Bitarna ska inte ligga på varandra.



Nu har jag fyllt basen med spillpappersbitar



Lägg skyddspappret ovanpå och använd falsben eller liknande för att gnugga fast bitarna ordentligt.



Vänd på pappret och klipp bort de bitar som sticker utanför basen.



Häll på micropärlor (embossingpulver, glitter eller sand) och gnugga fast ordentligt på de fria ytorna av tejpen. Om du valt embossingpulver ska du värma pulvret med embossingfön.


Nu är din mosaik klar att använda.


Återigen bild på det färdiga resultatet.
Här har jag gjort två kort med mosaik. Till vänster har jag använt silverembossingpulver och till höger microbeads.


Blir du inspirerad av denna tutorial och provar själv får du gärna lämna en kommentar till detta inlägg med direktlänk till det du skapat. Vi vill gärna se just din mosaik.

Lycka till med ditt eget experimenterande.

Skrotbokens länkar
Mosaik av maxell, kommande inlägg
Knappmosaik av Bi
Älskar - älskar inte av Evelina/Alien Bling - alster med knappmosaik

3 kommentarer:

Mahlin78 sa...

Wow så snyggt! Måste nog testas någon dag :-)

snorsk sa...

Håller med föregående talare! Supersnyggt!!

Maya Isaksson sa...

Vilken rolig teknik! Det måste jag testa nån gång :)