av Birgitta/Bi

Kvällarna bli mörkare, fullmånen kastar sitt vita ljus över nejden - det är åter dags för spökerier och rackartyg! Samtidigt ställer vi åter om klockan till normaltid vilket gör kvällens mörker ännu djupare.

All Hallows Eve ( i översättning Alla helgons afton) eller Halloween som det med tiden kom att heta, är åter här. En tradition med ursprung i Irland och delvis ifrån Skottland firas den 31 oktober. Detta skall inte förväxlas med svenskt datum för Alla Helgons Dag som i år infaller den 6e november.

Redan under 50-60-talet finns Halloweenfirande omnämnt i Sverige men det är inte förrän från mitten till slutet av 90-talet som firandet har blivt mer allmänt och som det har anammats av handel och press.
Firandet av Halloween ses numer som etablerat i Sverige och firandet omsätter varje år ca en miljard kronor.

Normaltid
Då det också är sista helgen i oktober är det dags att ställa om klockan till "vintertid", eller som det egentligen heter normaltid, igen. Mer om detta nedan.
Vi väljer därför att skapa alster som passar inför Halloween men ser också till att alla alster har en klocka representerad.
Maxell inleder med ett mustigt kort med en riktig skönhet på. =)


Jag har en samling med Halloweensaker för scrap och liknande. Däri finns mest alternativa saker och jag hittade bland annat en färglagd häxa som är en utskriven målarbild. Så var kortet igång. :)

Minns någon de svarta filtbanden med höstmotiv som kom för några år sedan? I min samling med halloweensaker fanns den vita skyddsplasten kvar och häxan fick ett spökträd med ett staket som också delvis påminner om en kyrkogård. Jag la helt enkelt trädet och staket på min kortstomme och maskade över med svart distress på svamp. Staket fick jag flytta allteftersom för att täcka hela kortet. På sina ställen kom lite svart med och här ger det en viss charm. Jag målade staketet med vit färgpenna (MCP-tekniken) och det svarta skiner lite igenom som smuts. Perfekt! Jag maskade också en måne och ritade dit fladdermöss som flyger. Bandet längst ner, döskallarna och spindeln med nätet är serpentiner. Döskallarna klippte jag ut från den smala pappersserpentinen och monterade på svart- eller gråfärgade ciklar varav en är den som jag använde för att maska månen. :) Katten är en digital halloweendekoration som jag köpte för några år sedan. I ena handen håller häxan en klocka i form av en liten stämpel. Slutligen gjorde jag två pappersremsor och skrev hälsningen för hand.

Det hela är färgglatt och sotigt smutsigt svart. Exakt så som jag gillar det. :)

Kort av maxell



Sotiga närbilder
Kort av maxell

En som verkligen har tagit Halloween till sitt hjärta är Lillylva. Hon har tagit fasta på en kortvikning som vi presenterade under kortveckan då hon gjort ett så kallat Tri Shutter Card. Ett utmärkt kort om man vill frossa i dekorationer.


Jag älskar Halloween. Inte bara den Amerikanska traditionen, utan även vår Svenska Alla helgons afton. Givetvis har jag en hel uppsjö med halloweenrelaterade stämplar.. så efter en stunds botaniserande valde jag ett tiotal att arbeta med. Jag tänkte som så att istället för ett mönsterpapper bygga sektionerna på kortet med hjälp av stämplarna. Baksidan däremot fick förbli enkel.
Tri Shutter Card av Lillylva



Kontrastrik närbild
Tri Shutter Card av Lillylva

Lägg särskilt märke till vad "Benajmin" har i handen.
Det finns fler som uppskattar helgen som för en pysslare kan innebära hur mycket extra kul utmaningar som helst. Stensaxoch påse har även hon ett kort att bjuda på. Här gäller det att ta en ordentlig titt och njuta av den ovanliga dekorationen.


Halloween är ju en sådan rolig tid att pyssla inför! Synd bara att denna dag inte firas mer i Sverige än vad den gör. Hade varit riktigt kul att åka till Usa och uppleva den på riktigt. Mitt halloweenkort har jag försökt få en spindelvävskänsla över genom att göra trådar med hjälp av limpistolen. Riktigt kul pyssel som varmt rekommenderas! :)
Kort av stensaxochpase



Invävd närbild
Kort av stensaxochpase

Med spindelväv i håret och kostymen på plats gör vi oss klara att gå på kalas. Vad passar väl bättre än att ta med en god choklad. Sötsaker kan blidka de flesta monster.


Jag hade aldrig provat på att altra en chokladkaka, så nu blev det äntligen av! Samtidigt gjorde jag även ett kort att antingen ge bort tillsammans med chokladkakan, eller separat.

För mig är det en otrolig utmaning att skapa något till halloween då orange verkligen inte är en färg jag har mycket av, enstaka baksidor på papper ärligt talat! Men hey - det är ju det utmaningar är till för!

Altrad chokladkaka med matchande kort av Mahlin78

Även Martha känner att choklad som gåva; för att blidka diverse demoner och otyg, fungerar var sig du besöker dem eller de kommer och ringer på din dörr för lite "Bus eller godis".


Först gjorde jag ett omslag till en chokladkaka. Bakgrunden är boksidor som jag har färgat in med distresser. Jag har använt urtavlestämplar och embossingpulver på bakgrunderna för att få mer mönster.

Och...

Altrad chokladkaka av Martha



... av resterna som låg kvar på bordet blev det ett inbjudningskort och två placeringskort.
Matchande inbjudningskort och placeringskort av Martha

I vår familj (Bi och Sam) kommer vi för första gången att ha Halloweeninspirerat kalas då det är dags för tjejmiddag/födelsedagskalas just denna helg.
Inbjudningskorten är skickade och dekorationerna börjar ta form.
Dukningen är det som har fått mest av Halloweentema. Med lila duk på bordet och med födelsedagsbarnets önskan om att få äta Tex Mex så infann sig idén att göra egna underlägg till bordet. Alla gästerna skall få göra sin egna.


Tanken är att alla gäster skall få göra sitt egen tablett till dukningen. Framme kommer att finnas alla möjliga papper och dekorationer både färdigtillverkade och mallar till att göra egna.
När motiven är färdiglagda är det dags att laminera. Jag har använt mig av laminat i A3 format. Så här blev mitt förslag.
Det är transparent och fotograferat mot vit bakgrund för att motiven skulle synas lite bättre vid fotograferingen men är helt klart mer effektfullt mot dukens lila färg.

Bordstablett av Bi



Jag har valt att hålla bordsdekorationen till ena kanten av bordet för att ingen av misstag skall råka putta till ljuset. Med en samling spökigt torra kvistar så gäller det att lågan inte kommer för nära. Sparsamt med dekorationer på ljusfatet med andra ord men dessto fler på bordet.
Torra kvistar från en ros med flera växter får utgöra basen. Lite spindelväv och spindlar hör naturligtvis till. Två små spöken får också plats. Ser du vad de är gjorda av? Svaret kommer sist i inlägget. =)
*Skäms* Glömde lägga dit urtavlan som också skall stå i bakgrunden innan fotograferingen så den får du tänka dit.

Bordsdekoration av Bi

Nu har vi sett alster i de traditionella färgerna orange, lila och svart men det behöver inte alls vara på det viset. Ett fantastiskt härligt Halloweenkort bjudet Kicken på - ett kort med hopp om ljusare tider kanske.


Jag valde att göra ett relativt lätt kort. Jag valde ett papper till grund och tog sedan spillbitar och gjorde en klocka. Efter det valde jag ett mönstrat papper, sedan satte jag ihop allt och avslutade med lite dekorationer och skrev dit "happy halloween". Kortet ska min kompis få på en halloweenfest som hon ska ha.
Kort av Kicken

Det var allt vad alster vi hade att bjuda på idag. Hoppas de har gett inspiration till helgens firande. Och så glöm inte ...
ställ om klockan. =)

Normaltid - igen
Förr, då tiden inte spelade så stor roll hade var ort sin egen tid. Klockan ansågs helt enkelt vara 12 på dagen då solen stod som högst på himlen, så kallad soltid. Med järnvägens intåg blev det dock allt svårare att skriva tidtabeller. Statens järnväg införde därför en egen tid, så kallad järnvägstid.
Stationsklockorna hade två minutvisare där den ena visade järnvägstid och den andra lokal tid.
Skillnaden mellan Strömstad och Haparanda var då 45 minuter.

För att ingen passagerare skulle komma för sent til tåget valde man att låta järnvägstiden vara densamma som Göteborgs lokala tid. Detta kunde svårligen accepteras i huvudstaden och en 15 år lång debatt tog vid. Denna utmynnade så småningom i beslutet att införa en Svensk lokaltid.
Detta beslut trädde i kraft den 1 januari år 1879.

Sverige blev härmed först i världen med att införa en gemensam tid.
Numer är det sista helgen i oktober och sista helgen i mars som gäller för skiftet mellan normaltid och sommartid.

Spökfrågan: Yepp, rätt svar är tamponger

Länkar
Wikipedia om Normaltid


Skrotbokens länkar
En färgrik helg av Bi
Halloweengodis av Bi
Dukningar inför höstens bjudningar av Alien Bling
Marbletekniken av Alien Bling
Pumpaprakt av Alien Bling
Creepy Crawlies - fyrbenta vänner av Alien Bling
Djävlar och bevingade varelser av Alien Bling
Häxor och katter av Alien Bling
Vi bakar inför Halloween av Bi och Sam
Häxmall av Bi och Sam
Monster klär i rosa av Alien Bling
Jag syr godispåasr till Halloween av Sam
Vi skapar från samma bild - nr 1 av Bi
Vi berättar om allahelgonahelgen av LenaS och Alien Bling
Hybridscrappa Halloween - oanade möjligheter med datorns hjälp av maxell
Vi tar vad vi har för att fira Halloween av maxell

0 kommentarer: