Med underbara dofter av jul ...

on 6 december 2010

av Birgitta/Bi

Om jag säger advents- och julmys så är jag övertygad om att de flesta spontant tänker på värme, levande ljus och doften av glögg. Idag skapar vi inspirerade av glöggens väldoft och använder något ätbart i skapandet av våra alster.

Visst är det något speciellt med att få kura ihop sig inomhus med en kopp varm glögg medan kylan håller sitt järngrepp utomhus? Eller för den delen att få ta en rykande varm kopp mitt i gatuvimlet under någon av alla marknader som december bjuder på. Oavsett vilket har glöggen förmågan att värma både kropp och själ i väntan på julen.

Att dricka glödgat kryddat vin är en sed som tar oss ända tillbaka till antiken. Under medeltiden var kryddvin mycket populärt i Europa. Kryddorna ansågs hälsobringande, men kunde också dölja dålig smak på vinet.

Glödgat vin
Benämningen glödgat vin möter vi för första gången i Sverige 1609.
I kokboken "Den svenske kocken" från 1837 kan vi läsa följande recept på Glödgat win:
"Vanligt rödt win uppkokas med något muskotblomma, kanel och kryddnejlikor, jämte nödigt socker och antändes. När det slutat brinna, silas det och drickes varmt."

Från mitten av 1800-talet börjar benämningen glögg dyka upp i svenska kokböcker.
Under 1890-talet blev glöggen en svensk jultradition med spridning i allt vidare kretsar. Varje vinhandlare med självaktning hade sin egen blandning, som såldes på butelj med fantasifulla etiketter, ofta med tomtemotiv.

Doft och smak
Kryddnejlika, kanelstång, kardemummakärnor, ingefära, pomeransskal och socker är samtliga kryddor som ofta ingår i ett recept på glögg. Det är också kryddor som går bra att använda i skapandet. Förvisso blir våra alster lite mer sköra att hantera om vi har torkade kryddor på och beständigheten hos ett alster med torkad frukt blir kanske si så där men till en värd/värdinnegåva eller till ett kort fungerar det utmärkt. Skall dessa produkter användas på en minneslayout bör man vidta särskilda försiktighetsåtgärder för att vara säker. Men som sagt ibland måste man även få leva här och nu och skapa därefter!


Så här i adventstider är det en del glöggmingel, pysselkvällar, julavslutningar och annat som man springer på. Då kan det vara trevligt att ha med nå´t till värdinnan/värden. En flaska glögg (som nästan inte syns) tillsammans med en chokladkaka eller en burk med hembakade saffransskorpor kanske kan passa. På skorpburkstagen är det stjärnanis och hel kanel, det doftar underbart
Chokladkort och tag av eagesson

Att dessa alster rymmer både doft och smak råder det ingen tvekan om. Saffransskorpor mmmmuuums! Lägg därtill glöggkortets doft av kanel och stjärnanis. Underbart.
Just att dofterna hos kryddorna som pryder dagens alster spelar en central roll råder det ingen tvekan om - läs bara bildtexterna. Har du inte provat själv så kan jag bara uppmana dig att göra det - du får en pysselstund utöver det vanliga.
Skberg74 presenterar en annan variant där andra godsaker får plats.


När jag läste att vi skulle inspireras av glögg och att det skulle vara något ätbart på det vi skapade höll jag på och funderade på vad vi skulle ha med som vänninegåva när vi dagen efter skulle på glöggmingel. Idén som ploppade upp i hjärnan var att göra ett flaskkort och det ätbara skulle ju vara mandlar och russin så fick det också bli.
Flaskkort av Skberg74



"Mumsig" närbild
Flaskkort av Skberg74

Efter dessa flaskkort med innehåll låter vi Pippin visa ett "enkelt" kort där själva kortet är innehållet. =)


Jag har gjort ett flaskkort man kan ha till vilken flaska som helst, men jag har valt att göra en till en glöggflaska. Jag har skrivit ut ett recept på hemlagad glögg som jag har limmat på kortet sen har jag dekorerat med lite glöggkryddor: kanelstång och kryddnejlikor som jag limmat som "blommor". Sen är det bara att hänga den runt halsen på flaskan.
Flakkort av Pippin

Mall till detta flaskkort presenteras i ett separat inlägg. Se inlägg nedan!

Pippin har även altrat en kakburk som inte bara är vacker att ha stående framme den är även en perfekt present när du är bortbjuden. Fyll med hembakta kakor eller med hemlagad konfektyr.


Här är en plåtburk jag altrat för julens pepparkakor. Jag limmade på lite snyggt julpapper på sidorna och på locket. Sen har jag dekorerat med julens härliga kryddor. Torkade apelsinskivor, kanelstänger, stjärnanis och nötter. Lite "oätliga" dekorationer också som blommor och blad och band. Bokstäverna är Tim Holtz grungeboard-bokstäver som jag målat med silverfärgad akrylfärg.
Altrad kakburk av Pippin

Kanske vill du istället göra en tag - som kan sättas på vad helst du nu väljer att ge bort. Inga problem - Linapyssel har tänkt på den saken också! Här finner du en tag med mycket att upptäcka. Tänk så vackert allt som har ratats kan bli i en ny och "rätt" tappning.


Jag har gjort en tag inspirerad av glögg i ShabbyChic anda!
Gillar det lite gamla slitna som har varit med om lite och kan berätta en historia!

Tagen är lång och jag har återanvänt en massa material...det är ju en tid i överflöd nu och det kan kännas lite gott att inte bara köpa och köpa hela tiden, även om jag är den första att erkänna att nytt är roligt!

Wellpappen med gesso kommer från ett paket jag fått och nederdelen tillhör ett tomt paket som förut rymde vackra blommor, till och med det silvriga metallbandet som håller "Julefrid" på plats kommer från en trasig reflex, så mitt tips är att rota i den där lådan där allt "rat" hamnar när man ska raketstäda inför något besök....där kan finnas godbitar!!!

Min fjäril är lite omgjord med distress och stämplade små stjärnor, tycker om att altra och det händer titt som tätt att jag drar i från och lägger till på sakerna jag scrapar, bara för att få till det lite extra! Ofta använder jag en hel hög med stämplar på mina alster, tror att det är sju olika på denna Juliga tag!!

Den doftar härligt kan ni tro!!

Tag av Linapyssel



Väldoftande närbilder
Tag av Linapyssel

Dessa tider är väl ändå en av de vanligaste pysselaktiviteterna att förfärdiga julkort. Nu börjar ju tiden bli knapp - snart måste de vara lagda på lådan om de skall komma fram i tid.


Att använda ätbara saker på kort man vara liiiiiite problematiskt om man ska skicka det som ett brev på posten. Hanteringen kan göra det lite illa på vägen så att säga.
Så när jag använder det är det oftast till någon present när man går bort eller om man har nära och kära i närheten som man kan smyga omkring och stoppa sådana brev själv i brevlådan ;-D

På det här kortet har jag använt den s k Z-vikningen.(Red.anm: Se även separat inlägg nedan)

Jag valde att dekorera med ett dubbelsidigt papper, fördelen med alla sådana är att baksidan matchar framsidan (eller vice versa ) så tomtarna fick hamna på kortbasen och baksidan hamnade på en mindre bit cardstock som jag limmar fast till hälften på sidan. På den biten limmade jag fast 3 kanelstänger som jag knöt ett vanligt snöre om. Det doftar lite kanel om kortet och ger en mysig känsla om julen.

Kort av Chruss

Den kortvikning som Chruss har använt sig av finns även demonstrerad i en mall i ett separat inlägg. Se nedan.
Fler kort med väldoft ...


Jag valde att göra ett julkort där en kanelstång får agera sittpinne åt min stämplade fågel. Dessutom luktar det gott!

Kort av Kosepute

Jag är övertygad om att fågeln är väldigt nöjd med sin gren. Från ett enkelt "kryddat" kort till mitt eget kort som har kryddor nog för ett helt glöggkok! =) Anledningen? Ja, den finner du i bildtexten.


Ett julkort till min mamma som under året har blivit mycket gravt synskadad, en försämring som framför allt skett under de senaste månaderna. Mamma befinner sig nu mitt i den bearbetandeprocess som krävs när du inser att du är på väg att bli helt blind. Just nu sörjer hon allt hon inte längre kan; läsa Skrotboken till exempel.
Jag vill därför skicka ett julkort som bygger på kontrasterande färger vilket gör att det är lättare att se konturer, bokstäverna är uppbyggda för att med känseln lättare uppfatta det skrivna samt med olika kryddor för att ge en doftupplevelse samtidigt som de tillför ett dekorativt värde.
De kryddor jag använt är pomeransskal, kryddnejlika, kanlestång, stjärnanis och muskotblomma.

Kort av Bi

Med ett kryddat kort tillför man med andra ord inte bara ett estetiskt värde för betraktaren utan även en utmaning för andra sinnen.

Uppesittarkväll
Jag hoppas vi har kunnat bjuda på rik inspiration inför vår uppesittarkväll.

Ja, du läste rätt! Under tre tisdagar i december den 7, 14 och 21 december kommer vi att hålla uppesittarkvällar med inpiration, utmaningar och tävlingar.
Mer information kommer imorgon då vi också avslöjar vår hemlighet.

Vi ser fram emot att få träffas och pyssla tillsammans med dig då. Glöm inte ta med kryddor och annat matnyttigt till pysselbordet.

Länkar
Vin & Sprithistoriska museet Gögg - en svensk jultradition med anor från medeltiden


Skrotbokens länkar
Mall till flaskkort av Pippin
Mall till Z-kortsvikning av Chruss

Vi skapar med och om årets skörd av Birgitta/Bi
Att färga in med kaffe av maxell
Ätbart av maxell
Vi julbakar - med LenaS i julklappsstugan 2008
Godisfabriken - med maxell i julklappsstugan 2008

0 kommentarer: