Här är karusellen ...

on 26 januari 2011

av Birgitta/Bi

Karusellen var ett radiosänt underhållningsprogram som började sändas 1951. Detta program orsakade luftströmmar som rörde runt i det svenska luftrummet värre än den värsta karusell. Idag skapar vi med och om olika karuseller.

Den 27 januari 1951 sändes första avsnittet av Karusellen i radio. (Ursprungligen hette programmet Lördagkväll) Ett program som engagerade hela svenska folket på ett sätt som Idol eller liknande program aldrig kommer att göra. Utan TV och med endast en radiokanal att tillgå fick det som sändes en enorm genomslagskraft. Programmet bestod av olika utmaningar och tävlingar och idén var att engagera lyssnarna i olika aktiviteter och göra idoler av den "vanliga" människan. Programmet älskades av media som gavs en aldrig sinande ström av artikelmaterial.

Frufridagen
Störst uppmärksamhet i såväl media som i landet överlag rönte dock förslaget att låta den 24 januari år 1954 bli en så kallad "Frufridag". "Bomben" släpptes i slutet av programmet då programledaren Lennart Hyland proklamerade:

Söndagen den 24 januari, så ska i detta landet varenda äkta man sköta allting hemma. Han ska bädda, han ska diska, han ska laga maten, han ska sköta barna. Hon ska få vara alldeles fri och för en gångs skull göra precis det hon vill."
De fjorton dagarna mellan förslag och dagens genomförande kan idag kallas "Fjorton dagar som skakade Sverige". Väldigt mycket intressant information om detta finner du i länken nedan där Martin Kristenson berättar om ett högintressant sammhällsfenomen anno 1954 men som också ger en bra tankeställare om vår nutid.

Mellan dessa bägge januarihändelser väljer vi att skapa alster som antingen har med ordet "karusell" i valfri böjningsform ELLER på något vis har en karusell som dekoration.

Livets karusell
Nog kan vi lite till mans känna att tillvaron både snurrar på alldeles för fort och att det "gungar under fötterna" när vi inte hinner, orkar eller kan möta de krav som vi själva eller andra ställer på oss. Med detta i åtanke ser vi på våra första karusellalster som väl kan sägas handla om åkturen i denna livs-karusell.


Jag satt länge och klurade på ordet karusell, hur man kan böja det och använda det tillsammans med andra ord. På det senaste har mina layouter handlat mycket om mig och min vardag, som avbrott mot semesterbilder och annat. Min vardag är en karusell, en känslokarusell, så titeln var plötsligt given. Sen rullade allt bara på...
Layout av lillylva



Balanserad känslokarusell
Layout av lillylva

Balans - inte helt lätt att uppnå då tillvaron går upp och ner som en karusell, lägger man dessutom till centrifugalkraften då det går runt och runt utan något slut så gäller det verkligen att "hålla fast" sig och medvetet ta tag i tillvaron så att man får en fast punkt att vila i. Kanske genom att göra som maxell och son.


Min layout handlar om att livet med liten man är som en karusell (en traditionell med karusellhästar). Ibland går det upp, ibland ner å alltid går det runt runt medan vi har kul. Ja, det handlar om att fokusera på det som gör oss glada här i livet. Ibland är det att vi tar en (fru)fridag och göra exakt det som faller oss in att göra...

Eftersom jag bor själv med min son blir det inga frufridagar i traditionell bemärkelse. Istället gör vi vad vi kan av de förutsättningar vi har.

Layout av maxell



Detalj - rikedom
Layout av maxell

Att bara stanna upp och släppa allt - lägga kraven åt sidan och ge sig tid och möjlighet att bara njuta nuet. missan78 har funnit sin plats för vila.


Min första tanke när jag såg att temat var karusell var en slänggunga.
Jag gjorde min egen årskarusell, förvisst är det så i bland att livet och året snurrar på som en karusell och man hinner inte riktigt med. Jag skulle i bland vilja stanna karusellen och bara gå ut i naturen och sätta mig på en stubbe och lyssna på trädens viskningar...

Layout av missan78

Visst kan vi vara glada över vår Allemansrätt som ger oss en möjlighet att få komma ut och vara en del av naturen. Ta vara på den - det är något unikt. För den som inte kan ta sig ut i naturen gäller det att hitta oaser på nära håll. Som scrappare ligger kanske vilan och återhämtningen i scraphörnan och väntar. Själv brukar jag försöka avsätta tid som skall vara min egen "frufridags"tid även om det inte blir hela dagar förstås. =) Men en timma nu och då där jag får ägna mig åt bara det jag själv vill.

Med en doft från förr ...
Om man skall tänka mer konkret på karuseller så är vi nog många som för sin inre bild ser en karusell av gammalt snitt - du vet de rikt utsirade trähästarna som sakta och makligt gungar upp och ner medan karusellen går runt, runt, runt.
Dolores gör det i alla fall.


Temat karusell för mina tankar till dåtidens tivoli, med skäggiga damer, spågummor, starka män, motorcykelvelodromer och musik som vevas fram på positiv. Männen mäter styrkan så att gong-gongen ljuder, kvinnor i hatt och frasande kjolar går i armkrok med varandra och barn med stora ögon springer mellan stånd med kanderade äpplen och tält med omtjuserskor, men det är karusellen som får deras ögon att tindra. Det är karusellen som är tivolits magkittlande höjdpunkt och med andakt väljer man den allra vackraste häst som ska ta en med på en hisnande färd. Om och om igen.

Texten på kortet är en replik från en av mina favoritfilmer - West Side Story - men kanhända att uttrycket ursprungligen kom till på just ett tivoli. Kanske var det en karusellskötare som lockade till sig besökare, och som med en mässande röst överröstar tivolits larm - ´round and ´round it goes, where it stops, nobody knows!

P.S. Kan hända att min ytterst romantiska bild av dåtidens tivoli mycket väl kan vara kontentan av allt för mycket filmtittande. Och så gillar jag sagor.

Kort av Dolores

Vem gillar inte den romantiska bilden av ett tivoli. Känner du dofterna?
Barnens förväntan när de kommer in på tivoliområdet och ser allt som blänker och tindrar. Det är nog en förväntan som hållit i sig från sekel till sekel även om själva åkattraktionerna blivit fler och mer och mer utmanade genom åren. Minns du din första åktur?


Jag hittade ett gammalt foto på pappa när han var ung, vet inte hur gammal han kan vara här, yngre tonåren kanske. Det är han i mitten. Jag tror bilden är tagen på Liseberg någon gång på 50-talet. Den här layouten höll jag ganska stilren, men bara några få detaljer.
Layout av Cissi



Nostalgisk detalj
Layout av Cissi

Den första åkturen jag minns riktigt väl är inte den i en karusell utan i en berg- och dalbana, tror det var på Liseberg. En hisnande och omskakande upplevelse i den ganska hårt skumpande träbanan.

Karusellerna fortsätter snurra ...
Även idag tindrar barnaögon och både barnen och vi själva får utmana modet och kittla våra sinnen lite extra. Till vårt förfogande finns olika nöjesfält; både små och stora, med åkattraktioner av olika slag.


I julas var jag, min kompis och hennes pojkvän på Jul på Liseberg. Eftersom jag lätt blir åksjuk passade jag på att fota när de skulle åka istället. Jag har bland annat använt en biljett som inte blev uppåkt som dekoration på min layout
Lyout av Kosepute

Här har Kosepute tagit vara på en oanvänd biljett - glöm inte att samla på dig skatter när du är ute på olika aktiviteter. Programblad, kvitton, servetter ja, vad som helst kan komma till användning på din nästa layout. Något som förstärker känslan av den händelse du skildrar.


September varje år går Ulrika marken av stapeln här i Östergötland. Barnen och jag var där i höstas och vi hann knappt parkera bilen innan dottern började fråga när vi skulle gå till tivolit. Tänk att det kan vara så roligt att åka karusell!
Layout av snorsk

Visst är det roligt! Kanske inte den sedvanliga karusellen kan erbjuda en så hisnande upplevelse som den erbjöd förr (då häst och vagn satte tempot) men det finns andra turer som kan sätta fart på adrenalinet så mycket mer. Att för en stund få släppa loss och möta både oron, skräcken och sedan den befriande lättnaden och glädjen. Att få känna sig fri som en fågel. Precis som dekorationerna på snorsks layout. Själv håller jag mig numer till de mer stillsamma turerna, här håller jag med Cajaba.


När vi var i Göteorg i somras åkte vi hjulet och såg utsikten över stan. Rätt häftigt med tanke på att jag blir åksjuk av karuseller och sånt. men hjulet snurrade inte så fort, det blev bara högt upp i luften.
Layout av Cajaba


Var dags karusell ...
Som barn har du en upptäckarglädje och påhittighet som vi som vuxna bör försöka återupptäcka och ta vara på. När vi ser en lekplats kanske de ser ett fullskaligt Tivoli fullt av utmaningar. Tänk va roligt det kunde bli att jobba om man samtidigt utförde ett hemligt uppdrag eller var tvungen att gå på skattjakt bland datorns filer, butikens hyllor eller vad du nu finner lämpligt. Testa, vem vet det kanske kan rädda den tristaste januaridagen från att få bli just trist!


Vi lekte med tanken "karusell" och kom fram till att vi inte ville att det skulle vara "självklart" med karusellen, därför valde vi att använda bilder på mina barn när dom är på en lekplats och leker där det finns en sådan där "snurra". Tänkte att det kan ju liknas med en karusell.
Eftersom det inte var en självklar karusell så lade vi till rubriken "Runt, runt, runt, karusellen går"

Layout av Eva och Annett



Vi använde oss av värmembossing och genomskinligt embossingpulver i grunden som vi sedan drog med Tim Holtz dristress stämpeldyna över, så framträdde motivet lite grann. Därefter sprayade vi vatten på det för att kunna dra ut färgen lite till =) Sedan är vi lite blomfantaster både jag (Eva) och Annett som ni antagligen lagt märke till =) och helst egna blommor. =)
Layout av Eva och Annett

Detta tämligen ordrika inlägg har alltså kommit till just på grund av att gänget bakom radioprogrammet Karusellen för 57 år sedan bestämde sig för att utmana svenska folket i att tänka annorlunda och våga göra det oväntade, att gå utanför normerna för det normala.

Oro i nationen
Läs som sagt gärna lite mer om Frufridagen i Kaptens Stofils blogg som du hittar om du följer länken nedan. Medan jag arbetade med detta inlägg råkade jag få en Hemmets Journal i handen det berättas även i den; nummer 4 2011, om denna sensation.

Reaktionerna på det uppdrag som Karusellens redaktion med Lennart Hyland i spetsen gav de svenska männen kom som en fullständig överraskning för dem, ingen av dem anade att det skulle bli två veckor med medial bevakning av sällan skådat slag.

Det började med små oroliga kommentarer i lokalpressen men så småningom målades olika skräckcenarier upp. Dessa kom både från kvinnligt och manligt håll.

En kvinnlig insändarskribent skrev i Aftonbladet:
"Allt kommer i fel lådor och fel skåp och porslinet går all världens väg. Utom det att vi fruar på den fria frusöndagen skulle få oätbar middag och utsätta oss och barnen för magpumpning m m. Obehagligt." - Allt till följd av Hylands "galna påhitt""
För att undvika de värsta av dessa katastrofer visades journalfilmer på biograferna där männen undervisades i den ädla konsten att diska. Restauranger erbjöd speciella menyer och Karusellenredaktionen tog sitt ansvar genom att utse en "Frufridags-konsulent" som kunde svara på frågor om städning och matlagning m m.
Så var karusellen igång! Hur det gick? Följ länken. =)

Har du skapat om karuseller eller blev du inspirerad att göra det? Lämna en kommentar med direktlänk till ditt alster så kan den "åkturen" få glädja fler.

Länkar
Wikipedia om Karusellen
Blogg: Kapten Stofil 14 DAGAR SOM SKAKADE SVERIGE av Martin Kristenson


Skrotbokens länkar
Tivoli och cirkus av Samara 2009
Tutorial - Artist trading card med waterfall av Alien Bling

0 kommentarer: