Presentkort med julrött

on 21 december 2010

av maxell

I detta inlägg skapar vi en klapp som passar för såväl stor som liten som från stor till liten och tvärtom. :) Det är också en klapp som vi kan göra i sista stund. Vi skapar presentkort och använder på något sätt den röda julfärgen.

Detta tema ingår i Uppesittarkväll 3 tisdag den 21a december (startar omkring klockan 19.00 i Skrotbokens forum - direktlänk dit finns i högerspalten sam tsist i inlägget) med ett övergripande tema om paketinslagning, tags, presentkort mm samt rimstuga. Vi har haft det som bakgrund och inspiration när vi skapat presentkort där den röda julfärgen ingår på något sätt.

Presentkort kan komma i många varianter och gälla för vad som helst. Det kan vara pengar som gäller i en speciell butik - kanske favoritbutiken - för att handla något som mottagaren önskar sig. Det kan också gälla sysslor av alla de slag - såväl hemma som i andra sammanhang. Det kan vara från stor till liten och från liten till stor. Ja, ett presentkort kan gälla vad som helst som du vill ge bort och som mottagaren kan ha glädje av. Dessutom är det en bra klapp att göra så här de sista dagarna innan tomten förhoppningsvis kommer på besök och ja, det går också att posta till långväga mottagare. :)

I detta inlägg presenteras inspiration till flera olika presentkort inklusive förpackningar eller omslag för dessa. Till inlägget ingår också två tutorials och länkar till dessa hittar du längst ner i inlägget.

Vi börjar med att kort av Elisabet. I just detta kort finns en ficka där blomstercheckar får plats. En bra present till den som vill välja sin julgrupp själv eller varför inte till den som vill ersätta julblommorna med något när alla helgerna är över. Naturligtvis kan också andra presentkort stoppas i fickan.


Jag har gjort ett presentkort av röd cardstock, där utsidan är dekorerad och insidan rymmer plats för presentkort, biocheckar eller i det här fallet blomstercheckar.

Hälsningen skriver jag på ett ljust papper och sätter fast på högra insidan.

Presentkort av Elisabet



Kortets insida har en ficka där ett par blomstercheckar får plats.
Presentkort av Elisabet

Samara har en son som just blivit tonåring. Hon har råkat på att det kan vara svårt att köpa exakt rätt sak som han önskar. Därför valde hon att ge honom ett presentkort för kläder som gäller i favoritbutiken. En bra och praktisk lösning.


Min 13 årige son älskar kläder och är väldigt noga med vad han har på sig, det skulle inte funka för mig att köpa åt honom, utan han vill välja själv, det är särskilt en affär han handlar mest ifrån, så han ska få ett presentkort i den affären.

Jag har röd cardstock och ett mönstrat papper med mönster i snöflingestil.
En tag från senaste gången han köpte kläder därifrån använde jag till att dekorera, en amerikansk flagga får matcha Frihetsgudinnan,
döskallen och elden symboliserar att han är en tuff kille, och så en tomte för att det trots allt är en julklapp.

Presentkort av Samara

Även Mahlin78 har valt att ge ett presentkort på något som mottagaren önskar sig istället för att köpa det och riskera att köpa fel. :) Här handlar det om en teknisk pryl som sannolikt är mycket efterlängtad...


Jag vet aldrig vad jag ska köpa till maken i julklapp - så ett egengjort presentkort är perfekt! Detta år kommer det bli ett nytt grafikkort till hans dator så han kan komma igång igen och spela dataspel, vilket han inte kunnat göra på väldigt länge pga att det gamla gått sönder.
Presentkort av Mahlin78



Baksidan av kortet valde jag att dekorera ganska sparsamt, men ändå lite då det ger ett mer arbetat intryck.
Presentkort av Mahlin78

Skberg74 har också gjort ett presentkort. Här får vi inte veta vad det handlar om och mottagaren lär ändå få veta vad presentkortet avser inom några dagar. För oss har det ingen betydelse vad presentkortet gäller för. Vi kan ändå inspireras av Skberg74s presentkort. :)


Presentkort behövs alltid och detta är ett ganska enkelt presentkort utan några direkta dekorationer utöver olika papper och glitterlim (ja jag erkänner efter uppesittarkväll nr. 2 har jag fastnat i glitterlimmet ;o) ) på baksidan har jag skrivit vad presentkortet gäller
Presentkort av Skberg74

Presentkort kan förpackas på olika sätt. Här ovan fanns kort med ficka och någon fler mer kortrelaterad lösning. Här följer tre presentkort som har varsin förpackning som vi också kan lägga lite tid på att göra personlig och speciell.

Först har Kosepute inspirerats av en av de tutorials som Skrotboken presenterade i samband med Kortveckan 2010 i början av oktober. Det är ett kuvertkort med plats för - i det här fallet - ett presentkort.


Jag fick en beställning på ett fodral till ett presentkort. Genast tänkte jag på kuvertkorten som gjordes under kortveckan här på Skrotboken.

Helt perfekt att lägga i ett presentkort i! Jag har även gjort ett litet kort att skriva en hälsning på.

Presentkort av Kosepute



Skapartext
Presentkort av Kosepute

Istället för ett kuvert kan du göra en väska eller ett väskkort till ditt presentkort. Cajaba visar hur hon löste det.


Jag har gjort ett väskkort som jag tejpat fast ett presentkort på insidan. Se separat inlägg med tutorial.Presentkort i väska av Cajaba



Presentkortet är till en ensamstående kvinna med små barn och en kompis till henne ville ge henne möjlighet att göra något utan barnen. Så här blev presentkortet
Presentkort för väska av Cajaba

Du hittar länk till Cajabas tutorial för väskkort sist i detta inlägg.

Ett presentkort kan också förpackas i en tredimensionell förpackning. Här visar Linaspyssel sin kanna där det finns plats att sticka ner ett - kanske matchande - presentkort.


Denna lilla kanna är så praktisk att ge bort och om man som jag har vänner som inte säger vad dom önskar så kan dom bli med kanna istället!! I just denna juliga variant finns ett presentkort till mottagarens favoritaffär!

Pappret gjorde jag utifrån vit cardstock med hjälp av distresser i olika färger och stämplar av olika slag. En textstämpel och en snöflings- stämpel använde jag. Dekorerade med rött band, blomma och massor med julröd Stickles. Pärlor på tråd fäste jag med limpistolen....annars litar jag inte på att det sitter.

Kanske är det någon av era vänner som får en kanna med något i detta år?!

Presentkort i vattenkanna av Linapyssel

Skrotboken har tidigare publicerat en annan kanna av samma stuk. Denna var gjord av Cajaba och du hittar direktlänk sist i inlägget. Vill du göra en egen kanna är det troligen inte så svårt att hitta en lämplig mall om du letar runt på Internet. :) Tänk på att du kan variera och förändra mallarna som du hittar så att de passar dina önskemål och hur du skapar.

Vi avslutar detta inlägg med ett speciellt presentkort - ett värdebevis. Se, läs och inspireras av Pysseltjejens vackra och tänkvärda tolkning.


Presentkort och något med julröd färg.

"hm... vad är presentkort egentligen?" tänkte jag och slog upp det, och då stod det "ett värdebevis". Det är vanligt att det är en värdehandling från en butik.
Jag tycker det är av mer värde, att ge en uppskattning till någon, som betyder väldigt mycket för en.

Jag har stämplat att ge kärlek då får man kärlek och det är ju så med vänner, om man finns där för dem får man mycket tillbaka.

Jag tyckte texten var så träffade och sa allt att jag inte vill översätta, för risk att förstöra budskapet. En tag är instucken bakom friend och visar värdebeviset för vem det gäller.

"Winter, spring, summer or fall, all you gotta do is call, and I´ll be there, ´cause you´ve got a lifetime friend"

Värdebevis av Pysseltjejen



Skapartext
Värdebevis av Pysseltjejen


Skrotbokens länkar
Relaterade inlägg i samband med Skrotbokens uppesittarkväll 3 inför julen 2010
Skrotbokens forum - Direktlänk till Skrotbokens forum
Inför uppesittarkväll 3 - Information inför Skrotbokens uppesittarkväll nummer 3 - tisdagen den 21a december 2010
Tutorial - Väska med presentkort av Cajaba - Tutorial och mall för Cajabas väskkort

Övriga relaterade inlägg
Kuvertkort - Tutorial och alster av Bi - vad?
Kaffe - Kaffetåren, den är bra - Innehåller en kanna av Cajaba
Julklappsstuga 24/12 - Presentkort av Bi - Presentkort publicerade inför julen 2008
Vinnare från uppesittarkväll 1 och nya chanser ikväll - Innehåller ett så kallat toarullekort med plats för en peng eller ett presentkort av maxell
Filmtajm - Inspireras av filmens underbara värld - Innehåller ett presentkort för biobesök av Bi
Hålkort med leksaker - Innehåller ett kort med ficka på insidan av maxell. Publicerades under Skrotbokens kortvecka i oktober 2009.

0 kommentarer: