Tutorial - Eget mönsterpapper

on 20 december 2010

av Linapyssel

Jag gillar göra eget mönster papper till mina alster och då kan jag skapa utan "begränsning" känner jag! Det är både lätt och roligt att göra och kan varieras i oändlighet!


Här har jag gjort ett mönster papper som är inspirerat av Travel the world tema! Ska försöka lotsa er igenom alla momenten för just detta papper.

Började med slät vit cardstock, en blending tool, distress dyna, ett bra underlägg för att inte förstöra min duk, passande mask och stämpel och tillsist en archival stämpeldyna. Redo att börja resan?
Ok, då kör vi!!!


Detta behöver du



Det vita cardstock pappret färgade jag in till en önskad brun ton med distress-dyna genom att göra cirkelgående rörelser med min blending tool utifrån och in. Man börjar sina cirkelgående rörelser utan för pappret man ska färga in för att slippa skarpa kanter från sitt verktyg i och med att det är rektangulärt i sin utformning!



Här ser ni hur jag börjat maska för att få lite nyanser i min bakgrund. Just denna sortens mask fäster inte av sig själv mot pappret men är väldigt lätt att hålla på plats med ena handen medan man med andra handen duttar över masken med blending toolen.
Istället för en blending tool kan du använda en vanlig make up spunge eller en scotchbright ... ni vet en sån som man oftast har i köket. Den som har en väldigt skarp sida för hård smuts och en för den smuts som inte sitter så hårt!!! Jag klipper helt sonika bort den hårda sidan av svampen och klipper den gula delen i bitar till önskad storlek, funkar alldeles utmärkt att distressa med!




Nu är hela 12x12 arket klart för att gå vidare med nästa steg. Bakgrunden är infärgad och maskad så att det är lite skiftningar och nyanser. Här ser man tydligt vad jag använt för redskap för att åstadkomma detta.



Nu har vi kommit så långt att det är dax att stämpla! Välj ut en stämpel som passar temat eller stilen du tänkt, sedan är det bara att stämpla! Jag valde en stor collagestämpel till detta pappret och stämplade med Archivaldyna! Lätt som en plätt och behöver inte vara helt perfekt för att slutresultatet ska bli fint!



Taa daaaa... nu är mitt mönsterpapper klart och för att visa vad jag gjort med just detta papper kommer en bild till, se nedan



Här har jag använt mig av mitt mönsterpapper.

Hoppas att ni tar er den lilla extra tiden och testar göra era egna papper, det är jätte kul!

Samtliga foton i detta inlägg av Linapyssel

Skrotbokens länkar
Tags med eget papper av maxell, kommande inlägg

0 kommentarer: