Julkort av/med/om/för/till barn

on 12 december 2010

av Birgitta/Bi

Idag skall vi kika på inspirerande julkort och därtill riktar vi fokus på barnen i vår omgivning.

Fredagen den 10 december var det inte bara Nobeldagen utan också Internationella dagen för mänskliga rättigheter, en dag inrättad av FN. Det är inte allom givet; men borde få vara en praktiserad mänsklig rättighet, att som barn få lov att vara barn, att få lov att vara kreativ och fantasifull och att dessutom få medel att kunna uttrycka denna kreativitet. För dem av oss pysslare som har egna barn eller som har andra barn i vår närhet som brukar få vara med och pyssla är detta en självklarhet. Se bara vad Linapyssel berättar nedan.

Idag skapar vi julkort av/med/om/för och till barn.

Av och med barn
Så här berättar Linapyssel
"Nu har jag och min ena son John (6 år) skapat tillsammans och haft så kul... han har fått bestämma det mesta, det blir liksom lättast då!
Vi pysslar ofta hemma hos oss och det är inte ovanligt att det är fullt med nyfikna små barn vid köksbordet. John brukar (stolt) visa kompisarna hur dom kan göra, lite festligt är det också att se minstingen i vår familj inte ens två år fyllda använda distresserna och stämpla motiv!
Han till och med sätter på locket och vänder dom upp och ner... undrar vem han har tittat på? Hiihihi! Kanske man har "pysselskadade" barn? Men det är så mysigt att sitta och pyssla tillsammans med barnen, det är så skoj att se deras kreativa huvuden sätta händerna i arbete."

Och vad blev då resultatet av pysslandet den här dagen?


I dag var det John som ville vara med på julpyssel, först gjorde han ett julkort, han beställde fram vilka saker han ville använda och viktigast var att tomten skulle få "bubbligt" skägg!!
Det fick han... John klämde ut rjeäla mängder 3D snö och det blev precis som han tänkt sa han! Han är väldigt klar på hur han vill ha det och redan innan han sätter igång, vet han hur slut resultatet ska bli... inte alltid att tålamodet håller hela vägen! Hiiii! Lite dekorationer la han till och så en lucka bakom tomten att skriva hemligt meddelande på!
Julpyssel mad barnen är verkligen något man kommer ihåg och kan ha mycket roligt med!!!

Julkort av John och Linapyssel

Vill du se vad John och mamma Linapyssel fortsatte med när de var klara med kortet skall du titta in här igen imorgon då nästa del presenteras.
Nu går vi succesivt uppåt i åldrarna och låter Lilla S (som börjar bli stor) få visa sitt bidrag.


Jag och lilla S har samarbetat med detta julkort, hon har färglagt det stämplade motivet och jag har monterat kortet.
Julkort av Lilla S och Skberg74

Jag måste säga att det är väldigt tjusigt färglagt också. =)

Av/med och till barn
Jag vet inte hur det är med er andra men jag vet med mig att jag ibland blir lite matt när "mina" saker har varit utsatta för ett lite alltför vidlyftigt pysslande. Det innebar att jag för min egen sinnesfrids skull gav Sam eget material att förvalta efter eget gottfinnande. Efter att ha fått svart stämepldyna full av glitter, bästa pennan söndertryck osv osv kändes det som en bra lösning, förutom då att det förstås även kändes bra för henne att ha sina egna grejer. =)
Så mycket roligare är det då nu för tiden när jag faktiskt kan lita på att hon är försiktig och därför kan låta henne husera fritt bland "mina" grejer.
Följande kort är förutom av och med barn även till barn.


Julkort av/med/om/för och till barn. Tror väl nästan att jag får med allt då jag själv är ett barn som skapat med barnmotiv till mina grannars barn. =)
Fullträff eller hur?

I år skall jag skicka många julkort har jag bestämt - det är ju så kul när man får riktiga kort och inte bara en massa i e-posten!

Barnen och bilen kommer från ett klippdocke-mönsterpapper. Lyktstolpen har jag hittat på själv och djuren i bilen kommer från ett papper jag fått någonstans. Jag har chalkat cardstocken runt kanterna med vitt för att få lite känsla av snö. På kortet med killen har jag också stämplat lite snöstjärnor samt satt dit ett band. Några av motiven är fästa med distanskuddar för att få lite mer liv i bilden.

Julkort av Sam

Nu har vi kommit så långt upp i ålder att det knappt känns rätt att säga barn längre men likväl tillhör Kicken den yngre skaran av våra inspiratörer. Hon har gjort ett kort som skall kunna passa till ett mindre barn.


Jag har gjort ett "barnvänligt kort", om man nu kan säga så. Jag valde att inte ha så många små detaljer. Jag stämplade små stjärnor och snöflingor och embossade i genomskinligt. Sedan har jag tagit olika blåa och gröna stämpeldynor och dragit över. För att få kortet lite roligare satte jag tre snöflingor vid texten.
Julkort av Kicken

Det är väldigt effektfullt att använda sig av just clearembossing när man skall stämpla snöstjärnor.

Om/för och till barn
Därmed lämnar vi av och med barn (förutom som motiv) och koncentrerar oss på om/för och till barn.

Koseputes kort passar bra under rubriken om barn. =)


Jag har valt att göra ett lite barnsligare julkort med ett barn som stämpelmotiv och text från en julsång som handlar just om barns tro på tomten.
Julkort av Kosepute

Ingen direkt obekant melodi - den ligger med i den fasta julrepertoiren. Nog har flickan på det stämplade motivet sett tomten alltid =)
Chruss visar nedan ett kort som säkerligen skulle uppskattas av många barn både stora som små - jag gillar verkligen den pillemariska snögubben.


Jag gillar mycket humor i livet och små pillermariska snögubbar faller mej i smaken och jag inbillar mej att även barn gör det.
Här har jag använt en stickers med en snögubbe som i mitt sinne ser lite busig ut... ;-D
Lite glitter och pärlor och snöflingebrads istället för band tror jag uppskattas.
Tokroliga papper finns det liksom stickers, rubons eller kanske något man hittar i en tidning som passar bra.
Allt är ju tillåtet för att glädja och roa någon annan!

Julkort av Chruss

Så sant som det är sagt Chruss - allt är tillåtet när det gäller scrapping och kortmakeri och kan man dessutom sprida julens glädjebud medan man gör det - ja då är det en fullträff!
Mahlin78 sprider bland annat glädje till sina syskonbarn.


Till mina 3 brorsbarn väljer jag i år att göra varsitt julkort, eftersom vi inte kommer fira jul tillsammans. Modellen jag valt är CrissCross, en otroligt rolig och variationsrik kortvikning.

Julkort av Mahlin78

Fler barn som kommer att glädjas tro? Samara skapar flickaktigt så vem kan den lyckliga mottagaren bli?


Jag ville ha en gammaldags stil på kortet, och valde en tag med vintagekänsla. Brun cardstock och rött julpapper plus vinröda bandet fick matcha stilen.
Tre blommor med lite glitterlim gjorde det ännu mer gulligt och flickaktigt.

Julkort av Samara

Jag vet inte om det är lika intressant för barn av idag som det var för mig; och de barn som vuxit upp sedan dess, med Kalle Ankas julafton. Programmet som började sändas i TV 1960. Jag som är född 1959 har ju levt med den traditionen i hela mitt liv. I min barndom var det sparsmakat med TV-utbudet överlag och utbudet för barn var ännu mindre. Då var Kalle Ankas julafton "helig", en hel timme med bara tecknade filmer. Bara under de senaste 10 åren har utbudet för barn exploderat och det finns ständig tillgång på tecknade serier med mera.
Kan man uppskatta denna jultradition lika mycket då? Jag vet inte, men en sak är säker, när jag ser en julstrumpa ja, då går tankarna till vykortet i Kalle Ankas julafton i första hand och då fylls jag av en sån där skimrande lycklig känsla i hela kroppen. Den som bara ett barn kan fram mana.


Ett julkort i form av en strumpa och med en hank så man kan hänga upp den för allmän beskådan. Den ska/bör väl hänga vid öppna spisen, som de brukar göra på tecknade filmer, eller?
Julkort av eagesson

Tack för det eagesson!
Nu kan man förstås tolka begreppet barn på många vis. Alla är vi barn till någon och även om man är vuxen är man ju faktiskt också därmed ett barn i en förälders ögon. Vi är dessutom många som har flera "barn" som vi månar om. Det uppmärksammar Elisabet oss på.


Eftersom vi nyss har skaffat en kattunge, så är hon det minsta barnet hos oss i jul. Naturligtvis måste hon också få ett julkort och jag tror hon föredrar ett lättläst.

Jag har gjort en liten ask av cardstock, som jag lagt två små kattmatsburkar i.

Presentsnören kan vara faliga för kattmagar så asken är fri från snören och lätt att öppna.

Det sitter en liten bit kardborre på locket och på askens utsida.
Asken kan förstås fyllas med andra saker också kattgodis eller leksaksmöss t.ex.

Julkortsbox av Elisabet



Välsmakande insida
Julkortsbox av Elisabet

Vi utmanar dig ...
Med dessa inspirerande alster lämnar vi över utmaningen till just dig.
Under uppesittarkvällen på tisdag utmanar vi dig att skapa julkort av/med/om/för/till barn.
Hur du väljer att tolka begreppet barn är naturligtvis helt och hållet upp till dig! =)
Liksom vid förra veckans uppesittarkväll kan du lämna in ditt bidrag till denna utmaning via tre olika kanaler: via kommentar till detta inlägg, via e-post eller via vårt forum (Deadline: tisdag 14 dec kl 23.59)

Skapa många julkort - snart är det dags att skicka dem om de skall hinna fram i tid och för att citera min dotter:
- det är ju så kul när man får riktiga kort och inte bara en massa i e-posten!

Skrotbokens länkar
Vi komma, vi komma ...l av Bi, Här finns flera julkort att inspireras av
Med underbara dofter av jul av Bi, även här finner vi julkort
Tutorial - Resist med stearin av maxell, här kan du lära dig tekniken bakom ett julkort
I gamla scrapgömman av maxell, även här finner vi några av årets julkort

0 kommentarer: