av Birgitta/Bi

"... stjärna ur fjärran, du som i Österland tändes av Herran!" Idag på Trettondedag Jul skapar vi naturligtvis med och om stjärnor och stjärntecken.

Trettondedag Jul markerar slutet på julhelgen. Du minns väl bibelns berättelse om de österländska stjärntydarna som ser en stor, ny stjärna tändas på himlen. De tolkar stjärnans tecken - att en kung har fötts och reser för att hylla honom. Efter en lång vandring med stjärnan som vägvisare finner de stallet och Jesusbarnet i krubban och frambär sin hyllning och sina gåvor guld, rökelse och myrra.

Stjärntecken
I Skrotbokens tolkning får helt enkelt stjärnan som tecken bli stjärntecken och vi skapar idag med inspiration från stjärntecken genom att:
- använda ordet som ett stjärntecken har, tex stenbock, vattuman, fisk osv.
OCH
- använda minst en vit stjärna

Vi låter fisken få inleda vår vandring året runt då den kommer först av de stjärntecken som vi presenterar idag. Fiskarna – Pisces (19 februari – 20 mars)


Min pappa är fisk precis som jag, och fiskar anses vara drömmande och älska vatten, och det stämmer så bra på oss båda.
På det här fotot är han i poolen i Thailand.
Jag ville verkligen att min LO skulle få en vision av blått och vatten.
Det mosaikmönstrade papperet symboliserar kakelplattorna i poolen, de blå banden symboliserar vatten som rinner och de pastellfärgade bradsen står för sommar och värme.
De vita stjärnorna är för att han är en stjäna i mina ögon.
Rubriken har 2 olika fonter, varav den andra är utstansad i vattenmönstrat papper.

Layout av Samara

Man kunde lätt låta sig luras och tro att han är en Vattuman (liksom jag) med tanke på bilden. =) Vi "simmar vidare" men klättrar upp på land för att låta en Vädur ta över. Väduren – Aries (21 mars – 19 april)


Jag valde att scrapa om mitt stjärntecken vilket är vädur. Själv är jag en utpräglad vädur som låter väldigt många av kännetecknena synas, ibland kanske för mycket =). Min lycka i livet är att även maken är vädur, så han har större förståelse för mina nycker.
Layout av Mahlin78

Från en hornbeprydd "stjärna" till en annan då det är dags för oxen att göra entré. Oxen – Taurus (20 april – 21 maj).


Layouten handlar om min minsta dotter Freja, som har ett himla härligt temprament, jag älskar söta bilder på barn, men håll med om att det är skoj med bilder på barna när dom visar alla sina sidor?!
Freja kan bli vansinnig när man tar bort en grej från henne som hon vill ha, t ex fjärrkontrollen, mobilen eller andra saker som hon inte får leka med. Kul å fånga det på bild. =)

Layout av essmo



Detaljbild
Layout av essmo

Visst är dessa bilder på barnen både roligare och mer informativa än de tillrättalagda "se söt ut" bilderna. Med en pajas i hemmet får man dock kämpa för att få till någon riktigt bra "se söt ut" bild - jag lovar jag vet. =)
Medan vi ändå är inne på barnen så låter vi Skberg berätta om sin lilla lejoninna.
Lejonet – Leo (23 juli – 22 augusti)


När jag under 2004 scrappade om lilla S första månader så gjorde jag den här layouten om hur lejonbarnen är (enligt horoskopet), jag har gjort lejonets sjärnbild med hjälp av brads på sidan.
Layout av Skberg74

Ett kreativt och kul sätt att använda brads på. Dock inte riktigt lika kul om man är Vattuman.
=( Ganska mycket mer pill blir det.
Dags för Cissi att visa vad en sann Jungfru går för. Jag har läst mig till att en Jungfru kan man lita på. En resurs i både arbetslivet och hemmet. Jungfrun är noggrann och flitig och har sinne för detaljer. Visst kan vi väl hålla med om det?
Jungfrun – Virgo (23 augusti – 22 september)


Mitt stjärntecken är Jungfrun och här har jag fösökt plocka ut dom egenskaper som stämmer in på mig. Därmed inte sagt att min omgivning tycker som jag ;-D
Layout av Cissi



Närbild med "sinne för detaljer"
Layout av Cissi

Ok, så långt de enskilda tecknen men hur ser det ut med kombinationerna då? Vad händer om man låter de olika stjärntecknen mötas?


Jag tyckte att det var lite kul att kolla upp hur mitt och min sambons stjärntecken funkar ihop. Och det visade ju sig vara en perfekt matchning!
Layout av Kosepute

Puh, det var då för väl! Vore illa att på detta vis upptäcka att ens förhållande inte var så väldigt bra. =) Då hade man ju fått lita till sitt eget omdöme och vem vet hur det skulle ha slutat. Jag är förvisso rätt övertygad om att Kosepute redan visste att matchningen var helt OK, eller vad tror du? Att en fisk och en kräfta kan samsas i samma element vet vi ju redan.
Vi andra kravlar oss dock åter upp på land för att möta dagens sista animala stjärntecken, denna gång från det kinesiska horoskopet.


Detta är ett kort till min sambo som är född i buffelns tecken i det kinesiska horoskopet. Och det är ju inte helt fel, han kan nog uppföra sig som en riktig buffel ibland. Texten som finns på kortet är en del av buffelns personlighet och det stämmer väldigt bra.
Kort av Pippin

Med detta kort tackar vi för idag och önskar er alla en riktigt skön "dubbel-helg". Förhoppningsvis får du en stund över då du kan få sitta ner och skapa en stund - kanske med inspiration från en stjärna, ett stjärntecken eller varför inte ett annat himlafenomen. Vem vet kanske ser du; liksom jag gjorde häromdagen, en stjärna falla och får önska dig något speciellt.

3 kommentarer:

maxell sa...

Aaah Cissi. Va härligt att den väna jungfrun kom med. Jag ville göra en sån... med mig på. :) Men det är lurigt när man är annorstädes än hemmavid.

Maria sa...

Vilka härliga stjärn-layouter!

Unknown sa...

Fina layouter, fick inspiration och gjorde en egen om mitt stjärntecken tvillingen
Kolla min blogg :)

Stärnor i min blogg