av Mahlin78

För många är det en självklarhet att tända levande ljus nu när höstmörkret på allvar dragit in över landet. Det här inlägget ger en tutorial för ett så kallat ljuskort som har plats för 4 värmeljus samt bjuder på flera inspirationsalster.

Vi inleder med en tutorial - Ljuskort för 4 värmeljus av Mahlin78. Denna följs av flera inspirationsalster skapade av olika personer. Sist i inlägget finns länk till en annan variant av ljuskort samt länk till ett inlägg med allmän information om och länkar till alla inlägg under Skrotbokens kortvecka 2010.

All text och alla foton för den första delen med tutorial är av Mahlin78. Text och foton för övriga inspirationsalster är av den som skapat respektive ljuskort. Eventuell övrig text är av maxell.

Först - en bild på hur ett färdig ljuskort med plats för 4 ljus kan se ut.


Ljuskort för 4 värmeljus av Mahlin78


För att göra detta kort behöver du
1 ark cardstock á 14,5 x 30 cm
1 ark mönstrat papper á 15 x 30 cm
lim/dubbelhäftande tejp
bigare (pappersvikare)
sax
linjal
kniv/skalpell
skärmaskin
OH-plast eller annan plast
chalk
band
4 värmeljus
och/eller valfria dekorationer



Skär till båda papperna i storleken:
Cardstock 15 x 30 cm
Mönstrat 14,5 x 30 cm




Biga det enfärgade, dvs vik pappret, på måtten 1 cm, 3 cm, 7 cm,
9 cm och vid 21,5 cm.

Du har då delat in pappret i 6 st olika delar i storlekarna 1 cm, 2 cm,
4 cm, 2 cm, 12,5 cm och 8,5 cm.




På 4 cm-delen märker du ut ett hål på 2 x 10 cm, i mitten. Mät noga
så det inte hamnar snett! Skär sedan ut hålet.




Så här ser hålet ut när det är utskuret och klart.



Här har jag skurit till det mönstrade pappret i storlekarna
1,5 cm, 3,5 cm, 1,5 cm, 12 cm och 8 cm. Varje bit är alltså 0,5 cm smalare
än det enfärgade pappret.

Om du vill kan du nu chalka/färga in kanterna.

Den enfärgade 1 cm-biten får inget mönstrat papper.




På den biten som är 3,5 x 14,5 skär du bort 2,5 x 10,5 cm i mitten.
Motsvarar bild 3-4 för det enfärgade.




Här har jag nu klistrat fast alla bitarna på cardstocken. Jag brukar
för säkerhets skull dubbelkolla så det passar storleksmässigt innan
jag klistrar fast det mönstrade pappret.




Här har jag nu satt dubbelhäftande tejp på insidan av kortet, så nära
kanten på det utskurna som möjligt och sedan även satt fast OH-plasten
(funkar lika bra med någon annan typ av plast från någon förpackning)




Här har jag satt dubbelhäftande tejp runt 3 av kanterna, eftersom
jag kommer stoppa i en tag i fickan som bildas.

Tips! Vill man kan man här skära av på diagonalen och
stoppa i en tag.




Här har jag satt fast det som jag tejpade på bilden innan.



Denna tejpbit är för att fästa bandet som sitter under ljusen, och även
håller dom på plats. Se bild längre ner.




Här är bandet fastsatt. Jag provar ut vilken längd jag ska ha INNAN jag
tar bort skyddet från tejpen. Lätt att det blir för kort eller
för långt band annars.




Bredvid bandet har jag nu satt en ny tejpbit. Det är i den som
OH-plastlocket kommer fästa. Prova ut innan du tar bort skyddet
på tejpen så du vet vilken del som ska fästas i tejpen.




Här har jag nu vikt ner OH-plastlocket och satt fast i tejpen,
stoppat i ljusen och bundit ihop bandet.




Här har jag nu stoppat i en tag i fickan som blivit, samt satt en
tack-stämpel mitt på fickan för att få lite mer liv i kortet.

Ljuskort för 4 värmeljus av Mahlin78

Vill du ladda ner denna tutorial i pdf-format klickar du här.

Mahlin78s kort är kontrastrikt men sina färgstarka och även ljusa detaljer mot en mörk bas. Hälsingen, som är monterad via utstansade scalloped cirklar i lager på lager, säger att kortet ges bort som en tackgåva.

Resten av inlägget presenterar ytterligare inspirationsalster från olika skapare. Passa på att notera hur detaljerna skiljer sig från ljuskort till ljuskort som är skapat från samma tutorial och mått. Notera också de olika förslagen som anges på användningsområden för ljuskortet.

Koseputes första ljuskort någonsin. Ett brett organzaband över ljushållaren ger ett mjukt intryck tillsammans med de stora blommorna längst nere till vänster. Kosepute föreslår att kortet används som värdinnegåva för höstens middagsbjudningar.


Detta är för mig en helt ny kortvikning. Men den var väldigt enkel att göra.

Jag tänker mig att detta är ett kort man kanske tar med till en middag,
istället för en blomma till värdinnan.

Ljuskort för 4 värmeljus av Kosepute

Från ett färgstarkt rött till ett ljust ljuskort av Martha. De stora blommorna längst nere till höger är kvar. Annars är det finurligt sydda detaljer och en stämplad och färglagd plast för ljushållaren. Martha föreslår, liksom Mahlin78, att kortet används som tackgåva.


Ett värmeljuskort är en bra tackpresent.

Jag har valt att sy på mitt kort eftersom jag tycker det ger ett
arbetat intryck. På plasten som täcker ljusen har jag stämplat och
färglagt med alcohol incs.

Ljuskort för 4 värmeljus av Martha



Närbilder som visar att det kan vara detaljerna som gör det... :)
Ljuskort för 4 värmeljus av Martha

Vi avslutar med ett annat ljust ljuskort. Denna gång är det vintageinspirerat av Cajaba. Kortet har ett gott syfte - att sprida ljus och hopp till mottagaren. Cajaba har valt att modifiera lite (enligt angiven möjlighet i Mahlin78s tutorial) och lagt till en ficka med plats för en tag. Det medger att hon kan lämna ett personligt meddelande till mottagaren.


Detta kort har jag gjort till en av mina bästa vänner vars man har cancer.
Dom har varit här i Umeå på behandling för att sedan åka vidare till
Sunderbyn. Då jag inte kan vara nära dom på samma sätt som jag varit
tidigare tänkte jag att de skulle få detta av mig.

Skickar med några ord på vägen på tagsen i kortet, vill påminna henne
om att det finns änglar i vården även om dom kanske inte visade sig i
Umeå. Och att de ska ska tända ett ljus när det känns tungt, jag tänder
ljus för dom varje dag och tänker på dom.

Ljuskort för 4 värmeljus av Cajaba

Lycka till med att själv sprida ljus i höst- och vintermörkret. Missa inte länken till en annan variant av ljuskort och länken till översikt för Skrotbokens kortvecka 2010.

Skrotbokens länkar
Skrotboken firar WCMD 2010 - Presentation av Skrotbokens kortvecka 2010 med länkar till alla inlägg under veckan
Ljuskort för valfritt antal värmeljus - Tutorial med alster av Bi

1 kommentarer:

Olivia sa...

Tusen tack för en kanonbra tutorial! Här kommer min tolkning:
http://janssonsuniversum.blogspot.com/2010/10/julkort.html
och här: http://janssonsuniversum.blogspot.com/2010/10/en-till-bild.html
Snart kommer fler! :)