World Humanitarian Day - Hjälp

on 19 augusti 2010

av Birgitta/Bi

Internationella dagen för hjälparbetare (World Humanitarian Day) vill idag uppmärksamma den situation som humanitära arbetare står inför idag - vi skapar med ordet "Hjälp".

World Humanitarian Day instiftades genom en FN-resolution 2008 till minne av de 22 människor som dog i Canal Hotel-bombningarna i Bagdad 2003. En av dem som förlorade sina liv under det humanitära uppdraget var FN:s generalsekreterares speciella representant Sergio Vieira de Mello.

I år är det andra gången som dagen uppmärksammas och det ger ett tillfälle att se hur situationen ser ut för de tusentals humanitära hjälparbetare jorden runt, som ägnar sina liv åt att uppfylla det humanitära imperativet att rädda liv och lindra nöd. Mer information nedan.

Här på hemmaplan skapar vi och använder oss av ordet hjälp (i valfri böjning/ordkombination) på det vi skapar.

Det finns många sätt att räcka ut en hjälpande hand både borta och på hemmaplan - Koseoute visar vägen.


När jag tänker på ordet hjälp så tänker jag på mitt nuvarande jobb som personlig assistent. Så det fick bli en layout om det.

Jag scrappar aldrig utan foton, och bara det var en klurig utmaning. Men jag har utgått från kuvertet och tänkt att det är det centrala i layouten. Där har jag lagt i några sidor där jag har skrivit om mitt jobb. Jag ville behålla texten lite privat, så därför blev det ett kuvert till den.

Layout av Kosepute

Men även om det inte gäller några direkta hjälpinsatser måste man ibland bara få utrbrista i ett: HJÄÄLP!!!


Just som titeln säger tänker jag ofta för jag tycker det känns som igår när lilla S var bebis och sen byggare Bob tokig 2 åring, prinsess galen 4 åring och nu är hon en tuff, cool 7 åring som älskar mode, musik och dataspel...
Layout av Skberg74

Ja, det är galet så snabbt tiden går och vi som bara blir yngre och yngre med åren, eller?

Börjar det månne smyga sig in en viss förvirring?


Ja, nu är det definitivt offentligt... ibland är jag så otroligt tankspridd - eller så har jag helt enkelt för bråttom. ;-D. För ett par år sedan när vi var på väg till Astrid Lindgrens värld, skulle vi bara lite snabbt stanna till vid en mack och jag skulle skutta in dit och köpa lite godis och läsk. Fort som tusan kör jag in fötterna i ett par skor som står vid dörren i husbilen rusar in i macken när jag plötsligt tycker det känns lite konstigt på fötterna och tittar ner... Ha, ha, ha.. jag fick bråttom att fort få av mig skorna innan någon såg.

Här har jag klippt ut vimplar från mönsterpapper och limmat fast på floss som är fastknutet i rubriken. De små fjärilarna är också utklippta, vingarna vikte jag upp en aning och fäste halvpärlor som kropp.

Layout av Cissi



Orden på fotot är utskrivna på sån där vit tejp man har för att fästa bandage med (kirugtejp från apoteket) Jag skrev först ut orden på vanligt vitt papper och tejpade sedan fast tejpen över orden och skrev ut igen.
Layout av Cissi

Jag är säker på att semestertiden som flytt har kunnat erbjuda många liknande incidenter för väldigt många av oss. Iblande känns det verkligen att även hjärnan fått ta semester. Men tänk samtidigt så många vi gläder i vår omgivning genom att vara så där lagom tankspridda. =) En tröst mitt i allt.

Efter semestern finns det alldeles säkert också en hel del personer att tacka ...


Jag gjorde ett kort där jag tänkte på att man fått hjälp av någon att göra något. Kortet är gjort till en väninnna som hjälpt mig att vattna blommorna på min semester
Kort av Pippin

Även sarateres har något att tacka för.


Ett tackkort - anledningarna kan vara många.
Kort av sarateres

En som definitivt vet vad hon tackar för, det är Dolores. Hoppas Spencer mår bra nu!


Vår katt Spencer skadade svansen svårt på försommaren och fick åka fram och tillbaka till veterinären under ett par veckor. Mina föräldrar ställde upp jättemycket och gav oss skjuts så ofta de kunde och hjälpte till i största allmänhet.

Kort därefter fick Spencer åka till dem på "spa" en vecka, som alltid under semestern. Fast denna sommar var det lite jobbigare att ta hand om honom pga alla medikament och salvor men det klarade mina föräldrar med bravur.

Detta stafflikort är således till min mor och far och med det vill jag, maken och inte minst Spencer säga: Tack för hjälpen!

Kort av Dolores

Med dessa "tack för hjälpen", tackar även jag för visat intresse inför de härliga alster jag fått glädjen att presentera idag.

Läs väldigt gärna vidare - det är inte alltid en bild säger mer än tusen ord (och så många ord är det inte)! =)

En insats på liv och död
Humanitära arbetare är allt mer utsatta för terrorattentat, mord, kidnappningar och andra faror. Under 2009 dog 102 humanitära arbetare (varav 88 lokalt anställda) i tjänsten runt om i världen och 92 personer kidnappades. Siffrorna för 1999 var 30 respektive 20. De mest utsatta länderna är Sudan, Somalia och Afghanistan, men runt om i världen kämpar dessa bortglömda hjältar mot extrema temperaturer, torka och översvämningar, krig och överfall för att lindra nöden för de som drabbats av konflikter eller naturkatastrofer. De allra flesta kommer från de länder där de arbetar och får aldrig den uppmärksamhet de förtjänar.

Även om antalet flyktingar i världen minskat till omkring 10 miljoner idag finns det 27 miljoner internflyktingar; som inte korsat någon internationell gräns, men som ändå är flyktingar i sitt eget land. Var sjätte person i världen är kroniskt hungrig. Det är dessa människor som de humanitära arbetarna runt om i världen försöker hjälpa, ofta med risk för sina egna liv.

Givare - mottagare
Det är viktigt att inte bara komma ihåg de hjälparbetare; som dagligen riskerar sina liv för att hjälpa de mest utsatta, utan även de som får hjälp. De allra mest utsatta. De som drabbats av naturkatastrofer eller krig och som är beroende av hjälp utifrån för att kunna överleva.

Sveriges roll som en av världens största givare är att se till att de humanitära arbetarna runt om i världen får möjlighet att utföra sitt arbete. Det kan vi göra på två sätt – dels genom att fortsätta vara en generös och flexibel humanitär givare, dels genom att uppmärksamma det humanitära arbetet och dess speciella betingelser.

Vatten - en personlig reflektion
Vatten är en livsnödvändighet men i allt för stora mängder och på fel plats orsakar vattnet istället katastrofer.

Vi skämtar sins emellan om att Sverige efter den varma, torra sommaren nu har drabbats av Monsunregn och förödelsen är på sina håll avsevärd med stor materiell förödelse och med kostnader som rusar i höjden. Samtidigt skadar det inte att lyfta blicken något och se den största naturkatastrofen i modern tid.

Jag pratar naturligtvis om situationen i Pakistan.

Mätt i antal döda är inte Pakistan någon av de större katastroferna men det är inte de döda som behöver hjälp - det är de överlevande.

Översvämningen i Pakistan har drabbat fler än både jordskalvet i Haiti och tsunamin 2004. Torts det relativt låga antalet döda, "bara" ca 1 600 så har ca 700 000 hem förstörts och ca 14 MILJONER människor drabbats.

Omsatt i Svenska förhållanden innebär det att alla i vårt land på ett eller annat sätt skulle vara drabbade, ja, du kan faktiskt lägga till Danmark också.

Det är som om alla hushåll i Skåne och Blekinge plötsligt blev hemlösa!

Som skåning undrar jag - till vem får jag och min utfattiga och sjuka familj nu komma? Välkomnar du oss?

Länkar
SIDA - Humanitära arbetare allt mer utsatta
Hjälp UNICEF hjälpa i Pakistan

1 kommentarer:

Johanna på UNICEF sa...

Tack för din post! Din insats är viktig.