TV-spelen i våra hjärtan

on 16 november 2010

av Birgitta/Bi

Känner du Super Mario? Pac Man? Om inte så får du möta dem idag då vi låter oss inspireras av TV-spel då vi skapar.

I september fyllde Super Mario 25 år men ser man till TV-spel i gemen så har november varit en intensiv månad då den ena händelsen efter den andra har inträffat just i denna månad. En kort förteckning över några av dessa händelser finner du i slutet av inlägget. Idag låter vi oss som sagt bli inspirerade av TV-spel på olika sätt och skapar med olika TV-spelsfigurer som Super Mario med flera och/eller använder oss av minst en rektangel (med inspiration från TVn) och den ovala stjärnform som brukar bilda "pratbubbla" till ord som "POW" (se bilden nedan som är ritad av maxell).


Den uttrycksfulla stjärnformade "pratbubblan".
Exempelbild av maxell


Min egen erfarenhet av TV-spel är mycket begränsad och det är inte förrän det senaste året som jag på allvar har ägnat mig åt detta nöje. Min debut kom sig av att Nintendo släppte sitt Wii balance. Min sjukgymnast tipsade mig om att det kanske kunde vara en träningsform som kunde passa. Det gick en tid och i julas fick Sam både spel och balansplatta i julklapp. Numer brukar jag och Sam ta en stund; i princip, var morgon till att "spela" eller rättare träna på denna balansplatta. Kombinationen av träning och spel har funkat perfekt för oss. En kul stunds vardagsgemenskap som dessutom ger märkbara spår i form av bättre balans och i alla fall lite mer muskler. =)
Om man nu inte gillar den formen av träning kanske man ändå mår bra av lite hjärngympa då och då, dessutom bjuds det förstås på lite underhållning också.

Men låt oss starta från början. Min erfarenhet av Pac man kommer från datorns värld men visst debuterade han i TV-spels miljön i början av 80-talet. Denna lilla figur som outröttligt skulle matas med "små piller" och frukter medan han jagas av fyra monster i färgerna rött, blått, rosa och orange. Minns ni musiken?


Jag valde att köra lite oldschool, så det fick helt enkelt bli PacMan. Rektangeln förvandlades till en TVruta, med träram.
Layout av Lillylva

Men Super Mario då? Det är en figur som ursprungligen skapades till spelet Donkey Kong (1981) och då gick han under namnet Jumpman. Därefter blev han Mario (uppkallad efter ägaren till de lokaler som Nintendo hyrde) och först 1985 blev han Super Mario i och med att Super Mario Bros serien släpptes. Innan dess hade spelvärldens största ikon hunnit med att både vara snickare och rensat avloppen från arga krabbor!
Här låter Kosepute oss möta sina super bröder ...


När vi var yngre hade vi ett 8-bit Nintendo hemma. Mina bröder var väl de som spelade mest. Här har jag ritat av olika detaljer ut Super Mario på akvarellpapper, färglagt med Tombows och sedan klippt ut. Mariologgan hittade jag på nätet och har skrivit ut och klippt ut. Sedan fick mina bröder bli Mario och Luigi.
Layout av Kosepute

Att TV-spel och för den delen även dataspel kan erbjuda en stunds avkoppling är nog allmänt spritt idag och det är inte bara barn som spelar. Det märks väl inte minst inne på olika communitys som Facebook och så vidare. På tal om Facebook - du har väl hittat oss där? Vi erbjuder inga spel men kommer inom en snar framtid att kunna erbjuda något helt annat och minst lika spännande. Har du inte blivit vän med oss ännu så passa på redan idag.


Att scrappa om tv-spel lät ju enkelt först, men sen satte det stopp.
Hade inga dekorationer, papper eller foton som hade med tv-spel att göra.
Kom iallafall på att jag kunde göra en layout om mitt intresse för tv- och dataspel.
Knåpade ihop några figurer i cernitlera, hittade ett foto på mig där
jag ser koncentrerad ut, klippte ut figurer ur en spelfolder och sen klack det till att jag hade en dingbat-font med figurer från Super Mario spelen.
Så jag skrev ut några och färglade dem med promarkerpennor.
Klart. =)

Layout av Carola

TV-spel i all ära men som allt som oftast överträffar verkligheten i alla fall fantasins värld - eller vad säger ni om Samaras upplevelser?


Den här layouten gjorde jag för ca 3 år sen när det var fjärrvärmeindragning på mitt tidningsdistrikt. Det syns dåligt på fotona men det var smala stackars broar beståendes av 2 plankor i bredd, de skulle jag gå på i mörkret för att komma åt brevlådorna, och på hösten frös det till och de blev hala också.
Då fick jag inspiration att scrappa den här, för det kändes som när Mario riskerar att falla i avgrunden på vissa banor.

Papperet i sig är så vackert och häftigt, att jag inte ville ha så mycket dekorationer, fotohörn och en utstansad sköldpadda som fått vingar som extratillbehör,plus en pil, det fick räcka.
Rubriken är stickers, och som jag oftast gör så är journalingen skriven för hand.

Layout av Samara

Det var då för väl att det gick vägen och inga ben blev brutna på kuppen - vi har ju en tendens att inte vara fullt så seglivade som våra digitala vänner.
Kanske värt att skänka ditt tidningsbud en extra varm tanke nu när vintern nalkas.

Spelhändelser under november
Jag lovade att nämna några olika novemberhändelser ovan, här följer dessa:
5 nov 1999 – Den första officiella versionen av det populära spelutvecklarverktyget Game Maker släpps
9 nov - 2004 – Halo 2, uppföljaren till det populära tv-spelet Halo släpps till Xbox
15 nov 2001 – Xbox Lanseras i USA
16 nov 2004 – Datorspelet Half-life 2 släpptes av Valve Corporaton
21 nov 2004 släpps Nintendo DS i USA, spelet har bland annat fått 35 game of the year-nomineringar

Nej, nu blev jag allt lite spelsugen - hur är det med dig?
När du spelat klart - glöm inte att också scrappa om dina spel(o)vanor också.

0 kommentarer: