Plånbokskort för C6-kuvert

on 7 oktober 2010

av Pippin

Letar du efter ett plånbokskort som har rejält plats och som ändå ryms i ett C6-kuvert? Då har du kommit rätt. Här ges tutorial och inspirationsalster.

När vi viker papper till kort av olika slag kan det vara trångt om utrymme att stoppa i tags och annat. Det gäller inte för kortet i det här inlägget. Här finns plats för såväl tags, meddelanden, pengar och även små presenter. Ändå ryms hela kortet i ett C6-kuvert.

Information: All text och alla foton för den första delen med tutorial är av Pippin. Text och foton för övriga inspirationsalster är av av den som gjort respektive plånbokskort. Eventuell övrig text är av maxell.

Vi börjar med en bild på det färdiga kortet.


Ett öppet plånbokskort.
Plånbokskort av Pippin


För att göra detta plånbokskort behövs:
  • Slät cardstock
  • Mönstrat papper
  • Embossingfolder och passande embossingmaskin
  • Clear embossingdyna, clear embossingpulver och embossingfön för varm embossing
  • Skärmaskin eller liknande
  • Dubbelhäftande tejp eller liknande
  • Dekorationer i form av band och eventuellt spännen
  • Låsmekanisk (kardborre, magnetlås, band eller tryckknapp)



Skär till cardstock, strukturerad eller slät i storleken 14,9 x 29,7 cm. Jag använder ett A4-ark och skär av en bit i ena kanten, och får då rätt storlek. Mitt kort är gjort för att passa ett C6-kuvert. Jag använder helt slät cardstock, för att sedan kunna göra mönster med torrembossing. Cardstocken ska inte vara för tjock eftersom man fodrar plånboken med ett mönstrat papper. Runda också hörnen i ena änden.



Här kan du se när jag embossat pappret. Jag drar sedan med embossingdyna uppepå mönstret och värmeembossar med transparent embossingpulver.



Skär sedan till fodret till plånboken i mönstrat papper, cirka 1 mm mindre i varje sidan än den första cardstocken. Runda också hörnen i ena änden av fodret. Limma eller tejpa med dubbelhäftande tejp ihop de två pappren och sy en söm runtom. Har du ingen symaskin kan du doodla sömmen med en penna.



Biga plånboken på måtten 10,3 cm och 20,6 cm, räknat från den raka kanten (ej den med rundade hörn). De rundade hörnen ska vara på locket som är framtill. Skär till två stycken rektanglar av samma cardstock som utsidan i storleken 10x6,5 cm. Biga dem på måtten 1,5, 3 och 4,5 cm. Alltså 3 veck. Vik hop dem som ett dragspel. Sätt fast dem i plånbokens insidor med dubbelhäftande tejp.



Sätt fast snygga band, ev. med spännen som dekoration, 2 st på var sida eller ett mittpå. Mina ”spännen” är öppningsringar från två ölburkar.

Dekorera och sätt någon stängningsanordning på insidan. Jag använder kardborrepluttar. Man kan också använda magnetlås, band eller tryckknapp.

Plånbokskort av Pippin



Så här ser plånboken ut inuti.
Plånbokskort av Pippin

Vill du ladda ner denna tutorial i pdf-format klickar du här.


Jag saknar möjlighet att torr embossa så därför valde jag att arbeta med ett mönsterpapper istället. Just det papper jag valde är ett väldigt kraftigt dubbelsidigt papper så jag förenklade kortet ännu mer genom att bara använda mig av ett papper. Sömmen är ritad och kanterna fick endast en lätt omgång med chalken.
Det blev ett väldigt enkelt och snabbgjort plånbokskort. Suveränt att kunna ta till när tiden är knapp.

Plånbokskort av Bi



Så här ser det ofodrade kortet ut från insidan.
Plånbokskort av Bi



Jag har länge önskat mig en förvaring för altrade spelkort. När jag såg Pippins plånbokskort och tutorial visste jag att jag hittat rätt. Här fanns potential att hitta det jag sökt.

Jag tog fram en kortlek i ask och använde den för att hitta mina mått. Ja, jag modifierade sidorna på kortet för att bättre passa leken. Jag valde även att förlänga locket och därmed kunna stänga kortet när det fyllts med en hel lek altrade spelkort. "Dragspelet" på sidorna har samma bredd som i Pippins tutorial då de passade perfekt för tjockleken på en lek med spelkort. :)

Nu valde jag att lägga ett mönstrat papper på insidan även om stommen är tillräcklig som den där och dessutom mönstrad på baksidan, det vill säga insidan. Jag ville helt enkelt ha en annan insida. :) Här limmade jag ihop och sydde för hand runt alla kanter med langettsöm. Pillrigt, men det ger en rejäl förankring och ett arbetat intryck. Dessutom kunde jag använda sömmen för att trä in och knyta fast de tags som hänger på utsidan.

Utsidan i övrigt är dekorerad på ett annat sätt än Pippins kort. Jag gillar hur fransen passar in där på locket. Var dock försiktig om kortet ska öppnas och stängas flera gånger och du använder kardborrelås. Fransen har en tendens att trassla in sig i kardborren. :)

Plånbokskort av maxell



Närbilder på klart rosa detaljer...
Plånbokskort av maxell

Lycka till med din egen variant av plånbokskort i denna variant.

Vill du se andra plånbokskort följer du länkarna sist i inlägget. Detsamma gäller om du vill se en sammanställning av alla inlägg under Skrotbokens kortvecka 2010.

Skrotbokens länkar
Skrotboken firar WCMD 2010 - Presentation av Skrotbokens kortvecka 2010 med länkar till alla inlägg under veckan
Plånbokskort med sedelficka - Tutorial och alster av maxell.
Madame Butterfly - Innehåller ytterligare en variant av plånbokskort gjord av Bi

0 kommentarer: