av maxell

I detta inlägg fokuserar vi på något som är högaktuellt för alla. Vi slår in paket eller julklappar och använder, på valfritt sätt, minst ett band.

Det finns många olika sätt som en present eller julklapp kan slås in på. Tänk bara på hur många olika material som kan användas. I det här inlägget slår vi in på valfritt sätt även om en sak är gemensam. Alla paket är inslagna med minst ett band - självklart i valfritt material. :)

Presentsnöre - för sig själv eller tillsammans med annat
Vi börjar med det som säkerligen ligger närmast till för de flesta - band som vanligen används för att slå in paket. Sådana band som kan "krullas" och även strimlas.

Mahlin78 inleder med att strimla banden på sitt paket. Ett paket som inte ges bort till jul, men som gärna hade passat under granen. :)


Maken har namnsdag nu i december, och jag sprang på en liten rolig bok som jag gav honom. Jag gjorde en ganska basic inslagning av detta paket, men med lite twist på snörena. Mitt inköp av en snördelare har varit ovärderligt!
Paket av Mahlin78

Jag håller med Mahlin om att en snördelar eller strimlare är användbar. Dock har jag inte lyckats hitta igen min igen sedan ett par jular tillbaka varför jag istället använder en manuell "strimling" när jag vill ha sådana band på ett paket. :)

Det går också att piffa till de vanliga presentbanden på olika sätt. Elisabet valde att kombinera "strimlade" band med "ostrimlade" band. Dessutom kompletterade hon med en tråd fylld av silverhjärtan samt spets.


Blått är också en vacker julfärg, tycker jag, så därför fick mitt paket bli ljusblått.

Jag har använt både spets, presentsnöre och ståltråd med silverhjärtan för att dekorera.

Paket av Elisabet

Visst har vi alla sett de färdiga rosetter eller paketdekorationer som kommer med i flera av de snörpaket som säljs inför julen? Enkla och smidiga, men vill du ha något extra ska du spana in Pysseltjejens diplom- eller blomrosett.


Jag har gjort en diplom- eller paketrosett som kan användas som paketdekoration och visar i en tutorial hur du kan göra en egen (följ länk sist i inlägget).
Diplom- eller blomrosett av Pysseltjejen

Den kan göras i olika storlek och en mindre variant pryder hennes julask som återfinns i Skrotbokens inlägg inför uppesittarkväll 2.

Band i tyg eller motsvarande
Nästa band som många nog tänker på är såklart tygbanden. De finns i mängder av utföranden och säljs även som scrapmaterial - ibland matchat till en papperskollektion från en viss tillverkare. Många av dem har mönster, men de kommer även enfärgade. Alla sådana band kan såklart användas för att slå in paket eller julklappar.

Vi börjar men ett paket av eagesson. Här har hon använt ett rött smalare band som ligger ovanpå ett vitt bredare band. Det ger en snygg effekt och helst mot själva paketet i sig.


Jag tycker det är roligt att ta tillvara askar/lådor/kartonger. Antingen klär man in dem i nå´t fint papper eller också "skär man upp dem" och använder som mall. Det är det senare jag har gjort. Tog ett lite juligt papper, några band, en snöstjärna och en ettikett, några små halvpärlor och lite stickles (på snöstjärnan). Fyll den med nå´t passande, en lott, ett presentkort, ett smycke eller något annat. Klart!
Paket av eagesson

Att spara olika kartonger och lådor för att endera altra eller sprätta upp och använda som mallar är ett bra tips. Jag gör det ofta och jag vet att även Pysseltjejen gör det. Själv har jag ritat olika mallar med grund från färdiga askar som jag sprättat upp för att se hur det egentligen är konstruerade. :)

Det går också bra att göra som Chruss. Hon klurade och kom fram till att ett litet paket på ett kort passar. Här används tygbandet med en funktion. Det knyter ihop paketet på kortet. Se och inspireras.


Först när jag fick se temat så låste det sig men sedan så POP - kom det. Varför inte ett litet paket på ett kort?

Ibland har vi ju så ofta med oss något till de vuxna i en familj tillsammans med ett kort, varför inte glädja barnen också? De kanske måste vänta på julklappsöppningen och det vet vi ju alla att klockan står ju stilla just på julafton innan tomten knackar på...speciellt för de små.

Jag vek en liten ask, lagom för en tablettask och satte fast den med 3 olika lager cardstock på själva baskortet. Bandet är fastlimmad på asken så man kan knyta upp hur ofta man vill ;-D Snögubben är en liten rubons.

Under pysseltiden kom jag på att det är ju exemplariskt med kanske ett smycke av något slag, en liten inbjudan eller något annat som hör julen till. Vill man ha det som en födelsedagspresent är det ju bara att byta tema på papperet s a s.

Hoppas det ger inspiration!

Kort med paket av Chruss



Paketet är öppnat och en någon har fått ett gottigt innehåll. :)
Kort med paket av Chruss

Visst kan vi inte annat än gilla den idén? Inte minst med tanke på att det, som Chruss själv säger, öppnar möjligheter att glädja barnen lite extra när de får ett kort. :)

Efter dessa två mer funktionella användningar av tygband för paketinslagning har vi tygbanden som mer används som dekorationer i sig på paketen.

Först har Cajaba använt band så som många gör på kort, dvs rakt över och med en knut någonstans längs bandet. Här sitter det inte på ett kort utan på en egentillverkad ask.


Jag har gjort en ask där botten har en färg och locket en annan. Vill du göra en egen visar jag hur i en tutorial (följ länken sist i inlägget).
Vikt ask med plats för present av Cajaba

Spana gärna in Cajabas tutorial. Hon har vikt många askar på sista tiden så hon kan sina grejer. :)

Hon har också inspirerat Bi till att vika askar.

Jag har gjort ett par askar utifrån Cajabas tutorial. Det är väldigt lätt och går fort att göra dessa askar.

Jag gjorde dels en liten; jämför gärna med tändstickan, perfekt storlek för ett smycke kanske. Till denna ask har jag naturligtvis fått modifiera de bigade måtten men principen är den samma.

Den gröna asken har däremot samma mått till bigningen som Cajabas men jag har där använt mig av två papper som är 6 x 10 tum för att få en rektangulär ask.
Detta är perfekta askar för julklappsinslagningen.

Vikta askar med plats för presenter av Bi

På dessa två askar eller paket använder hon banden på olika sätt för att dekorera. Tänk så mångsidiga band är och det kommer än mer.

Kosepute har dekorerat sitt egentillverkade paket genom att knyta fast ett band i ena hörnet.


Min pappa är expert på att gissa vad som finns i hans paket. Så det allra bästa är att göra ett paket som inte alls har samma form som det inuti. Här har jag gjort ett paket av ett papper som jag vikt som en liten mjölkpaket. Ena sidan är limmad, och i den andra har jag stansat hål och trätt igenom ett band för att man lättare ska kunna öppna paketet.
Paket av Kosepute



Juligt tetrapaket som troligen inte innehåller en mjölkprodukt, men du kan inte vara riktigt säker. :)
Paket av Kosepute

Enkelt och effektfullt.

Skberg74 har använt tygband för såväl funktion som dekoration. Det fungerar som hänge till hennes pakettag och dessutom använde hon tygband för att göra en tårta att dekorera sin tag med.


Jag valde att göra en presentetikett med flera användningsområden, dotterns kompis fyllde år och då gjorde jag en/ett "tag, bokmärke, kort". Jag har använt band till att göra tårtan och till att knyta fast tagen i paket.
Presentetikett eller presenttag av Skberg74

Vad kan du själv komma på för former eller dekorationer som du kan göra av band? Jag tänker spontant på den upp-och-nedvända tårtan, dvs granen och jag gjorde en sådan till ett kort som publicerades för några veckor sedan - följ länk sist in inlägget om du vill se. :)

Pappersband
Ja, band kommer också i papper. Ett sådant har eagesson använt för sitt - för detta inlägg - andra paket. Här har hon även vikt en läcker matchande dekoration till paketet.


Tog en ask som jag fått nå´n gång, klädde in den i papper, satte fast ett pappersband, vek en "solfjäder" av ett annat papper och fäste under pappersbandet och slutligen vek en "fjäder" åt varje håll och fäste med dubbelhäftande tejp. Pappret jag valde till denna ask är kanske inte så juligt, men då kan man ju använda den till någon som fyller år i december eller januari. Det är ju inte säkert att de vill ha en massa "julklappar" på födelsedagen;-)
Paket av eagesson

Det går såklart också att tillverka sina egna pappersband. Det gjorde Pippin och använde såväl runt om som i form av en dekoration ovanpå sitt paket.


Jag har gjort en liten julask som jag klätt med rött papper. Som band har jag skurit remsor av mönstrat julpapper och gjort en rosett av samma papper där jag även satt en fin röd brad i mitten.
Paket av Pippin

Det var alla paketinslagningar med band. Vi har med flera varianter av band, men det finns såklart än fler. :)

Har du inte redan slagit in alla dina julklappar bör du ha funnit inspiration i detta inlägg. Är alla klapparna inslagna, kan du lägga till band. :) Detta är vår utmaning inför Skrotbokens uppesittarkväll nummer 3 som kommer nu på tisdag den 21a december. Missa in det. Sist: Glöm inte att lämna kommentar - här eller i Skrotbokens forum - med direktlänk till din egen paketinslagning.

Skrotbokens länkar

Relaterade inlägg i samband med Skrotbokens uppesittarkväll 3 inför julen 2010

Skrotbokens forum - Direktlänk till Skrotbokens forum
Inför uppesittarkväll 3 - Information inför Skrotbokens uppesittarkväll nummer 3 - tisdagen den 21a december 2010
Tutorial - Egengjord diplom- eller blomrosett till paket av Pysseltjejen
Inför uppesittarkväll nummer 2 - Innehåller en mindre blomrosett som sitter på Pysseltjejens julask
Tutorial - Gör en ask i valfri storlek - av Cajaba

Band som dekoration - julgran
I gamla scrapgömman - En julgran av band som dekoration på ett kort av maxell
Julens färger - del 3: Vit och (ljus)blå - En julgran av rivna pappersremsor som dekoration på ett kort av maxell och det kort som inspirerade till julgranen av band i ovanstående länk

Paketinslagningar publicerade i julklappsstugan inför julen 2008
Julklappsstugan 18/11 - Vi gör chokladflaskkort av Bi - En "god" gåva där band kan användas
Mall till chokladflaskkort av Bi
Julklappsstugan 21/11 - En genomskinlig presentask av maxell - En något annorlunda paketinslagning där band kan användas
Mall till en liten presentask av maxell
titel -
Julklappsstugan 27/11 - Gör egna småkort i presentpåse av Tiggy - En "snabb" present inslagen med ett band
Julklappsstuga 3/12 - Vi altrar en låda av Alien Bling - Altra en färdig liten oval låda och använd gärna band
Julklappsstugan 13/12 - Vi klär en pizzakartong av Bi - Klä eller altra en pizzakartong, använd gärna band och lägg i en present eller julklapp

0 kommentarer: