av Cajaba

Jag har gjort en ask där botten har en färg och locket en annan. Denna ask kan varieras i storlek och form.


En färdig ask enligt denna beskrivning


Här ska ni få en beskrivning på hur man gör en ask. Jag har gjort mallarna på vitt papper för att det ska synas. Till denna ask har jag valt att utgå från att pappret är 17 x 17 cm. Du kan göra den större eller mindre om du vill, eller rektangulär. Det viktiga är måtten du bigar på ask och lock, dessa "bigmått" (= höjden på asken och hur mycket locket går ner över asken när den är stängd) har jag använt samma oavsett hur stort ark jag utgått från.

Alla foton i detta inlägg av Cajaba

Ask i valfri storlek
Börja med att skära ut två papper i valfri färg.


Biga asken enligt bilden, det vill säga 2,7 cm in från kanten runt om



Och locket runt om på 1,3 cm och 2,5 cm. Vill du ha ett lock så inte asken syns bigar du bara på 2,5 cm



Klipp enligt bilden, på det som skall bli asken



och locket



De långa sidorna limmas ihop enligt bilden



Sedan viks flikarna in på insidan av locket, ta samma kortsida så är det lite lättare. Limma fast flikarna på kortsidan och vik ner enligt bilden och limma fast.



Så här ska det se ut när man limmat klart ena sidan av locket. Sedan är det bara att göra lika på den andra kortsidan



Sedan är det dax att limma asken. Vik flikarna på insidan av locket och limma fast på insidan (har nog gjort fel på denna bild, det blir såklart snyggare om det limmas på insidan).



Sedan är det bara att dekorera locket efter tycke och smak. Här har jag inspirerats av julen med tomte, band med hjärtan och god julpapper ...
Lycka till med asktillverkningen!



Skrotbokens länkar
Paket- eller klappinslagning med band av maxell - kommande inlägg
Tutorial - Diplom- eller blomrosett till paket av Pysseltjejen

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag tycker att denna ask är perfekt att fylla med chabby chick- rosetter.

Anonym sa...

jag tycker att den här lådan blir super att fylla med gotti gotti.
/ annelie.