Vi komma, vi komma ...

on 7 december 2010

av Birgitta/Bi

Dagens inspirationsalster har; som tidigare nämnts, hämtat sin inspiration i Pepparkakeland. Vi närmar oss nu vår första Uppesittarkväll med stormsteg!

Utöver kvällens övergripande tema Advents- och julmys kommer vi också att ägna oss åt detta härliga pysseltema. Av mängden alster förstår man strax att det här är en populär utmaning!

Pepparkakeland
I ett sant pepparkakeland måste det naturligtvis finnas en massa hus och då menar jag inte vilka hus som helst, utan riktiga hus - godishus!!!


När jag var liten fanns det "godishus" att köpa till jul. Jag gjorde nån slags kombination, ett pepparkakshus med tak som går att öppna och gömma lite gott under. Det som ska likna glasyr/kristyr är den populära snöfärgen och de små bradsen som jag köpte för väldans länge sen är på pricken lika som NonStop i färgerna.
Pepparkakshus av eagesson



Nisse-bo
Pepparkakshus av eagesson

Nu vet ni var tomten bor också ... eller i alla fall var Nissarna håller hus. =) Inget skumt med det inte. Även Kosepute bidrar till stadsbygget.


Jag har valt att göra ett pepparkakshus som kan fyllas med godis och ges bort i julklapp. Jag har använt mig av ett flingpaket som stomme, kombinerat med maxells beskrivning av häxans hus. Taket har jag bara fäst på ena sidan, andra sidan knyts fast med ett band för att hålla sig på plats, men också för att kunna öppna och stänga.
Pepparkakshus av Kosepute



Taklagsfest?
Pepparkakshus av Kosepute

SÅ många härliga Non-stops. På ett riktigt hus hade de aldrig fått vara i fred det är då ett som är säkert, i alla fall inte hemma hos oss. Där är det allt som oftast så att godiset på baksidan av huset har försvunnit när det är dags för julgransplundring.

Visst har båda våra husbyggare fått till glasyren helt fantastiskt bra.
Båda husen tjänar som förvaring av godsaker, det gör även Pippins härliga kakburk.


Jag har altrat en gammal pepparkaksburk till en pepparkaksburk och klätt den med passande mönstrat papper. Jag har gjort "pepparkakor" av fimolera och sen dekorerat med mönstrat band, lite granris och blommor och dekorationsbär.
Pepparkaksburk av Pippin

En burk så läcker att man vill äta upp hela burken. Här har vi några figurer som är gjorda i Fimolera. Att använda lera av typ Fimolera, Cernitlera och så vidare är ett väldigt kul och praktiskt sätt att få till egna dekorationer. Då behöver du aldrig sakna just den där speciella dekoration som "krävs" till ditt alster.

Har du inte provat - gör det! En kul sysselsättning både för vuxna och barn. Chruss vet hur det är.


Jag tillhör de som inte klipper på frihand - visst, jag kan börja men under tidens gång krymper allt mer än lovligt så när det gäller pepparkakor gjorde jag det på ett annat vis!

Jag har använt en pepparkaksform i storleken på en höft 14*14 cm.
Skar ut 2 st delar i cardstock och limmade ihop dem med ett god jul-band mellan. Färgen är ju en självklarhet ;-D! Dekorerade med puff-färg som blev bra som kristyr.

När min dotter var yngre så lekte vi ofta med fimolera och inför en jul gjorde vi granar, pepparkakor och hjärtan med hjälp av små pepparkaksformer - det var
jättekul och det är nog något alla barn gillar att leka med vilket gör pysslandet kul för alla.

De går ju att använda som dekorationer på paket, hänga i granen eller om man har en liten enbuske i kruka, i gardinen eller annat pynt. Nu slog det mej att jag kunde sätta dem på hjärtat! Målade detaljer med en vit penna och limmade sedan fast det på kortet.

Kortet som sådant kan jag använda på många sätt, ge bort det med en hälsning på baksidan, hänga den på en flaska med glögg som ge-bort-present så här i adventstider: på ett paket, hänga det i granen eller fönstret eller skicka det som ett kort.

Pepparkakshjärta av Chruss

Stensaxoxhpåse har tänkt ett steg längre - månne hon längtar efter Tomten? Självklart måste han få en ny och fin släde. Visst ser den inbjudande ut med fäll och allting.


Här har jag gjort ett försök till en släde... Utgick från en pepparkaksform och gjorde 2 st likadana "renar", sedan har jag gjort en hylla (precis som man gör en ask) och monterat på en "stol" (ett papper fastklistrat som ett L) och sedan en pläd på detta. Pläden är egentligen nallepäls. Kul när man kan ta tillvara på trasiga saker i hemmet. Nu fattas det bara en liten tomte att sätta på...
Julsläde av stensaxochpåse



Självgående släde
Julsläde av stensaxochpåse

Handen på hjärtat - hur långt har du kommit i julkortstillverkningen? Jag vet med mig att jag har många kvar bara för att möta det privata behovet - vart tar all tiden vägen? Likadant varje år.

Här bjuds på inspiration inför den fortsatta tillverkningen.


Pepparkakekort - Stafflikort
Givetvis görs det små hajpepparkakor här ;)

Kort av Miapuh

Visst är det härligt när kortet får en personlig prägel - ingen tvekan om vem som skickat detta kortet, eller hur! Ta gärna det till dig som ett extra tips.

Personlig prägel blir det inte minst när man tillverkar allt från grunden, inklusive mönsterpappret.


Jag tycker att pepparkakor verkligen är nåt som hör julen till,och här har jag kombinerat både stämpel och papper på det temat.

Jag började med ett papper med små söta pepparkakor, för att inte det papperet skulle ta överhand så satte jag ett möntrat brunt papper under stämpeln med tjejen i sin söta pepparkaksdräkt.

Ett grönt paljettband blev pricken över i, för att sätta lite färg på det bruna och röda,och för att matcha kristyren på hennes kläder.

Kort av Samara

Stafflikort, hjärta kort och enkelt kort. Visst är det kul med kort i olika former och modeller. Skberg74 tar oss vidare med ett runt kort.


Jag har valt att göra ett runt kort med utstansade pepparkaksgubbar som jag sen målat med vit penna på för att få kristyrkänsla på kortet.
Kort av Skberg74

maxell går lite back to basic med sitt kort och har hela tre olika pepparkakeformar med och en liten nisse vid tillverkningen. :)


Jag ritade upp två pepparkaksgrisar och ett hjärta efter mindre pepparkaksformar och klippte ut. Sedan ritade jag dit kristyr. Liten man fick rita grisögonen eftersom han visste exakt hur de såg ut. :) Två granar i grönt strukturerat papper kom också med innan vi monterade fast grisarna med 3D-kuddar och fäste hjärtat i vitt garn med rosett.
Kort av maxell och son

Sista kortet för idag blir en kombination av det hela. =) Mönstrad bakgrund som Samaras, runda formen som hos Skberg74, hjärtan som hos Chruss och maxell, God Jul-etikett som MiaPuh ja, det får helt enkelt bilda en sammanfattning av kortdelen.


Ett enkelt julkort med pepparkakshjärtan utklippta ur veckad kartong ligger på ett litet kakpapper. Det ena hjärtat är förankrat med svart pappsnöre och ett par minipepparkaksformar som dekoration.
Kort av Cissi

En kort som verkligen vill uppmana oss att låta hjärtat vara med under helgerna som kommer. Lägg särskilt märke till de små söta dekorationsformarna på Cissis kort.

Innan vi avslutar dagens inspirationsinlägg så är det väl bäst att vi släpper gubbarna och gummorna lösa ...


När jag var liten hade vi alltid olika pappersfigurer i rad. Tomtar var väl vanligast. Vi har fortfarande en tomteremsa som skall fram var jul, den är väl minst 50 år gammal vid det här laget.
Nu gjorde jag en ny till middagsbordet. Det fick bli egenhändigt ritad figur eftersom mina kakmått var för stora. Då min pepparkaksfigur blev ganska androgyn blev det en blandning av gubbar och gummor.

Rita en figur eller använd en kakform som mall. Vik ett papper som ett dragspel och placerar din figur så mönstret går ut en bit i vardera sidan - det är där den hänger ihop. Det är också bra om figuren har minst två stödpunkter nedåt (i detta fallet benen) då det är svårt att få remsan att stå lull annars.

Gubbar-i-rad av Bi

En tradition som är värd att förvalta tycker jag. Pysseltjejen vet hur man för en tradition vidare - man "skriver" en bok. Låter mad sedan barnen vara med vid skapandet så lär det med säkerhet ge en tradition att förvalta.


Jag tog fram mina pepparkaksformer och kollade vad jag hade, och sen växte det fram en enkel bok med pepparkaksfigurer. Även barnen kan vara med och göra den tillsammans med en vuxen.
Istället för att embossa vitt kan man måla med en vit penna för att få det vintrigt.

Bok av Pysseltjejen

Pysseltjejns bok kan du se mer av, detta är bara första sidan, i ett separat inlägg nedan. Där beskriver hon hur hon har gått tillväga vid tillverkningen av denna bok.

Avslutningsvis har vi nya traditioner. Här är det maxell och son eller snarare maxells son som skapat sig en tavla med något som ligger honom varmt om hjärtat.

maxell och son fortsatte med pepparkakeformar i modell mindre och med ett modernt motiv. Självklart handlar det om ett motiv och tema som nog ligger fler än maxells son varmt om hjärtat och speciellt denna tid på året...


Liten man gillar verkligen tåg och därför är det ett måste med lok som pepparkaksform i vårt hus. :) Här använde vi dem för att pyssla i papper. Vi ritade vi upp ett lok och använde lokformen för att rita två vagnar. Vi klippte ut dem och liten man fick själv måla i de detaljer han ville ha på sin Polarexpress.

Sedan fortsatte vi att bygga ett snölandskap med gröna granar (också pepparkaksformar), snödrivor, stjärnor, snöflingor och en liten katt. Liten man ritade också dit en räls för tåget att köra på.

Vi har valt att inte monterat fast tåget i landskapet. Det ska såklart kunna tuffa omkring där fram och tillbaka.

Interaktiv tavla av maxells son



Tomtens tåg - Polarexpressen - är på väg genom landskapet med destination "alla snälla barn"...
Interaktiv tavla av maxells son

Hoppas nu att du känner dig inspirerad att "hugga tag" i detta roliga tema. Lite senare ikväll kommer vi att presentera vår utmaning till dig.

Skrotbokens länkar
Tutorial - enkel bok med pepparkaksfigurer av Pysseltjejen

Vi skapar om och med årets skörd Skberg74 och Lilla S använde pepparkaksformar till att göra potatisstämplar
Vi julbakar Här bakas det bland annat pepparkakor
Lucia ljusets drottning layout med Fimolerafigurer
Julpostförvaring med pepparkaksfigurer av filt
Vi presenterar Miapuh Julkort med pepparkaksfigurer

1 kommentarer:

Elisabeth sa...

Vilket fint och inspirerande upplägg. Jag har länkat till skrotboken i min blogg där jag skrivit en del om julkortet och dess historia. Letade efter trashbanklänk, men fann ingen så det får bli så här istället.