Tur i oturen?

on 13 augusti 2010

av Birgitta/Bi

Fredag den trettonde en tur- eller otursdag? Vi skapar om tur och otur samt använder oss av talet tretton.

I stora delar av världen har man idag uppfattningen att just fredagen den 13:e för med sig otur och olycka. Att just denna dag; som inträffar en till fyra gånger per år, är så illa sedd, beror sannolikt på att två olika företställningar om otur och olycka sammanstrålar just denna dag. Därmed blir dagen tvåfalt olycksbådande. Men lägger man till en fullmåne så får man istället en dag som ger exta mycket tur!
Mer om detta kan du läsa nedan. Vara hur det vill med detta, idag skapar vi om tur och otur eller om talet tretton!

Cissi är en som verkligen har fått erfara vad otur är, men om hon lyckades pricka in det på fredagarna eller ej vill jag låta vara osagt. (Kan nog inte låta bli att tycka att hon trots allt hade tur på samma gång - det kunde faktiskt gått ännu värre med tanke på alla eskapader.)


Den här layouten handlar om att jag hade en aning otur som barn... och här är några goda råd för att undvika olyckorna som jag råkade ut för.
-Stoppa inte in tryckknappar i öronen, -Drick inte fotogen, -Sträck dig inte över en mugg med kokhett vatten, -Hoppa inte från garagetaket med nya byxor, - Gå inte i platåträskor i en brant trapp, Spring inte med miniskidor upp för en backe och till sist -Hoppa inte i trappen när du just blivit av med gipset.
Ja, ni förstår att mamma inte hade det lätt med mig
Fotot och dokumentationen är utskriven på vellum. Det blev en kul effekt med det transparanta. Dokumentationstexten är även embossad med transparent embossingpulver som jag strödde på texten direkt när det kom ut ur skrivaren.

Layout av Cissi

Lilla S (dotter till Skberg74) ger oss en härligt färgstark skildring av en annan "otursföljd" historia då hon skapar om talet 13.


Lilla S ville också vara med så vi pratade om vad hon skulle hitta på. Bakgrunden hade hon målat redan och siffran 13 var där men vad skulle sidan handla om?
Till sist hittade vi idéen när vi kollade foton, de 13 försöken att få en bild på de 4 kusinerna...det är inte lätt att fånga dom alla samtidigt och stillasittande.

Layout av Lilla S

Mamma Skberg74 har gjort ett medvetet val. Här räds inte några skrockfulla historier inte. Varför falla till föga när det går att vända till något positivt?


Tur eller otur, för mig har siffran 13 alltid varit ett lyckotal och det hela började med att jag ville vara lite tvärtemot alla som sa att det var otur eller att fredagen den 13 skulle vara speciell otursdag, jag valde helt enkelt att ha det som favoritdag och siffra.
Det blev en digitallayout denna gång, credits går till http://bluedreamdesigns.blogspot.com/ som gjort kitet jag använt.

Digital layout av Skberg74

Inte heller Jajisses räds fredagen den trettonde. Turnummer är ... - ja, gissa?


Jag har alltid haft 13 som turnummer och sen att vara född den 13:e gör väl sitt till. Och dubbel tur när man fyller på en fredag.
Layout av Jajisses

Med så mycket tur omkring sig kan det bara inte gå fel, eller hur! Idag lovar minst ett par varandra evig kärlek. Det är stort och skall firas ordentligt. Mahlin78 har glädjen att få dela den upplevelsen med goda vänner idag.


För ett tag sedan fick jag veta att en kompis jag känt i över 15 år ska gifta sig - just fredagen den 13:e augusti. Självklart ville jag göra ett kort till henne och hennes blivande man. Hon och jag har en förflutet med en massa roliga saker att minnas! Temat för hela bröllopet är rosa, vitt och silver och det ville jag ta fasta på i kortet.
Kort av Mahlin78



Hjärtat är stämplat i silver, sen har jag hällt på embossingpulver i färgen silver pearl och embossat det. Efteråt skrev jag dit det aktuella datumet. Rosorna har jag sprayat med perfect pearl innan jag satte fast dom på kortet. Silverhjärtat var en av de första sakerna jag visste att jag ville ha med på kortet, liksom notpappret eftersom det symboliserar så mycket av min och brudens historia.
Kort av Mahlin78

Vi på Skrotboken önskar er all lycka till i framtiden och hoppas att ni får njuta av denna dag lääänge. I natt (även om det inte är fullmåne) kan ni gå ut och barfota ta emot kraften från jorden. Om inte annat är det skönt för danströtta fötter. =)

En annan som har haft tur i kärlek är Kosepute som skildrar det så här.


Jag har använt mig av ett klassiskt talesätt på denna layouten: "Otur i spel, tur i kärlek".
Och vad passar väl bättre då än att scrappa om min älskade sambo?
Jag har verkligen grävt runt bland mina dekorationer, och har bland annat använt mig av ett gammalt spelkort, en mahjongbricka och någon trägrej som jag antar har med spel att göra.

Layout av Kosepute

Det var allt vad vi hade av alster idag. Vill du så finner du mer fakta här nedan.
Låt nu denna dag få bli en riktig turdag!

Långfredag
Bibeln berättar att Jesus korsfästes en fredag. Därför blev fredagen en dag som kom att förknippas med sorg. I det gamla bondesamhället blev det ett slags helg- och vilodag då kyrkan kom med påbud om att fasta, lugn och stillhet skulle råda – på fredagen skulle man framförallt minnas Kristi lidande på korset.

Folktro
Fredagen var en dag som var olämplig att börja med ett arbete på och det man gjorde fick inte vara bullersamt.
På fredagar borde man absolut inte flytta, börja ett nytt arbete eller gifta sig. Naglar skulle inte klippas på en fredag, då växte de i framtiden ut mycket snabbare. Samma sak gällde för luskamning – avlusade man sina barn en fredag skulle resultatet bara göra att de fick ännu fler löss än vad de hade från början. I folktron blev det därför med tiden en otursdag.

Otur eller tur?
Föreställningen om fredag som otursdag är dock inte helt entydig; intressant nog finns det också många uppteckningar som berättar att fredagen är en lyckodag – vilket ju stämmer bättre med hur vi ser på denna veckodag i dag, i det moderna samhället.
Om fullmåne infaller just fredagen den 13; vilket är ytterst sällsynt, det sker bara 17 gånger mellan år 1900 och år 2099, så får man extra mycket tur.
Nästa gång det inträffar är fredag den 13:e jun 2014 - då skall du gå ut barfota och välkomna upp kraften ur jorden.

Talet tretton
Föreställningen om att tretton är ett olyckstal finns i många kulturer och går långt tillbaka i tiden. Sannolikt föddes den inom den babyloniska talmagin. Det babyloniska talsystemet bygger på talet tolv, som därför ansågs som ett lyckotal och symboliserade jämvikt och harmoni. Tretton blev en motsats till den harmoniska tolvan, eftersom det var ojämnt och alltså inte delbart. Det förknippades med magiska makter, olycka och död.
Talet tretton kom så småningom att spela en stor roll i antikens folktro. Trolldomsutövare i mystika rörelser under senantiken använde ofta 13 i sina besvärjelser.

Tretton till bords ...
En annan förklaring till föreställningens spridning kan finnas i berättelsen om Jesus sista måltid med sina lärjungar, där de var tretton till bordet, med den förrädiske Judas. Den här kopplingen är av ganska sent datum och av okänt ursprung.
Hur många dukar ett bord med tretton kuvert? Skrocken lever säkerligen kvar hos många än idag. När jag var mindre fick jag lära mig att alltid duka ett extra kuvert även om gästernas antal oturligt nog uppgick till tretton.

Länkar
Wikipedia om fredag den trettonde

1 kommentarer:

maxell sa...

Gillar verkligen mångfalden i tolkningarna av detta tema. Härligt.

Åsså intressant läsning om varför fredag den 13e sägs vara en otursdag. Man lär sig något nytt varje dag... :)

Sist vill jag bara säga att själv är jag glad att jag överlevde torsdag den 12e. Det är vad vi säger här hemma...