av maxell

Imorgon är årets sista dag. Det firar vi genom att skapa receptkort inför Nyår där vi inspireras av raketer genom att använda minst en rektangel och minst en triangel på det vi skapar.

Vi har nog alla några maträtter som vi gör om och om igen. Det är såväl vardagsfavoriter som rätter för speciella tillfällen - som en nyårsfest.

Det senare har Kosepute tagit fasta på när hon gjort ett receptkort med en stående rätt för nyårsfirandet.


På nyårsafton äter vi alltid skaldjur här hemma, och då är aiolin ett självklart tillbehör. Jag har dekorerat mitt kort med en raket och glitter som ska se ut som glitterregn från raketer.
Receptkort av Kosepute

Här passar det bra med en rektangel och en triangel monterade i form av en raket. Glittret är festligt helrätt. :)

Jag själv brukar ofta tolka om utmaningar liknande den ovan. En klassisk raket är en triangel ovanpå en rektangel. Det finns också annat som ser ut så... Här är det ett hus på mitt receptkort med det bröd som vi gör allt som oftast i vårt hem.


Husets bröd är ett filmjölksbaserat bröd som är enkelt och framförallt gott. Det bakas i tid och otid i vårt hem och nu har jag äntligen gjort ett receptkort med standardreceptet. Vanligen varierar vi mjölsorterna efter vad som faller oss in just den dagen och jag har väl några varianter som ger riktigt bra bröd. Får väl notera dem på baksidan så de också finns med. ;)

Jag valde att tolka om raketformen som ett hus. Detta gjorde jag i målad wellpapp med detaljer. Träden, fågeln och stjärnorna är stämplar. I stort sett alla färger som jag använt för att måla och för att färga in papper med är vattenbaserade. Här har jag lekt och provat att kombinera dem i olika varianter och på olika papper. Det gav olika finish och på vägen har jag förhoppningsvis lärt mig något om vad jag gillar mindre bra och vad jag gillar bra. Dock glömde jag smeta på filmjölk då vi inte har någon sådan hemma just nu... :)

Receptkort av maxell



Måla(n)de närbilder
Receptkort av maxell

Dessa två receptkort kommer i olika format och form. Vad har du för egen favoritform för dina receptkort? För... du gör väl sådana? :)

Skrotbokens länkar
Vi bjuder in till nyårsmiddag - Ett inlägg med fokus på mat inför nyårsfirandet
Vi bjuder in till nyårsmiddag - del 2 - Ett till inlägg med fokus på mat inför nyårsfirandet
Gott Nytt År! - Inlägg med alster inför nyår 2009
Länk till alla inlägg med recept

1 kommentarer:

Linapyssel sa...

Underbara Receptkort tjejer!!
Man blir glad av att se dom..härliga!!

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLIHOPA

Kram lina