av Birgitta/Bi

Till detta kort gör du även själva kuvertet. Det går enkelt att göra men ser ändå väldigt arbetat ut vilket är en smidig kombo. =)

Du behöver:

  • En bit 20 x 30 cm mönsterpapper, gärna dubbelsidigt
  • Skärmaskin eller liknande
  • Spetsband eller vitt papper och kantstans
  • Dubbelhäftande tejp eller liknande
  • Ett band
  • Valfria dekorationer
  • En bit cardstock eller annat fast papper till kort



Börja med att mäta upp och biga enligt skissen ovan. Först på mitten (dvs 10 cm) från kortsidan räknat och sedan på långsidan 7,5 cm in från kanterna på kortsidan och 10 cm högt.
Markera gärna lite försiktigt i ovan kanten var mitten på papprets långsida är.




Skär av den övre vänstra diagonalen enligt skissen. Från nedre vänstra sidan via den bigade kanten (7,5cm in 10 cm upp) och upp till mitten av pappret.



Gör likadant med den andra diagonalen.



Ditt papper skall nu se ut som ovan.



Mallen och mitt mönsterpapper i samma stadie. Kontrollera att det går att vika ihop kuvertet så att kanterna stämmer.



Sätt en bit dubbelhäftande tejp i nederkanten alt. limma försiktigt och vik ihop kortet.



Fäst ett spetsband eller en remsa med vitt papper som fått passera en kantstans för att dels ge ett vackrare utseende och dels för att ovandelen som skall vikas ner över kortet skall passa bättre och inte ”åka in” i kuvertet.



Dekorera kuvertet och gör ett kort att stoppa i. Glöm inte ett band runt om så att det går att låsa kuvertet. Klart

Några alster att hämta inspiration ifrån ...


Detta kuvertet var mycket roligt att göra och kommer absolut göra fler! Dock la jag pappret (med hjärtanen) åt fel håll när jag klippte, vilket jag märkte för sent. Men jag tycker inte det gör något.

Kort av Kicken



Här fick jag äntligen användning för ett papper som jag gillar mycket, men haft svårt att använda. Just att få med båda sidorna var suveränt. Filtbandet som sitter fastlimmat på insidan har jag haft i min ägo hur länge som helst, och haft lika svårt för att använda. Ett roligt kort jag kommer göra igen!
Insidan av kortet har jag smyckat med spillbitar och stansat i min kantstans. Tagen är även den gjord med det mönstrade pappret.

Kort av Mahlin78



Kortets insida
Kort av Mahlin78



Mitt första kuvertkort - ett jag gjorde i somras. Mönsterpapper i grönt men med ljusrosa färgtoner framför allt i blommorna - syns dock inte så bra på fotot.
Kort av Bi


Skrotbokens länkar
Skrotboken firar WCMD 2010 - Presentation av Skrotbokens kortvecka 2010 med länkar till alla inlägg under veckan
Världspostunionens dag och Rosa Bandet i skön förening av Bi
"Wellat" kuvertkort - Tutorial och alster av Bi

0 kommentarer: