I seriens magiska värld...

on 18 december 2010

av maxell

Idag skapar vi med något som kommer från en serietidning.

I detta inlägg använder vi oss av något som kommer från en serietidning. Det kan vara en hel seriestripp, en serieruta, en pratbubbla, en omslagsbild, en serietidningsfigur och så vidare. Här är det viktigt att tänka på att serietidningar och seriefigurer i regel omfattas av copyright. Använd dem därför enbart i ett icke-kommersiellt syfte.

Tecknade serier har förekommit i tidningar från 1800-talet. Enligt flera uppgifter räknas den 18e oktober år 1896 som datumet för när första tecknade seriestrippen publicerades i en tidning. Skillnaden med denna serie var att historien berättades i sekvens över flera rutor istället för i enbart en ruta. Seriestrippen ifråga är "The Yellow Kid" och den publicerades i New York Journals veckobilaga "American Humorist". Richard Fenton Outcault ritade seriestrippen och fler följde.


Enligt vissa är detta världens första seriestripp som publicerats i en tidning
Publicerad enligt tillstånd från San Francisco Academy of Comic Art Collection, The Ohio State Univeristy Cartoon Research Library.


I mars 1897 publicerades alla hittills publicerade seriestrippar i den första samlingen av seriestrippar i bokformat. Denna publikation initierade förekomsten av humorböcker som började under den senare delen av 1920-talet.

Serier har roat många - såväl stor som liten - under många år. Det är liksom med julen något magiskt som ligger över serier. Idag ser vi flera serier och seriefigurer som filmer och spel i olika varianter. Troligen figurerar de under den stundande julen och bidrar då till julens magi samt skänker glädje till många. I detta inlägg hyllar vi serierna genom att skapa med dem.

Cissi inleder med en kompis till en figur som de flesta nog råkar på under självaste julafton. Vi pratar såklart om Kalle Ankas julafton där Musse Pigg har ett eget inslag tillsammans med Pluto och de två små ekorrarna. Ett inslag som var gång får mig att skratta. ;)


Passade på att scrappa det nytagna skolfotot... tror Simon hade en "dålig-hårdag" ;^)

Har klippt ut ett par serierutor från en Kalle Anka-tidning och tipexat över texten i pratbubblorna. Tanken är att jag ska skriva i några egna väl valda ord där.

Layout av Cissi



"Pigga" närbilder
Layout av Cissi

Här använder hon utklippta bilder från en serietidning och visst är det en finurlig lösning att återanvända pratbubblorna för sin egen journaling?

Även Lillylva anknyter till pratbubblorna i en serie. Visst roar serier och lockar till skratt, men de kan också vara allvarsamma. Det senare ha Lillylva tagit fasta på för sitt kort där hon klippt ut en seriefigur, ritat en egen pratbubbla och fyllt den med en hälsning som helt enkelt passar in i sammanhanget.


Min pojkvän D är en seriefantast. Han har en del amerikanska serietidningar som han redan hade klippt i som jag botanisera bland. Och i en Agent X9 hittade jag den här serierutan. Jag föll för hennes ansiktsuttryck och tyckte att texten "I am sorry" passade utmärkt. Lite 3D-lack på det och färgläggning med promarkerpennor.. Man får dock passa sig med ProMarkerpennorna på den här sortens papper, testa lite på en spillbit innan du försöker dig på att färglägga motivet...
Kort av Lillylva



"Stämningsladdade" närbilder
Kort av Lillylva

Här använde hon en bild från en Agent X9, en serie som troligen faller de lite större "barnen" i smaken. De som är som mr D... :)

... och mig själv. :) I denna layout har jag letat efter bilder med Modesty Blaise som hjälper mig att fånga det jag vill förmedla med min layout. Det är en allvarsam historia som ändå har glimten i ögat.


En layout som jag skapat med tema rockig Modesty Blaise. Det är en sådan där sida till min BoM som inte är en bok utan en sida här och där. Jag talar inte om vad den egentligen handlar om... ;)

Färgerna är inte alls rockiga, men samtidigt är de en viktig del av helhetsintrycket. Iögonfallande så man kanske hajar till. Tillsammans med fotot på mig, seriebilderna och några dekorationer är det här verkligen jag.

En intressant aspekt här är att jag använt ett program som har vissa serietidningsinslag för att göra texten "bang, bang". Motsvarande funktion finns i en del ordbehandlingsprogram om du letar...

Layout av maxell



"Actionfyllda" närbilder
Layout av maxell

Humorn i serierna speglar i mångt och mycket - på ett eller annat sätt - vår vardag. Det är såväl allvarsamma, humorfyllda som rent ut sagt dråpliga situationer. Allt detta har Kosepute tagit fasta på när hon klippt ut en hel seriestripp och använt den på sin layout.


Den som någon gång har försökt att duscha en katt vet att det inte är det allra enklaste man kan göra... Jag läste för ett tag sedan en seriestrip om just detta, och kände att jag ville göra något med den.

Jag har embossat med turkost och clearembossing och även sprayat lite perfect pearls över layouten för att få känslan av vatten. Seriestripen har jag använt som den är, även om det kanske inte är så åldersbeständigt.

Layout av Kosepute



"Utmanande" närbilder
Layout av Kosepute

Jag känner så väl igen mig i detta. Utmaningen och att katter - med några undantag - inte gillar att bada, men ibland måste de. :)

Något som vi troligen också känner igen oss i är den serie som Samara använt på sin layout.


Jag gillar verkligen Nemi, ofta säger eller tänker hon saker som jag också funderat på, och i den här serien så är det exakt samma beteende som jag ofta kommer på mig själv med.

Jag använde bokstäver från ett pappersark med bokstäver i olika sorter,så att det skulle se ut om om det är klippt ur olika tidningar,
och dekorerade med en utstansad tv.

Layout av Samara



Scanning av den seriestripp som Samara använde på sin layout.
Scanning av Samara

Vi har nog alla fastnat där vid något annat än det vi borde. Annars är vi inte människor... :) Å kring denna tiden på året känns det nog för många att vi borde göra både det ena och det andra istället för det vi gör just nu...

Vi avslutar detta inlägg med ett klockrent julkort av Jajisses.


Jag har gjort ett julkort med önskan om en Glad Jul, minst lika viktigt som en god, eller hur?
Kort av Jajisses

Smit nu iväg och gör det du skulle göra och kanske är det att skapa de sista julkorten. Senast måndag den 20e ska de, men vanliga frimärken, postas för att "garanterat" hinna fram till jul. Kanske såg du en passande seriestripp i en tidning. Använd den och visa sedan upp ditt alster genom att lämna en kommentar till detta inlägg.

Senare idag kommer information om vår tredje och sista uppesittarkväll som går av stapeln tisdag den 21a december med start klockan 19.00. Håll utkik!

Länkar
Hemsida för The Yellow Kid - innehåller världens första seriestrippar


Skrotbokens länkar
Rune Andreasson och Bamse - Alster med Bamse, som också finns som seriefigur
En dag... - ATC av Samara med seriebild, layout av maxell med handritad seriebubblor, layout av maxell med digitalt skapade serieeffekter och layout av Metal Minish med seriebakgrund

0 kommentarer: